مرغ

مرغ تنها ماده پروتئینی است که امروزه می‌تواند سر سفره بسیاری از خانواده‌ها قرار گیرد، زیرا گران‌شدن قیمت گوشت و فرآورده‌های گوشتی سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها قید خرید آن را بزنند، اما صنعت مرغ نیز حال خوبی ندارد.

مرغ تنها ماده پروتئینی است که امروزه می‌تواند سر سفره بسیاری از خانواده‌ها قرار گیرد، زیرا گران‌شدن قیمت گوشت و فرآورده‌های گوشتی سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها قید خرید آن را بزنند، اما صنعت مرغ نیز حال خوبی ندارد؛ یک روز صادرات آن آزاد است و روز دیگر، برای مدت زمان طولانی صادراتش ممنوع می‌شود. قیمت آن نیز مدام در حال نوسان است و بحث واردات مرغ، با وجود مازاد تولید، از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود. بااین‌حال تولید‌کنندگان معتقدند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، صنعت پرورش مرغ دچار مشکلات زیادی خواهد شد و بسیاری از تولیدکنندگان، بدون رضایت قلبی، ناچارند عطای این کار را به لقایش ببخشند.

صادرات ربطی به قیمت داخل ندارد

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) درباره وضعیت مرغ در روزهای پایانی سال گفت: مرغ در ماه‌های اخیر دچار چالش‌های زیادی بوده و در حال حاضر بحث ممنوع‌شدن صادرات آن نیز مطرح است. یوسفی با اشاره به این‌که در هفته گذشته قیمت این محصول پروتئینی دو هزار تومان کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: تولید مرغ در داخل کشور به اندازه‌ای زیاد است که نیازمندیم تا در بازارهای صادراتی به روی ما گشوده و این مازاد تولید از کشور خارج شود تا بتواند ارزآوری داشته ‌باشد. هرچند باید گفت در چند روز آینده، قیمت مرغ کاهش بیش‌تری نیز خواهد‌ داشت. وی با تأکید بر این‌که تولید داخل به اندازه‌ای است که بحث واردات گوشت مطرح نشود، تصریح کرد: مشکلی که امروزه با آن روبه‌روییم، تأمین مواد اولیه و دان مرغ است. بهتر است به‌جای بحث واردات گوشت، برای واردات مواد اولیه صنعت مرغ تمهیدی اندیشیده شود، زیرا به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد از واحدهای مرغداری خالی شده‌اند، چون توان تأمین دان مرغ را ندارند و نمی‌توانند مرغ‌های تولیدی را تغذیه کنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود آن‌که شرکت پشتیبانی دام تلاش می‌کند این مشکل را برطرف کند، اما باید گفت مشکلی برای صادرات نداریم و این مسأله صنعت مرغداری را دچار مشکل نمی‌کند. وی با تأکید بر این‌که اگر به اندازه کافی مواد اولیه دان مرغ به تولیدی‌ها برسد، می‌توانیم به صادرات جدی‌تر فکر کنیم، ادامه می‌دهد: مشکل مرغداران نه صادرات است و نه واردات؛ درصورتی‌که مواد اولیه مرغداری‌ها تأمین شود، مرغداران می‌توانند با خیال راحت جوجه‌ریزی کنند. یوسفی تصریح می‌کند: کاهش صادرات مرغ می‌تواند بر قیمت محصول در بازار داخل تأثیر بگذارد؛ ازاین‌رو شرکت پشتیبانی باید ماهانه چهار تا پنج هزار تن مرغ جذب کند.

باید راه برای صادرات مازاد تولید باز باشد

محمدعلی کمالی سروستانی نیز درباره بحث ممنوعیت صادرات و آزادشدن واردات مرغ گفت: واردات مرغ کار اشتباهی است، زیرا در شرایطی که سه میلیون تن ظرفیت تولید مرغ در کشور داریم، واردات کاملاً بی‌معناست. این کارشناس در ادامه می‌افزاید: در ماه‌های آذر، دی و بهمن به اندازه کافی جوجه‌ریزی شده است و کمبود مرغ نداریم. با این حجم از تولید در کشور، سال‌هاست که ما قدرت صادرات داریم و این شرایط تولیدکنندگان را دچار سوءتفاهم می‌کند. وی با اشاره به این‌که حتی مطرح‌کردن این موضوع اشتباه است، ادامه می‌دهد: این‌طور به‌نظر می‌رسد که با مطرح‌شدن بحث واردات دولت تلاش می‌کند تولید‌کننده داخلی را سرد کرده و او را از میدان خارج کند. کمالی سروستانی در ادامه خاطرنشان ‌کرد: اگر امروز قیمت مرغ ۱۵ هزار تومان است، به‌دلیل گران‌بودن قیمت نهاده‌هاست، درحالی‌که مدام می‌گویند نهاده‌ها را با ارز چهارهزار و 200 تومان وارد می‌کنند، اما کمی دقت در شبکه توزیع نشان می‌دهد که وقتی این نهاده‌ها به‌دست تولید‌کننده می‌رسد، به همان قیمت 10 هزار تومان است؛ وقتی سویا سه‌هزار و 400، ذرت چهار و جوجه یک‌روزه چهار هزار و 200 تومان به داخل سالن مرغداری می‌رسد، تولید مرغ برای تولید‌کننده به 9 هزار و 100  تومان می‌رسد و با وضعیت قیمت مرغ کشتار شده به 14 هزار تومان نیز می‌رسد. این نشان می‌دهد که باید شبکه توزیع نهاده‌ها درست عمل کند. وی با تأکید بر این‌که نباید صورت مسأله را پاک و بحث واردات را مطرح کرد، ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد مرغ به کشور وارد شود، با قیمت کنونی دلار، قیمت تمام‌شده مرغ 26 هزار می‌شود؛ با این روش به‌نظر می‌رسد تولید‌کننده از دور خارج می‌شود. وی درباره ممنوعیت صادرات مرغ نیز می‌گوید: به‌دلیل قانون‌هایی که هر بار تغییر می‌کند، آبرویی نزد مشتریان خارجی نداریم و با زحمت می‌توانیم بازار خارجی پیدا کنیم. زمینه‌چینی‌ها انجام می‌شود، ولی در میان راه جلوی آن گرفته می‌شود. باید گفت در بحث صادرات نمی‌توان اهداف کوتاه‌مدت داشت؛ باید به فکر برنامه‌های بلندمدت بود، اما هر بار که تعهد می‌دهیم، به‌دلیل قوانین ایجادشده، مجبوریم از عملی‌کردن آن سر باز بزنیم. کمالی با اشاره به این‌که صادرات زیادی نداریم، اما ۱۲۰ هزار تن از میزان مرغ تولیدی در کشور صادر می‌شود، ادامه داد: همین مقدار نیز می‌تواند مقدار کمی ارز به کشور وارد کند، اما قوانین و جلوگیری از صادرات، این بازار را از تولیدکننده می‌گیرد. تولید‌کننده دچار چالش شده و دیگر نمی‌تواند به تهعداتش پایبند باشد.

چالش ممنوعیت صادرات مرغ ادامه دارد

فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، نیز می‌گوید: مشکلاتی که صنعت مرغ با آن روبه‌رو شده، در ماه‌های اخیر چالش‌های زیادی را برای تولید‌کنندگان ایجاد کرده است و به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شده یا تصمیم برای خروج دارند. وی با بیان این‌که میزان نیاز کشور دوهزار و 200 تا دوهزار و 500 تن است، اضافه می‌کند: مازاد تولید موجب کاهش قیمت و زیان مرغداران شده است، زیرا قوانینی که برای جلوگیری از صادرات وضع می‌شود، این مشکل را به‌وجود می‌آورد. وی یکی از راهکارهای اصلی تنظیم بازار مرغ را لغو ممنوعیت صادرات دانست.

ملیحه محمودخواه

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =