روستای خیارج

دهیار روستای خیارج بزرگ‌ترین مشکل روستا را کم‌آبی عنوان کرد و گفت: این روستا بیش از شش‌هزار و ۵۰۰هکتار زمین کشاورزی دارد که این زمین‌ها در کنار جاده تهران-همدان واقع شده و مستعد کشاورزی و ایجاد صنایع هستند، اما متأسفانه بی‌آبی باعث شده است که بخش بزرگی از این زمین‌ها بدون استفاده باقی بماند.

به گزارش روستانیوز، مجتبی علی‌خانی افزود: جوانان روستا از بیکاری رنج می‌برند. بیش از ۳۰۰جوان تحصیل‌کرده در روستا داشتیم که همه آن‌ها به شهر مهاجرت کردند. ۱۵سال قبل که دهیاری روستا را برعهده گرفتم، جمعیت روستا دوهزار و ۵۰۰نفر بود، ولی درحال حاضر تنها ۷۰۰نفر از آن‌ها در روستا باقی مانده‌اند.
وی ادامه داد: عمده افرادی که در روستا مانده‌اند، به کشاورزی و دامداری به‌صورت سنتی مشغول هستند. از محصولات عمده تولیدی آن‌ها می‌توان به گندم، جو، صیفی‌جات و... اشاره کرد. انگور نیز از مهم‌ترین محصولات کشاورزی تولیدی در خیارج محسوب می‌شود و باغستان‌های وسیع آن قدمتی چندین ساله دارند.
علی‌خانی در رابطه با اقدامات عمرانی دهیاری بیان کرد: آسفالت، جدول‌گذاری، کانال‌کشی، لوله‌کشی مزارع و ساخت سالن ورزشی ازجمله اقدامات عمرانی دهیاری است. همچنین در بحث اشتغال نیز چند کارگاه خیاطی و قالی‌بافی دایر کردیم که در کنار آن چند کارآفرین نیز پس از آموزش برای خود، کارگاه‌های تولیدی راه‌اندازی کردند.
وی اضافه کرد: طرح هادی نیز در روستا اجرا شده و تقریباً رو به اتمام است. با وجود این‌که بافت روستا سنتی است، اما شبکه معابر تقریباً برای ۸۰درصد روستا انجام شده.
دهیار روستای خیارج با اشاره به قدمت و آثار تاریخی روستا خاطرنشان کرد: طبق مستندات، خیارج بیش از سه‌هزار سال قدمت دارد. مستندات و مدارک مربوط‌به بافت تاریخی روستای خیارج به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارسال شده و امور مربوط به ثبت این بافت در فهرست آثار ملی درحال پیگیری است. ازجمله اماکن تاریخی روستا می‌توان به مسجد ذوالقبلتین که در گفتار عموم به مسجد سرتپه معروف است، اشاره کرد که دو محراب دارد و روی تپه باستانی روستا واقع شده. این مسجد یک محراب به سمت بیت‌المقدس دارد و بعد از ظهور اسلام و تغییر قبله، محرابی به سمت خانه کعبه برای آن ساخته شد. این مسجد نشان‌دهنده قدمت روستاست که به پیش از ظهور اسلام برمی‌گردد. تپه باستانی یا درواقع قلعه‌گلی مخروبه که مربوط به دوره اشکانیان است و همچنین خانه‌های گلی و قدیمی، از دیگر آثار تاریخی روستا هستند. همچنین تکلم مردم روستا که به زبان تاتی است و از زبان‌های کهن ایران به‌شمار می‌آید، نشانه دیگری بر قدمت روستاست.
علی‌خانی افزود: امیدوارم مسئولان مشکل آب را حل کنند تا شاهد رونق گرفتن کشاورزی و ایجاد صنایع باشیم، چراکه منطقه ما در کنار جاده ترانزیتی قرار گرفته و ظرفیت بسیاری بالایی برای ایجاد کارخانه و صنایع دارد.
گفتنی‌است روستای تاریخی خیارج از توابع بخش رامند شهرستان بویین زهرا است و ۳۴شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک خیارجی US ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    سلام.دهیار روستا!!!گفته کم آبی؟دروعه محضه چون تمام چاه های برقی آب روستا تحت کنترل این شخص هست و سهام دارانش دارن آب فروشی میکنن به فامیلای این آقا برای کشت صیفی که بیشترین مصرف آب رو داره و قیمت اجاره رو رسوندن به ساعتی 6 میلیون و همین ها باعث شده تا از باغ انگوری که گفته قدمت داره فقط جای کنده هاش باقی بمونه.روستا رو همین ها نابود کردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =