کد خبر: 7391
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
صنایع دستی

نبود بازار مناسب و فروش محصولات و تولیدات حاصل دست هنرمندان و ‌صنعتگران تویسرکانی باعث به فراموشی و انزوا رفتن این صنایع و هنرمندان و صنعتگران این منطقه شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، شهرستان تویسرکان از پیشینه و سابقه ای درخشان و غنی در حوزه تولید صنایع دستی برخوردار است و بیش از ۲۳ درصد تولید صنایع دستی استان همدان را به خود اختصاص داده اما اکنون نبود بازار فروش بزرگترین مشکل تولیدگران این بخش است.

تولیدات حوزه صنایع دستی و به ویژه صنایع مبل منبت شهرستان تویسرکان از آوازه ملی و حتی فراملی برخوردار است اما این روزها بازار فروش این تولیدات چنگی به دل نمی زند و برخی از فعالان این بخش برای سامان بخشی به کسب و کار خود مجبور به مهاجرت از تویسرکان می شوند.

برندسازی مهمترین نیاز تولیدات صنایع دستی تویسرکان

فرماندار شهرستان تویسرکان در این‌باره در گفت‌وگو ‌با ایسنا، اظهار کرد: برندسازی و تلاش در جهت معرفی بیش از پیش تولیدات صنایع دستی، مهمترین نیاز این بخش در شهرستان تویسرکان است.

سیدرسول حسینی افزود: معرفی و تبلیغات تولیدات صنایع دستی شهرستان تویسرکان آن گونه که باید فراگیر و برجسته نشده و بسیاری از مردم ایران با این تولیدات آشنا نیستند.

وی بیان کرد: تویسرکان از دو عنوان «شهر ملی منبت ایران» و «نشان جغرافیایی مبل منبت» برخوردار است اما همچنان نیاز به برندسازی در این حوزه احساس می شود.

حسینی تصریح کرد: باید از هر فرصتی برای معرفی و ایجاد بازارهای فروش مقطعی مانند نمایشگاه های غیردائمی در داخل و خارج از شهرستان مانند شهرستان های دیگر استان همدان برای معرفی و فروش تولیدات صنایع دستی تویسرکان استفاده کنیم.

وی افزود: از ابتدای اجرای اختصاص تسهیلات اشتغالزای روستایی و فراگیر تاکنون، نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات به شاغلان حوزه صنایع دستی شهرستان تویسرکان اعطا شده است.

برندسازی مؤثرترین راهکار برای شناسایی بازارهای فروش

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان نیز در همین راستا به خبرنگار ایسنا گفت: تولیدات صنایع دستی تویسرکان باید تا حد امکان و توان برندسازی و شناسنامه دار شوند تا شاهد جذب بیشتر بازارهای فروش به آنها باشیم.

اسحاق ترکاشوند اظهار کرد: شهرستان تویسرکان بیش از ۵۶۰۰ کارگاه تولید صنایع دستی دارد که از این تعداد، ۴۷۵۱ کارگاه مربوط به مبل منبت است و ۲۳ درصد از تولیدات صنایع دستی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: علاوه بر مبل منبت، صنایعی مانند میناکاری، معرق کاری، مرواربافی، چرم دوزی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و سبدبافی در تویسرکان فعال است اما از شناسنامه تجاری معتبر برخوردار نشده اند.

ترکاشوند با تأکید بر اینکه باید تلاش برای برندسازی و ایجاد زنجیره کامل تولید تا فروش صنایع مبل منبت در تویسرکان تداوم داشته باشد، اعلام کرد: در حال حاضر نزدیک به ۸۵۰۰ تولیدگر و هنرمند در حوزه صنایع دستی شهرستان تویسرکان مشغول به کار هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =