جنگل

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 83 درصد اراضی ایران شامل 135 میلیون هکتار زیر نظر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، خلیل آقایی روز چهارشنبه در آغاز به کار پنجاه و دومین دوره آموزشی 2 روزه مدیران اداره‌های تابعه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان‌ها در یزد افزود: اصلی‌ترین وظیفه این سازمان حفاظت از انفال و عرصه‌های منابع طبیعی اعم جنگل و مرتع است. 

وی خاطرنشان کرد: در دهه فجر امسال افزون بر 500 میلیارد تومان برای بهره‌برداری از طرح‌های این سازمان هزینه شد که با افتتاح طرح‌ها شادمانی در میان روستائیان و بهره‌برداران را شاهد بودیم. 

معاون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این سازمان در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود نیروی جنگلبان و قرق بان مواجه است. 

وی گفت:برای جبران کمبود نیرو مجوز استخدام 554 نفر صادر و ثبت‌نام انجام شد و آزمون مربوطه اسفندماه جاری برگزار می‌شود. 

آقایی خاطرنشان کرد: با تمام این وجود، سازمان برای حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی به نیروهای بیشتری نیاز دارد، افزود: نیروهای سازمان در حفاظت از حراست عرصه‌های منابع طبیعی تلاش می‌کنند و سازمان در مجموع 10 هزار نیرو در کشور دارد. 

وی با اشاره به وضعیت عرصه‌های جنگلی گفت: بارش‌های اخیر در عرصه‌های جنگلی به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی و زاگرس مؤثر بود. 

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل‌ها تأکید کرد: اساس این طرح توقف بهره‌برداری چوب از جنگل است اما بهره‌برداری از جنگل در قالب محصول دیگر ممنوعیت ندارد. 

وی اظهار داشت: در قالب این طرح 110 شرکت بهره‌بردار جنگل که طرف قرارداد بود، این طرح متوقف‌شد و به‌جای آن طرح جایگزین مدیریت پایدار جنگل پیش‌بینی و سال آینده آن را اجرا خواهیم کرد. 

آقایی خاطرنشان کرد: طبق قانون از اول سال 99 این طرح در عرصه‌های جنگلی به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی و شمالی اجرا می‌شود. 

وی افزود: هیچ دستگاهی اعم دولتی و غیردولتی بدون مجوز نمی‌تواند وارد عرصه‌های منابع طبیعی شود در غیر این صورت ورود غیرقانونی و این اقدام جرم محسوب می‌شود. 

آقایی شناسایی و تثبیت اراضی ملی را از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف سازمان جنگل‌ها برشمرد و تأکید کرد: این شاخص‌ها بهره‌برداری از اراضی و انجام فعالیت‌های مربوط به حفاظت و ساماندهی را تسریع می‌بخشد. 

شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی مدیران اداره‌های تابعه سازمان جنگل‌ها، در زمینهٔ سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی بحث و تبادل‌نظر می‌کنند. 

98 درصد مساحت استان یزد معادل هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که 38 درصد عرصه‌ها معادل 2 میلیون و 650 هزار هکتار اراضی بیابانی است. 

تاکنون 13 منطقه تحت فرسایش بادی به وسعت یک‌ میلیون و 212 هزار هکتار شناسایی شد که این کانون‌ها تقریبا در 10 شهرستان استان پراکنده است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =