کد خبر: 952
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
مرغ

قیمت مرغ این روزها از مرز 15 هزار تومان نیز گذشته و مردم پس از دست دادن گوشت قرمز برای تهیه مرغ هم با مشکلات اساسی مواجه شده‌اند.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، قیمت مرغ این روزها از مرز 15 هزار تومان نیز گذشته و مردم پس از دست دادن گوشت قرمز برای تهیه مرغ هم با مشکلات اساسی مواجه شده‌اند. در همین راستا چهارآیین گفت: اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۶ هزار تومان است.

برومند چهارآیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و اظهار کرد: با توجه به آن‌که ۸۰ درصد قیمت تمام شده تولید را نهاده‌های اولیه مانند کنجاله سویا، ذرت و جوجه یک‌روزه تشکیل می‌دهد، از این رو مدیریت بازار نهاده‌های دامی تأثیر به‌سزایی در کنترل قیمت مرغ در بازار دارد.

چهارآیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها را ۱۶ هزار تومان اعلام کرد. این مقام مسئول از افزایش سه برابری قیمت نهاده‌های دامی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ چهار هزار و ۲۰۰، ذرت یک‌هزار و ۸۰۰ و جوجه یک‌روزه با بیمه پنج هزار تومان است.

وی بیان کرد: اگرچه دولت با هدف تنظیم بازار ارز چهار هزار و 200 تومانی را به واردات نهاده‌های دامی اختصاص می‌دهد، اما این امر تأثیری در سفره مردم و تولیدکننده ندارد و تنها منافع آن به جیب عده‌ای رانت‌خوار و دلال می‌رود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به این‌که کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد، تصریح کرد: با کنترل و مدیریت بازار نهاده‌های دامی پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ از کانال ۱۶ هزار تومان در ایام پایانی سال فراتر نرود.

ارزانی مرغ در گرو تأمین به‌موقع و ارزان نهاده‌ها

بهمن محمدیاری، مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران، نیز گفت: هم‌اکنون هیچ مشکلی در تولید گوشت مرغ وجود ندارد، چرا که در دی‌ماه بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و تولیدکنندگان پیش‌بینی تأمین بازار شب عید را کرده‌اند تا مشکلی در تأمین بازار این محصول به وجود نیاید.

وی در پاسخ به این‌که وضعیت بازار و قیمت گوشت مرغ چه تغییری کرده است و آیا توزیع گوشت مرغ تنظیم بازاری توانسته قیمت‌ها را در بازار متعادل کند، افزود: قیمت این محصول پروتئینی در روزهای گذشته با کاهش بیش از یک‌هزار و 500 تومانی مواجه شد، به‌گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار ۱۴ هزار تومان است که با ادامه این روند قطعاً ارزانی گوشت مرغ نیز ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز برای مرغداران وجود دارد این است که قیمت تنظیم بازاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی گوشت مرغ نسبت به هزینه‌های تولید آن بسیار پایین است و این سبب می‌شود که بازار این محصول دو نرخی شود و بخشی از آن با قیمت بسیار بالاتری به بازار عرضه شود، چرا که قیمت نهاده‌های مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه تفاوت معناداری با نرخ چهار هزار و 200 تومانی ارز دریافت شده توسط واردکنندگان این محصول دارد.

محمدیاری ادامه داد: هم‌اکنون نهاده‌های تولید یا همان خوراک طیور از جمله ذرت و کنجاله سویا با قیمت‌های بسیار بالایی به بازار عرضه می‌شود و هر کیلوگرم از آن‌ها به ترتیب بیش از یک‌هزار و 650 و بالاتر از سه هزار تومان برای مرغداران تأمین می‌شود. همچنین با وجود آن‌که قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه بین دو تا دو هزار و 500 تومان تعیین شده است، هم‌اکنون به تأیید بسیاری از دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این نهاده بالاتر از چهار هزار تومان برای مرغداران تمام می‌شود؛ بنابراین با هزینه‌های تولید کنونی قطعاً قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت مرغ بالاتر از نرخ اعلامی تنظیم بازاری آن است.

وی تأکید کرد: اگر نهاده‌های تولید همچون خوراک طیور از سوی شرکت پشتیبانی و با مشارکت تشکل‌ها بین تولیدکنندگان توزیع شود، مسلماً قیمت گوشت مرغ نیز به تعادل خواهد رسید و شاهد ادامه ارزانی آن در بازار خواهیم بود که در این راستا اتحادیه مرغداران آمادگی کامل برای همکاری با شرکت پشتیبانی امور دام را دارد.

توزیع گسترده مرغ تنظیم بازاری با قیمت ١١ هزارو ۵۰۰ تومان

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم از توزیع گسترده مرغ گرم تنظیم بازاری با قیمت ١١ هزار و ٥٠٠تومان در بازار خبر داد و گفت: قیمت مرغ در چند روز اخیر یک‌هزار و 500 تومان کاهش داشته و روند همچنان کاهشی است.

حمید ورناصری با اشاره به توزیع مرغ گرم در بازار، گفت: تأثیر توزیع مرغ گرم بر شرایط قیمتی بازار بسیار سریع‌تر از مرغ منجمد است، چراکه این نوع مرغ با ذائقه مردم کشورمان همخوانی دارد. وی تصریح کرد: به همین دلیل ما در کنار توزیع مرغ منجمد، توزیع گسترده مرغ گرم را در تهران و سایر استان‌های کشور انجام می‌دهیم. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این‌که در استان تهران تمام غرفه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار، مرغ گرم را به قیمت مصوب کیلویی ١١ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، گفت: علاوه بر این ما با صنف فروشندگان پرنده و ماهی نیز هماهنگی‌های انجام داده‌ایم و مرغ مورد نیاز آن‌ها را برای توزیع فراهم آورده‌ایم و بخش زیادی از صنف‌ها را نیز وارد این چرخه کرده‌ایم.

ورناصری با اشاره به این‌که قیمت 9 هزار و 800 تومان برای هرکیلوگرم مرغ گرم نرخی بود که ستاد تنظیم بازار در حدود شهریور ماه آن را ابلاغ کرده بود، اضافه کرد: آن زمان ما مرغ گرم را به نرخ 9 هزار و 800 تومان عرضه می‌کردیم، اما الان نرخ مصوب اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای هرکیلوگرم مرغ گرم ١١ هزار و ۵٠٠ تومان است.

وی افزود: قیمت مرغ منجمد بدون تغییر نسبت به گذشته کیلویی هشت‌هزار و 900 تومان است. ورناصری حجم توزیع مرغ گرم را گسترده عنوان و اضافه کرد: در تهران روزانه ٢۵٠ تن مرغ گرم توزیع می‌شود که این توزیع هم در میادین انجام می‌شود هم توسط اصناف.

وی گفت: در استان‌ها متناسب با نیاز هر استان عرضه اتفاق می‌افتد. ورناصری با بیان این‌که وقتی توزیع مرغ گرم افزایش می‌یابد، توزیع مرغ منجمد عملاً کم می‌شود، درباره این‌که چه پیش‌بینی‌ای برای قیمت در روزهای آینده دارید، افزود: باید کل بازار مرغ را روی کیلویی ١١ هزار و ۵۰۰ تومان نگه داریم، چون این نرخ هم برای تولیدکننده هم برای مصرف‌کننده توجیه اقتصادی دارد.

گزارش از فاطمه ابراهیمی توچایی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =