کد خبر: 675
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
طرح تنفس

برخی معتقدند در زمان اجرای طرح تنفس جنگل، شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند درختان افتاده و شکسته را از جنگل خارج و استفاده کنند و حتی وزیر هم در این باره نامه نوشته بود، اما صحبت‌های رئیس سازمان جنگل‌ها نوعی مخالفت با این خواسته است.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل ها در کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران تاکید کرد: منابع طبیعی انفال است و مربوط به حکومت اسلامی است و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور صرفاً حافظ آن است و در بحث واگذاری ها نیز این نگاه وجود دارد که صرفاً بهره برداری با حفظ جنگل ها و مراتع انجام شود.

وی تأکید کرد: اصلی ترین وظیفه سازمان حفاظت از این انفال است و نباید اجازه دهیم جنگل و مراتع تخریب شوند همچنین معتقدیم بهره‌برداری به این معناست که هر چه از این جنگل بهره برداری می شود باید به خود جنگل ها و مراتع برگردد تا این منابع طبیعی حفظ شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح تنفسی برای حفظ حیات جنگل ها گفت: بعد از طرح تنفس عده‌ای گفتند حالا که نمی‌شود از درختان استفاده کرد بیاییم از چوب ها و درخت های افتاده و شکسته استفاده کنیم این در حالی است که حتی متخصصان معتقدند که اینها جزو چرخه حیات در جنگل هستند.

رئیس سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه باید از تجربه کشورهای دیگر در حفاظت از جنگل ها استفاده کنیم، تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای این نگاه را دارند که سازمان جنگل ها باید تامین کننده زمین باشد این در حالی است که سازمان در بحث واگذاری ها چه در وجه شهرسازی به رابطه جامعه شهرها و توسعه شهر واگذار می کند در بحث کشاورزی نیز متولی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی استان هاست که ما زمین را در اختیار آنها قرار می دهیم و آنها واگذار می کنند‌.

آقایی ادامه داد: صرفاً در بخش مسکونی واگذاری زمین صورت می‌گیرد اما در واگذاری به اراضی کشاورزی و صنعت و معدن تنها بهره‌برداری مطرح است و نگاه ما این است که منابع طبیعی حفظ شوند و بهره برداری با نگاه بازگشت و حفظ منابع صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ میلیون هکتار جنگل ما در واقع ریه های تنفسی کشور است که باید آنها را حفظ کنیم، گفت: ما به عنوان تامین کننده علوفه دام به مراتع نگاه نمی‌کنیم بلکه معتقدیم که جنگل ها و مراتع تامین کننده اکسیژن کشور هستند و بهره برداری نباید به آنها ضربه بزند.

رئیس سازمان جنگل‌ها تأکید کرد ما مخالف توسعه‌ای کشور نیستیم بلکه معتقدیم منابع طبیعی بستر تولید کشور است نگرش ما این نیست که جنگل ها و مراتع را باید در طاقچه بگذاریم و نگاه کنیم بلکه باید در خدمت حیات بشر باشد.

وی خطاب به تعاونگران گفت که می توانند از طریق صندوق توسعه کشاورزی و صندوق توسعه منابع طبیعی ضمن بهره مندی به حفاظت از جنگل ها و مراتع کمک کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت امروز کمیسیون زیربنایی دولت دستور کار بسیار مهمی داشته که در صورت تصویب نهایی به سازمان جنگل ها این امتیاز را می دهد که جوامع محلی را در قالب تشکل‌های مختلف و تعاونی ها برای مشارکت در حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع بسیج کند.

وی ادامه داد: بر این اساس اختیارات سازمان برنامه و بودجه در استان ها به سازمان جنگل ها سپرده می شود تا با استفاده از توانمندی های روستاییان و نیروهای بومی بتوانند ظرفیت های موجود را فعال کند.

وی همچنین در پاسخ به خواسته دیگر تعاونگران درباره برگزاری نمایشگاه ها گفت: باید به سمت برگزاری نمایشگاه با مشارکت مردمی و تعاونی برویم و در این زمینه سازمان جنگل ها و مراتع آمادگی همکاری دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =