کد خبر: 728
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
کریمی

ارز چند نرخی سبب ایجاد تنش و ناپایداری در بازار می‌شود؛ لذا هرچه بانک مرکزی تلاش کند که شرایط نرخ ارز چند نرخی به تک‌نرخی حرکت کند، شرایط پایدارتری در بازار خواهیم داشت.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در یادداشتی نوشت: ارز چند نرخی سبب ایجاد تنش و ناپایداری در بازار می‌شود؛ لذا هرچه بانک مرکزی تلاش کند که شرایط نرخ ارز چند نرخی به تک‌نرخی حرکت کند، شرایط پایدارتری در بازار خواهیم داشت. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که اختصاص ارز چهارهزار و 200 تومانی به گروهی از کالاها با وجود اختصاص ارز ارزان در عمل ارزانی و قیمت پایین را برای کالاها رقم نزده است، این در حالی است که مردم همچنان شاهد قیمت‌های گران گروه کالاهایی هستند که ارز چهارهزار و 200 تومانی دریافت می‌کنند. باید گفت که حذف ارز چهارهزار و 200 تومانی می‌تواند به حذف رانت‌های که در شرایط کنونی وجود داشته، کمک کند و از سوی دیگر عواید حاصل از ارز چهارهزار و 200 تومانی این امکان را به دولت می‌دهد که اقشاری که نیازمند حمایت هستند مورد حمایت بیش‌تر قرار گیرند.

در راستای پایداری بازار، حذف ارز چهارهزار و 200 تومانی می‌تواند تورم و گرانی را که به مردم وارد می‌شود، کاهش دهد. پیش‌بینی اعتبارات لازم برای تأمین کالاهای اساسی نیز از اولویت‌های بودجه‌ای است؛ زیرا معیشت مردم به این امر بستگی دارد.

باید دغدغه‌های مردم درباره حقوق و درآمد، خدمات دریافتی و جبران عقب‌ماندگی که در بحث تورم به وجود آمده در ماه‌های اخیر و کاهش ارزش پول ملی تا اندازه‌ای در سال آینده برطرف شود. باید شرایطی را ایجاد کرد که با رویکرد عدالت‌محوری و منصفانه، امور مردم اداره شود و در شرایط تحریمی آسیب کم‌تری ببینند. برداشت همیشگی و غالب مردم این است که وقتی قیمت کالایی افزایش یافت دیگر کاهش نمی‌یابند. چیزی که گران شد، دیگر ارزان نمی‌شود. اما شواهد نشان می‌دهد هر چند روند کاهش نرخ ارز محسوس است، اما روند کاهش قیمت کالا‌ها محسوس نیست و بسیار کند است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =