گل

صنعت گل‌وگیاه در جهان صنعتی پویاست. گل‌وگیاه نقش مؤثری در تأمین سلامت روانی فرد و جامعه دارد؛ اما بالابودن قیمت آن تقاضا را به‌مراتب کاهش می‌دهد.

صنعت گل‌وگیاه در جهان صنعتی پویاست. گل‌وگیاه نقش مؤثری در تأمین سلامت روانی فرد و جامعه دارد؛ اما بالابودن قیمت آن تقاضا را به‌مراتب کاهش می‌دهد. ازاین‌رو برگزاری نمایشگاه دائمی گل‌وگیاه می‌تواند در استفاده از گل‌وگیاه زینتی در منازل تأثیرگذار باشد. هر اندازه این صنعت پیشرفته‌تر شود نقش مثبت‌تری در اشتغال‌زایی خواهد داشت. درآمد برخی کشورها در جهان از صنعت گل‌وگیاهان‌ زینتی سالانه رقم بسیار بالایی است. کشور ما با وجود برخورداری از استعدادهای لازم در پرورش گل‌وگیاه زینتی درصد کمی از صادرات و درآمد گل در جهان را به خود اختصاص داده است؛ ازاین‌رو باید درآمدزایی و ارزآوری این صنعت در کشور افزایش یابد. در این خصوص می‌توان با استفاده از متد روز، دانش‌محوری را در این صنعت وارد کرد تا با ارتقای بهره‌وری افزایش تولید و کاهش هزینه تولید، بتوانیم حداکثر بازدهی تولید گل را در کشور داشته باشیم. موانع صادراتی نیز مشکلاتی در صادرات گیاهان زینتی ایجاد می‌کنند که با رفع موانع و استفاده از توسعه سازه‌ها و اتوماسیون گلخانه‌ای، کشت هیدروپونیک، توسعه و طراحی فضای سبز، مدیریت بهینه مصرف آب می‌توان به صادرات گل‌وگیاه کمک شایانی زینتی کرد.

یک میلیارد دلار ارزآوری طی یک سال با صادرات گل‌وگیاه زینتی

صنعت پرورش گل‌وگیاه زینتی، نسبت به سایر شاخه‌های کشاورزی، ارزش افزوده بسیار زیادی دارد. نصف میزان صادرات از شهرستان محلات است. درخصوص صادرات گل‌وگیاه زینتی موانع زیادی وجود دارد که اگر رفع ‌شود می‌تواند در شرایط فعلی سالانه تا یک‌میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد. در راستای افزایش صادرات می‌توان فعالیت‌هایی مثل ارزیابی پایه‌های تکثیری و کنترل آن در داخل کشور و به‌نژادی ارقام جدید گل را  انجام داد.

در این راستا محمد‌رضا شفیعی، رئیس پژوهشکده ملی گل‌وگیاهان زینتی و نایب‌رئیس انجمن علمی گل‌وگیاه در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) تصریح کرد: طبق آخرین آمار در سال گذشته حدود هفت‌هزار هکتار سطح زیر کشت گل‌وگیاه زینتی داشتیم. در نقاط مختلف کشور گل‌وگیاه زینتی تولید می‌شود؛ اما استان‌های تهران، مرکزی، مازندران و خوزستان، در تولید گل‌وگیاه زینتی پیشرو هستند که حدود 60 تا 70 درصد گل‌وگیاه زینتی کشور در این استان‌ها تولید می‌شود. رئیس پژوهشکده ملی گل‌وگیاهان زینتی ادامه داد: تقریباً تولید گل در هر هکتار حدود یک‌میلیارد تومان درآمدزایی دارد که اگر با زراعت و باغبانی مقایسه شود می‌توان گفت زراعت در هر هکتار حدود 10 تا 15 میلیون تومان و باغبانی در هر هکتار 30 تا 100 میلیون تومان درآمدزایی دارند.

شفیعی با بیان این‌که صادرات با فرازونشیب‌های زیادی همراه است، ادامه داد: حدود 30 تا 40 میلیون دلار صادرات گل‌وگیاه به‌صورت غیر‌رسمی وجود دارد که نصف این میزان صادرات از شهرستان محلات انجام می‌شود. وی افزود: پتانسیل صادرات کشور بسیار بالاتر از میزان صادرات کنونی است که درصد کمی از پتانسیل صادراتی محقق شده است. صادرات سالانه حدود 400 تا یک‌میلیارد دلار گل‌وگیاه زینتی، در شرایط فعلی، می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد. در این راستا قوانین دست‌وپاگیر زیادی وجود دارد که برای صادرات مشکلاتی را به‌همراه آورده است. برای مثال مشکلاتی ازنظر لجستیک، بسته‌بندی، سورتینگ و... وجود دارد.

رئیس پژوهشکده ملی گل‌وگیاهان زینتی درخصوص صادرات کشورهای پیشرو تصریح کرد: در درجه اول کشور هلند و بعد از آن بلژیک، ایتالیا، کلمبیا، کنیا و اکوادور پا به عرصه این صنعت گذاشتند. نایب‌رئیس انجمن علمی گل‌وگیاه توضیح داد: فعالیت‌های مشترکی با بخش پژوهش در راستای افزایش صادرات انجام شده است. ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به ارزیابی پایه‌های تکثیری و کنترل آن در داخل کشور و همچنین به‌نژادی ارقام جدید گل اشاره کرد که می‌تواند بازارهای جدید ایجاد کند و باعث توسعه بازار گل‌وگیاه شود. شفیعی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه در پژوهشکده گل‌وگیاه ارقام جدید گل‌های شیپوری، گلایل، رز، داوودی و زنبق به مرحله خوبی از معرفی ارقام رسیده است. وی استقبال مردم از گل‌وگیاه را در ارتباط مستقیم با فرهنگ و سطح درآمد مردم دانست و عنوان کرد: زمانی که رشد اقتصادی و فرهنگی ایجاد شود توجه مردم به گل‌وگیاه زیاد می‌شود.

در وضعیت فعلی ادامه تولید صرفه اقتصادی ندارد

محمد زیبایی، مجری طرح گلخانه دزفول و پرورش‌دهنده گل رز، نیز در گفت‌و‌گو با روسنا (روستانیوز) عنوان کرد: میزان تولید و برداشت گل‌های زینتی مثل گل رز در فصول مختلف متفاوت است. برای مثال در تابستان هر 45 روز یک‌بار می‌توان گل برداشت کرد و در زمستان هر 70 تا 80 روز یک‌بار. البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که گل‌ها در معرض بیماری قرار نگیرند و آسیب نبینند.

زیبایی ادامه داد: هر بوته گل رز سالانه، با توجه به آفات، خرابی، آسیب و تلفات 10 تا 12 عدد گل می‌دهد. این پرورش‌دهنده گل رز افزود: در وضعیت فعلی، تولید ‌صرفه اقتصادی ندارد، چراکه در این صنعت فروش با تورم حالت عکس دارد؛ به هر میزان که تورم بالا رود، فروش پایین می‌آید و بالعکس. ضمن این‌که نهاده هم به دلار خریداری و به ریال فروخته می‌شود. زیبایی تصریح کرد: اگر وضعیت اقتصادی به همین منوال ادامه داشته باشد سال آینده گل‌وگیاه زینتی پرورش نمی‌دهم و به‌ کشت محصولات دیگر در حوزه کشاورزی روی می‌آورم.

فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =