گوشت

بررسی وضعیت بازار گوشت طی ماه‌های اخیر نشان‌دهنده کمبود عرضه در این بازار نیست؛ این درحالی است که روز به روز قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا می‌کند و صف دریافت گوشت‌های وارداتی نیز طولانی‌تر می‌شود.

بررسی وضعیت بازار گوشت طی ماه‌های اخیر نشان‌دهنده کمبود عرضه در این بازار نیست؛ این درحالی است که روز به روز قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا می‌کند و صف دریافت گوشت‌های وارداتی نیز طولانی‌تر می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد حضور دلالان در بازار و صادارت قاچاق، باعث افزایش قیمت گوشت شده است؛ در این شرایط، مهم‌ترین نهاد نظارتی دولت برای کنترل قیمت گوشت در بازار یعنی «سازمان حمایت» اقدام قابل توجهی انجام نداده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) درباره قاچاق دام از کشور گفت: با توجه به این‌که قیمت دام در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه قیمت مناسبی به حساب می‌آید و ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر تضعیف شده است، کشش بالایی برای صادرات و خروج غیرقانونی این محصول وجود دارد.

رضایی با بیان این‌که آیین‌نامه جدید کنترل نقل و انتقال دام ابلاغ شده است، گفت: تحت تأثیر این امر جابه‌جایی هرگونه دام از استانی به استان دیگر تحت پوشش قرار می‌گیرد و راهداری‌ها، نیروی انتظامی و مرزبانی مکلف هستند که مبدأ و مقصد محموله‌های دامی را که جابه‌جا می‌شود، کنترل کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که از طریق کنترل قرنطینه‌ای استان به استان میزان قاچاق دام به خارج از کشور محدود و تاحدود زیادی کنترل شود.

رضایی گفت: از نیروی انتظامی و مرزبانی‌های کشور می‌خواهیم که همکاری بیش‌تری با ما داشته باشند تا میزان جابه‌جایی غیرقانونی دام و به تبع آن قاچاق دام به کشور کاهش یابد و ما براین اساس انتظار رفع این مشکل را داریم.

رضایی گفت: بر بازار دام و گوشت قرمز کشور چوب قیمتی خورده است و قیمت دام با توجه به تقاضایی که خارج از کشور برای آن وجود دارد، بالا رفته و صاحبان دام حاضر نمی‌شوند به راحتی محصول خود را به قیمت پایین‌تری به‌فروش برسانند.

وی افزود: معتقدیم که با ایجاد قرنطینه و جلوگیری از جابه‌جایی غیرمجاز، بازار دام زنده و به تبع آن قیمت گوشت قرمز کنترل می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد در دو هفته اخیر به تبع اجرای این طرح ترددهای مشکوک برای جابه‌جایی دام کاهش یافته است.

رضایی ادامه داد: زمانی که مردم مشاهده می‌کنند که برای خرید گوشت قرمز به قیمت دولتی مقابل مراکز عرضه صف ایجاد شده است، این امر هرگز به معنی آن نیست که کمبود یا قحطی داریم، بلکه همه می‌خواهند از گوشت ارزان‌قیمت توزیع شده استفاده کنند که این امر منجر به صف می‌شود و هیچ نگرانی‌ای بابت کمبود این محصول در کشور نداریم.

وی تأکید کرد: این موضوع در دولت در دست بررسی است که شاید گوشت تنظیم بازاری که با قیمت‌های مشخص به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، محدود به قشر خاصی از جامعه شود و از طریق سبد کالا یا کارت خرید در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این‌که این طرح چه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد، گفت: این موضوع در دولت در دست بررسی است و امیدواریم تا قبل از عید در این ارتباط تصمیم‌گیری شود.

رضایی همچنین خبر از واردات ۲۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد برای بازار تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: این محموله در بندرهای کشور قرار دارد و در حال ترخیص است تا مشکلی برای تنظیم بازار شب عید نیز وجود نداشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: گزارشات رسمی نشان می‌دهد که کشتار دام در ماه‌های اخیر ۱۷ درصد کاهش یافته که البته این به معنای کاهش جمعیت دامی یا تولید نیست. هرچند که به‌طور دقیق نمی‌توانیم اعلام کنیم که قاچاق در این زمینه موثر بوده است، زیرا به خاطر بارش‌های اخیر ممکن است برخی دامداران دام خود را نگه داشته باشند تا در فصل بهار به بازار عرضه کنند.

رضایی تأکید کرد: قیمت گوشت قرمز تابع قیمت دام زنده است و دامداران نیز با توجه به این‌که اسم قاچاق و بازار مناسب در منطقه آمده است، دیگر حاضر نیستند آن را با قیمت سال‌های قبل بفروشند و قیمت گوسفند زنده هم بالا رفته است و همه خود را محق می‌دانند که دام خود را به نرخ‌های بالاتری بفروشند.

وی افزود: هرچقدر به موضوع قاچاق بیش‌تر دام زده شود، جو روانی بیش‌تری در جامعه درباره خروج این محصول از کشور به صورت غیرقانونی مطرح می‌شود و این امر نیز خود به خود به قیمت‌ها می‌افزاید.

تا آخر سال نسبت به سال گذشته گوشت بیش‌تری تأمین می‌شود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: مشکلات افزایش قیمت گوشت قرمز، نوسانات و افزایش قیمت ارز، قاچاق دام زنده، ضعف نظارت در سیستم توزیع و افزایش هزینه تولید و عدم حمایت از تولید‌کننده در قیمت‌گذاری واقعی از جمله موارد مطرح شده نمایندگان مجلس با مسئولان بخش‌های مختلف بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در اکثر کالاهای اساسی تولیدات داخلی و واردات بیش‌تر از سنوات قبل است و مشکل کمبود کالاهای اساسی در داخل وجود ندارد، ادامه داد: به عنوان مثال نیاز به گوشت قرمز در سال جاری در داخل حدود ۹۶۰ هزار تن بوده که تاکنون حدود ۸۵۰ هزارتن در داخل تولید شده و بیش از ۱۱۰ هزارتن واردات داشته‌ایم که تا آخر امسال نسبت به سال گذشته مقدار بیش‌تری تأمین می‌شود.

تربتی‌نژاد با تأکید بر این‌که نماینده سازمان تعزیرات عنوان می‌کند که با توجه به محاسبات، قیمت هر کیلو گوشت قرمز حداکثر نباید بیش از ۶۰ تا ۶۵ هزارتومان برای مصرف‌کننده باشد، عنوان کرد: مواردی مانند حبس قیمت‌ها و جلوگیری از فروش اقلام به قیمت واقعی، عدم توجه به قیمت‌های جهانی در قیمت‌گذاری، وجود جو روانی و بی‌اعتمادی به اطلاعات اعلامی، عدم حمایت به‌موقع از محصول تولید‌کنندگان، نوسانات نرخ ارز، وجود بیکاری در جامعه و متوسل‌شدن بیکاران به امر واسطه‌گری، اهمیت نقش رسانه‌ها در تبیین موضوعات از عوامل دخیل در نرخ فعلی گوشت قرمز است.

توزیع اینترنتی گوشت قرمز مشکل را حل نمی‌کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: باید توزیع گوشت به صورت اینترنتی برداشته شود، زیرا خریدار نمی‌تواند کیفیت گوشت را مشاهده کند و امکان کنترل قیمت نیز وجود ندارد.

جلال محمودزاده، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، درباره توزیع گوشت گرم قرمز از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، گفت: فروش گوشت قرمز به صورت اینترنتی پاک کردن صورت مسأله است، چرا که همه مردم به اینترنت دسترسی ندارند و به جای این‌که مشکل و دلیل ازدحام را حل کنند، فروش را اینترنتی کرده‌اند تا مردم در مقابل فروشگاه‌ها تجمع نکنند، درحالی که مشکل کماکان ادامه دارد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که به جای درمان بیماری گرانی گوشت قرمز تنها مرفین تزریق کرده‌اند و مشکل به صورت اساسی درمان نشده است، ادامه داد: فروش اینترنتی گوشت نه تنها نتیجه مطلوب را ندارد، بلکه معضلات و مشکلات را نیز افزایش می‌دهد. باید تعداد فروشگاه‌های توزیع‌کننده گوشت افزایش پیدا کند.

وی با تأکید بر این‌که باید توزیع گوشت از انحصار خارج شود و در تمامی مناطق و محلات فروشگاه‌هایی نیز که دارای امکانات کم هستند، وارد چرخه توزیع گوشت ارزان‌قیمت شوند، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با توزیع گوشت به صورت اینترنتی ریشه مشکل را خشک نکرده و تنها قصد دارد انتشار تصاویر مقابل درب فروشگاه‌ها را مدیریت کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انحصار موجود در زمینه تنظیم بازار باید برداشته شود و تعداد عاملان توزیع گوشت افزایش پیدا کند، گفت: باید به میزان نیاز بازار داخلی گوشت تهیه شود و اجازه قاچاق دام به خارج از کشور داده نشود، لذا لازم است تا دام مولد وارد کشور و بین دامپروران و کشاورزان با تسهیلات ارزان‌قیمت توزیع شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که باید استرس و نگرانی بین مردم به واسطه افزایش قیمت گوشت قرمز کاهش پیدا کند، ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی و نزدیک شدن سال جدید در ایام نوروز به‌شدت دچار مشکل می‌شویم و کمبود گوشت قرمز در بازار رخ می‌دهد، لذا باید انحصار در واردات گوشت برداشته شود و اجازه بدهند شرکت‌های جدید نیز واردات انجام دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که با وجود انحصار در زمینه واردات گوشت قرمز کم‌تر از نیاز بازار واردات صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: باید توزیع گوشت به صورت اینترنتی برداشته شود.

افزایش قدرت خرید مردم با واریز یارانه گوشت به حساب هر ایرانی

ابراهیمی، رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان مجلس، نیز با اشاره به ناکارآمدی سیاست تخصیص ارز دولتی برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم، گفت: دولت باید این سیاست را هرچه سریع‌تر از دستور کار خود خارج و برای افزایش قدرت خرید مردم، این یارانه را به حساب هر فرد ایرانی واریز کند.

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تفاوت قیمت پیش آمده در ایران و کشورهای همسایه برای دام گفت: تفاوت قیمت دام در دو سمت مرز باعث ایجاد مافیا و رواج دلالی در این بازارها شده است. وقتی قیمت‌ها متفاوت باشد، خریداران در آن‌طرف مرز هم واسطه‌های خود را پیدا می‌کنند و کالا را می‌خرند. این مسأله به این دلیل است که ارزش پول آن‌ها از پول ما بالاتر رفته و به‌این‌ترتیب قیمت نهایی جنس برای آن‌ها مناسب‌تر است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: دولت برای کمبود دام و تأمین گوشت مورد نیاز مردم در کشور، تنها اقدام به تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات گوشت از دیگر کشورها کرده است که نتایج این سیاست نشان از ناکارآمدی آن دارد.

وی تأکید کرد: تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی به واردات محصولات اساسی علی‌الخصوص گوشت، به دلیل تفاوت قیمت به وجود آمده در بازار و ایجاد رانت و فساد در این موضوع، ناکارآمده بوده و دولت نیز از تأمین نیاز کل مردم ناتوان خواهد بود.

نماینده مردم شازند در مجلس افزود: با تشکیل صف‌های عریض و طویل برای دریافت گوشت قرمز منجمد که معمولاً به صورت محدود نیز انجام می‌شود، عزت مردم ایران زیر سوال رفته و زمینه برای سودجویی بیش‌تر دلالان فراهم شده است.

رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان مجلس با اشاره به راه‌های مختلف کنترل قیمت گوشت در کشور هم گفت: دولت باید مسیرها و سیاست‌هایی را که به ایجاد دلالی و مافیا در این بخش منجر می‌شود، کنار بگذارد. چنانچه ارز دولتی مربوط به واردات محصولات اساسی به صورت مستقیم به خود مردم پرداخت شود، مسلماً قدرت خرید آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و نیازی به تشکیل صف‌های عریض و طویل دریافت گوشت و سایر محصولات اساسی نخواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته دولت می‌تواند تا ۳۰۰ هزار تومان از محل تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات اساسی و مابه التفاوت آن با نرخ ارز بازار آزاد را به حساب هر فرد ایرانی واریز کند.

سوداگری دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: سوداگری دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز است.

کامیار داهیم درباره گرانی‌های اخیر در بازار گوشت قرمز گفت: با وجود این‌که امسال 5/1 میلیون رأس دام بیش‌تر از سال گذشته دراستان ما وجود دارد، ولی سوداگری و دلالی‌های موجود باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده است و باید برای جلوگیری از این مشکل، خرید دام زنده برای کشتارگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

عدم توزیع درست گوشت‌های وارداتی، عامل گرانی

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، نیز اعلام کرد: تا چندی پیش قیمت هر کیلوگرم دام زنده حدود ۲۵ هزار تومان بود که به دلیل نوسانات اقتصادی اخیر، افزایش قاچاق و ورود دلالان به این بازار، قیمت آن به بیش از ۳۵ هزار تومان نیز رسیده است. دولت نیز برای کاهش قیمت گوشت قرمز و افزایش عرضه این محصول در بازار، اقدام به افزایش واردات محموله‌های گوشت از کشورهای دیگر کرده که حجم آن طبق اعلام دولت در حال حاضر به روزانه ۲۰۰ تن نیز می‌رسد.

رئیس شورای تأمین دام کشور اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه واردات و با توجه به میزان تولید داخلی، عرضه دام بیش‌تر از تقاضا است. وی اعلام کرد: چنان‌که مشکلات موجود در بازار نشان می‌دهد، دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار عدم توزیع درست گوشت‌های وارداتی، داخلی و حضور دلالان در این بازار است.

گزارش از محمدرضا سارولر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =