کد خبر: 701
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
چای ایرانی

تبلیغات نادرست درباره چای داخلی از یک‌سو و بزرگ‌نمایی در تبلیغات چای خارجی که حاوی افزودنی‌های مختلف است سبب شده که عموم جامعه نسبت به طعم چای داخلی رغبت نشان ندهند؛ این درحالی است که چای داخلی مرغوبیت بالاتری نسبت به چای خارجی دارد.

نورمحمد تربتی‌نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) درباره وضعیت واردات چای عنوان کرد: درحال‌حاضر به واردات چای نیاز داریم، ضمن این‌که حجم بسیاری از نیاز بازار داخلی را از کشورهای هند و سریلانکا تأمین می‌کنیم.

وی با تأکید براین‌که اندونزی به‌عنوان کشوری اسلامی یکی از تولیدکنندگان چای است که باید مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: در سفری که به این کشور داشتم نشستی در رابطه با خرید چای از کشور مسلمان اندونزی برگزار شد، در مجلس نیز مکاتباتی درباره این نشست و فراهم‌آوردن بخشی از نیازهای واردات چای از این کشور از سوی مجلس شورای اسلامی با وزیر جهادکشاورزی انجام شده که در حال بررسی است.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مجلس با بیان این‌که در حال حاضر صادرات چای از کشور انجام نمی‌شود، افزود: این محصول اضافه تولید ندارد و چای داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست.

وی تأکید کرد: صادرات چای منع نشده و تولیدکنندگان می‌توانند در زمینه صادرات چای تولیدی خود اقدام کنند. تربتی‌نژاد اظهار کرد: چای بومی و محلی تولید داخل دارای کیفیت و طعم مطلوبی است در مقابل چایی که وارد می‌شود از لحاظ خالص بودن، طعم و عطر کیفیت لازم را ندارد؛ این درحالی است که مردم به طعم چای خارجی عادت کرده‌اند و آن را به چای ایرانی ترجیح می‌دهند.

این عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مجلس افزود: هر نوع کالای وارداتی ازجمله چای موجب می‌شود تولیدات داخلی تحت‌الشعاع قرار بگیرد و همان‌طور که مقام معظم رهبری بر ضرورت استفاده از کالای ایرانی تأکید کردند، لازم است در این زمینه دولت سازکارهایی را انجام دهد تا تولیدات داخلی را به مصرف داخلی برسانیم و پس از آن اگر نیازی بود مابه‌تفاوت را از خارج وارد کنیم.

وی تأکید کرد: باید از تولیدکنندگان و چای‌کاران داخلی حمایت شود؛ لازم است از تولیدکنندگانی که به‌تازگی وارد این عرصه شده‌اند حمایت شود تا بتوانند محصولات خود را به نرخ مناسب به فروش برسانند. همچنین برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور بهتر است با کشورهای مسلمان همچون اندونزی معامله صورت گیرد.

*چای ایرانی بازار فروش کم‌تری نسبت به چای خارجی دارد

علی اکبری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مجلس، در این‌باره در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) عنوان کرد: متأسفانه از یک‌سو تبلیغات نادرست درباره چای داخلی و از سوی دیگر بزرگ‌نمایی در تبلیغات چای خارجی که حاوی افزودنی‌ها و رنگ‌های مختلف است باعث شده که عموم جامعه نسبت به طعم چای داخلی رغبت نشان ندهند؛ چای داخلی مرغوبیت بالاتری نسبت به چای خارجی دارد؛ اما از بازار فروش کم‌تری برخوردار است. به همین منظور لازم است تبلیغات صحیح در رابطه با چای ایرانی انجام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: اکنون چای وارداتی از کشورهای تولیدکننده همچون هند و سریلانکا وارد می‌شود و در کشور با افزودنی‌های مختلف ترکیب شده و با نام‌های تجاری مختلف در بازار عرضه می‌شوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مجلس افزود: برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی چای لازم است بین میزان تولید چای داخلی و عرضه واردات چای خارجی در بازار تنظیم و کنترل صورت گیرد که سندیکا و اتحادیه تولیدکننده‌گان چای می‌توانند در این رابطه نقش پررنگ و مؤثری داشته باشند. وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری اظهار کرد: براساس اقتصاد مقاومتی اولویت باید بر تولید داخلی باشد.

*درصد بالایی از چای مصرفی کشور وارداتی است

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور، نیز در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) تصریح کرد: درصد بالایی از چای مصرفی در داخل کشور وارداتی است و مصرف سرانه چای در کشور حدود 100 هزار تن است. وی ادامه داد: به‌طور متوسط 25 هزار تن چای مصرفی از تولید داخل و مابقی به‌صورت رسمی یا غیررسمی از محل واردات تأمین می‌شود. تاکنون پنج درصد چای وارداتی از کشور هند تأمین می‌شد. با توجه به بحث دلار و تأمین منابع مالی قاچاق چای بسیار کاهش یافته است و عمدتاً چای خارجی از مرزهای رسمی وارد کشور می‌شود.

جهانساز برای جلوگیری از ایجاد تداخل در عرضه‌ چای تولید داخلی و چای وارداتی دو راهکار پیشنهاد داد و گفت: ابتدا باید تعرفه‌های واردات تأثیرگذارتر باشند و دوم میزان واردات است، یعنی حجم واردات از نیاز داخل بیش‌تر نباشد تا بتوان آن را کنترل کرد.

وی با اشاره این‌که بازار چای درگذشته به‌صورت انحصاری و در اختیار شرکت سهامی چای بود، عنوان کرد: در آن زمان چای داخلی به‌صورت 100 درصد خالص بین مردم عرضه نمی‌شد. به این ترتیب که دولت چای خارجی را با چای داخلی مخلوط و در بازار عرضه می‌کرد. به‌همین علت در گذشته مردم با طعم اصلی چای داخلی آشنا نبودند. درحال‌حاضر که بحث انحصاری بودن چای برداشته‌ شده و تولید داخل توانسته ذائقه مصرف‌کننده‌ ایرانی را با طعم چای ایرانی آشنا و مسیر خود را در بازار داخل و در بین مردم پیدا کند، بیش‌تر مصرف‌کنندگان ایرانی طعم چای داخلی را به چای خارجی ترجیح می‌دهند.

رئیس سازمان چای کشور در پایان چای وارداتی را براساس کیفیت و بازار مصرف به انواع چای ممتاز، چای قلم، چای شکسته و چای باروتی تقسیم کرد که پس از ورود به کشور فرآوری، بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌شود.

گزارش از مهسا مافی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =