گوشت قرمز

مدت‌هاست که گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده، در حالی که قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته و مردم کم‌درآمد توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و رکود در این بازار شدت گرفته است.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، مدت‌هاست که گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده، در حالی که قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته و مردم کم‌در‌آمد توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و رکود در این بازار شدت گرفته است. در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز با مشکل مواجه کرده، اما از زمستان سال گذشته وضعیت نوسان قیمت گوشت به‌گونه‌ای شد که فعالیت بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه را نیز تحت‌الشعاع قرار داد، تا جایی که نرخ این کالا در برخی از استان‌ها از جمله پایتخت به کیلویی 40 تا 50 هزار تومان هم رسید. با افزایش ناگهانی و افسارگسیخته قیمت گوشت قرمز از نیمه دوم امسال مصرف این کالا به حد چشمگیری کاهش یافته و درصد کمی از مردم توانایی تهیه آن را دارند. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند اخلالگران و بدحسابان موجب افزایش قیمت گوشت شده‌اند، اما فعالان حوزه دام دلایلی همچون صادرات بی‌رویه، قاچاق، کمبود دام در کشور و کاهش تولید را عامل اصلی گرانی عجیب گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفندی می‌دانند.

در همین راستا معاون اول رئیس‌جمهور گفت: موضوع مبارزه با قاچاق دام و خروج آن از کشور باید به‌طور جدی در برنامه‌های وزارت کشور، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار بگیرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، با اشاره به اهمیت تأمین مایحتاج مردم به ویژه گوشت و منابع پروتئینی گفت: در صورت نیاز حجم واردات دام و گوشت قرمز به کشور افزایش می‌یابد.

جهانگیری با بیان این‌که دستورالعمل جابه‌جایی دام و ممانعت از انتقال آن به شهر‌های مرزی باید هرچه سریع‌تر ابلاغ و اجرا شود، گفت: در عین حال در دو ماه پایانی سال ۱۳۹۷ باید تدابیر لازم برای واردات گوشت و دام از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین ذخایر گوشت مورد نیاز کشور در شب عید اتخاذ شود.

جهانگیری افزود: نظارت بر توزیع گوشت در مراکز فروش موضوعی جدی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید راهکارهای لازم را بررسی و اجرا کند تا در نقاط بیش‌تری گوشت به قیمت تنظیم بازار عرضه شود و در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی از ایجاد صف‌های طولانی و بروز مشکل برای مردم در مراکز فروش خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان عمده گوشت مانند نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها باید نیازهای خود را از طریق واردات و راهکارهای دیگر مرتفع کنند تا گوشت توزیع شده در مراکز فروش به آسانی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

جهانگیری از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا با همکاری بانک مرکزی و وزارت کشور اقدامات لازم برای واردات گوشت و گوسفند زنده از کشور‌های همسایه را در دستور کار قرار دهد.

عده‌ای با رانت دام زنده را صادر می‌کنند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: صادرات بی‌رویه و عدم نظارت دقیق و صحیح باعث بالا رفتن قیمت گوشت شده‌ است.

جلال محمودزاده درباره گرانی قیمت گوشت و همچنین قاچاق دام زنده به خارج از کشور بیان کرد: متأسفانه در طول سه سال گذشته محموله‌های وزارت جهاد کشاورزی با ارز دولتی به مقدار کمی وارد شده‌ و ارز اختصاص یافته در جای دیگری صرف شده است.

نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس تشریح کرد: با ارز اختصاص یافته برای محصولات کشاورزی کالاهای دیگری مانند تلفن همراه وارد شده است.

وی با بیان این‌که در بحث تنظیم بازار و توزیع گوشت و نهادهایی که با ارز دولتی این کار را انجام داده‌اند نظارت کافی صورت نگرفته است، اظهار داشت: شرکت‌هایی که این محصولات را وارد کرده‌اند، علاوه بر این‌که تضمین کافی نگذاشته‌اند و پول را بر نمی‌گردانند، در این زمینه آمارهای غلطی را نیز ارائه می‌کنند.

محمودزاده ادامه داد: طبق آنچه شواهد نشان می‌دهد، گوشت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و این‌ها برای خودشان یک آمار غلطی را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که وزارت جهاد کشاورزی در بالا رفتن قیمت گوشت تأثیرگذار است، گفت: در طول سال‌های ۹۵ و ۹۶ یک بیماری همه‌گیر به نام «تب برفکی» در سطح کشور به وجود آمد که ۲۱ استان را درگیر خود کرد و بسیاری از منابع دامی ما را از بین برد.

نماینده مردم آذربایجان غربی تأکید کرد: دولت باید به موقع واکسن‌هایی را وارد و این دام‌ها را واکسینه می‌کرد که متأسفانه این کار را نکرد، در نتیجه بیماری وارد کشور شد، گریبان دام‌ها را گرفت و خسارات بسیاری زد.

وی خاطرنشان کرد: پس از وقوع این حادثه دولت به خوبی عمل نکرد و جایگزینی برای این خسارات قرار نداد.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دولت باید چگونه خسارات ناشی از تب برفکی را جبران می‌کرد، گفت: دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمتی را در اختیاران دامداران قرار می‌داد تا دام‌هایی را که از دست رفتند، جایگزین کنند، اما این کار را انجام نداد که همین کار باعث شد با کمبود دام روبه‌رو شویم.

وی تأکید کرد: اشتباه دوم جهاد کشاورزی این بود که به شرکت‌ها اجازه داد در ازای واردات گوشت به همان میزان یا بیش‌تر دام زنده صادر کنند.

محمودزاده خاطرنشان کرد: چطور ممکن است ما کمبود گوشت داشته باشیم و کسری آن را از خارج وارد کنیم، اما اجازه دهیم دام زنده صادر شود؛ این کار با هیچ منطقی همخوانی ندارد.

وی با تأکید بر این‌که عدم واکسینه‌کردن به‌موقع دام‌ها و اعطای مجوزهای بی‌رویه صادرات در برابر واردات گوشت دو دلیل عمده بالا رفتن قیمت گوشت است، بیان کرد: تخلفات زیادی صورت گرفته است که باید مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

وی درباره افزایش قاچاق دام زنده طی ماه‌های اخیر گفت: افزایش قاچاق دام زنده به دلیل تغییرات ارزی ایجاده شده است و گرانی قیمت گوشت مشابه خارجی خیلی بیش‌تر از داخلی است.

نماینده مردم آذربایجان غربی تأکید کرد: به دلیل این‌که قاچاق دام منافع زیادی دارد، مردم و شرکت‌ها دست به این کار می‌زنند تا سود بیش‌تری به دست بیاورند.

وی با بیان این‌که دولت کم‌کاری کرده است، گفت: دولت به جای این‌که با قیمت کلان و ارز اختصاصی گوشت، لاشه وارد کند، باید دام داخلی را با قیمت مناسب تضمینی خرید، ذخیره و پخش می‌کرد، اما چنین کاری را انجام نداد.

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی ادامه داد: زمانی که دولت کاری را که لازم است انجام دهد نمی‌دهد، مشخص است که دامدار به کسی که بیش‌ترین قیمت را پیشنهاد بدهد، دام خود را می‌فروشد.

وی با اشاره به این‌که قاچاق دام، صادرات بی‌رویه و عدم نظارت دقیق و صحیح باعث بالا رفتن قیمت گوشت شده است، بیان کرد: برخی شرکت‌هایی که توزیع‌کننده هستند، با رانت محصول را می‌گیرند و نه تنها تضمین کافی نمی‌گذارند، بلکه محصول را به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسانند و آمار صوری می‌دهند و از سوی دیگر مازاد را در بازار با قیمت گران می‌فروشند.

محمودزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود بعد از سقوط هواپیمای حامل محموله گوشتی که برای تنظیم بازار وارد کشور شده بود به یک‌باره قیمت گوشت افزایش پیدا کرد، آیا چنین گمانه‌زنی‌هایی درست است یا خیر، بیان کرد: مگر چقدر گوشت بوده است؟ ۳۰ تن دیگر. مگر این ۳۰ تن چه تأثیری می‌تواند بر تنظیم بازار ما داشته باشد؟

وی ادامه داد: بیان کردن چنین مطالبی فرافکنی است؛ حتی اگر ۱۰، ۲۰ و ۱۰۰ مورد از این گونه محموله‌ها از بین برود، تأثیری در بازار مصرف ندارد. این بازار بیش‌تر از این صحبت‌ها نیاز دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: این صحبت‌ها جز فرافکنی چیزی نیست و قصدشان از بیان کردن چنین حرف‌هایی پوشش مشکلات است، زیرا چنین محموله‌های یک هزارم درصد بر بازار گوشت تأثیر ندارد.

وی تأکید کرد: عدم نظارت دقیق بر صادرات و قاچاق و نبود مدیریت درست در بازار دست به دست هم داده‌اند که قیمت گوشت بالا برود و نرخ سرسام‌آوری پیدا کند تا طبقه متوسط به پایین نتوانند آن را تهیه کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ورود وکلای ملت به این موضوع گفت: ما در مجلس از طریق نظارت، وارد این موضوع خواهیم شد و ابزار ما هم در این خصوص سوال و تحقیق و تفحص است که در حال انجام دادن آن هستیم.

وی درباره تحقیق و تفحصی که هفته گذشته در مجلس رأی آورد، بیان کرد: رای‌آوری تحقیق و تفحص صورت گرفته در هفته گذشته درباره همین افزایش قیمت گوشت و نبود نظارت کافی در بازار بود که در صحن رأی آورد و ما هم بررسی را در این مورد به‌زودی شروع خواهیم کرد.

ممنوعیت صادرات دام زنده سبب افزایش قاچاق شد

عضو دیگر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دامدار قاچاقچی نیست، بلکه این دلال است که دام را از دامدار خریده و به نحوی از کشور خارج می‌کند.

سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، درباره قاچاق دام زنده گفت: قاچاق دام یک زنگ خطر برای کشور است. این عمل هدفدار است و به جای این‌که دام نر معامله شود، دام ماده را معامله می‌کنند.

وی با تأکید براین‌که دست‌های پنهان پشت پرده در این موضوع آشکار است و متذکر می‌شوم که این یک حیله و نیرنگ برای خرید و فروش دام و خروج دام ماده از کشور است و این امر سبب ضربه به دامداری در آینده‌ای نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: باید با وسواس خاصی این موضوع بررسی شود و دستگاه‌های نظارتی باید موضوع قاچاق را جدی گرفته و پیگیری کنند، زیرا در صورتی که دام ماده از کشور خارج ‌شود، بدین معناست که در تولید دام به مشکل برخواهیم خورد و زاد و ولدی نخواهیم داشت.

نوری با درخواست از وزارت جهاد کشاورزی، گمرکات، ستاد مبارزه با قاچاق، نیروی انتظامی و تمام ارگان‌های ذی‌ربط برای ورود به این موضوع افزود: طعم خاص و نیز مقدار چربی کم دام ایرانی که عوارض بد کمی برای بدن دارد، سبب ترغیب قاچاقچیان به خارج‌کردن دام از کشور می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: نهاده‌هایی که دامداران برای دام استفاده می‌کنند، با ارز چهار هزار و 200 تومانی تهیه شده، ولی قاچاقی که توسط مافیا انجام می‌شود، باعث گرانی در تغذیه دام شده و تمام این‌ها برنامه‌ای برای انجام قاچاق است.

وی خروج غیررسمی دام از کشور را یکی از دلایل گرانی گوشت عنوان کرد و افزود: دولت بر اساس میزان عرضه و تقاضایی که در کشور است، جلوی صادرات را گرفته است و این تصمیم دولت نیز در قاچاق دام تأثیرگذار است، ولی با این حال باید مجاری خروجی را بررسی کنیم و اجازه خروج دام از کشور را ندهیم.

افزایش نرخ گوشت قرمز در پی قاچاق دام

رئیس سابق اتحادیه قصابان مرکز مازندران نیز گفت: به دلیل افزایش قیمت دلار، دام‌های کشور به خارج از مرزها قاچاق شده و به فروش می‌رسند و به همین دلیل شاهد کمبود دام و افزایش قیمت گوشت قرمز هستیم.

عبدالرحیم قاسمی با اشاره به این‌که به دلیل کمبود دام شاهد افزایش نرخ گوشت قرمز هستیم، اظهار کرد: در فصل زمستان به دلیل نبود فضای مناسب برای نگهداری دام و مقرون به‌صرفه نبودن خرید خوراک، دامپروران دام‌های خود را می‌فروشند و همین عامل باعث می‌شود در فصل زمستان کمبود دام به وجود بیاید.

رئیس سابق اتحادیه قصابان مرکز استان با اشاره به این‌که چالش مهم دیگر در کمبود دام در مازندران و افزایش نرخ گوشت قرمز، قاچاق دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای عرب‌نشین است، تصریح کرد: فروش دام به دلیل پایین بودن قیمت ریال در کشور مقرون به صرفه نیست، اما با خارج کردن دام از مرز و فروش آن به دلار سود سرشاری نصیب قاچاقچیان می‌شود.

وی افزود: با توجه به این‌که کشور ظرفیت دامی ضعیفی دارد، چنانچه مشکل قاچاق حل نشود، همچنان با کمبود دام مواجه خواهیم بود.

گزارش از محمدرضا سارولر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =