ماشین الات

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از صادرات سالانه حدود سه تا چهار هزار دستگاه تراکتور از دو کارخانه تولیدی به بازارهای هدف خبر داد.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری از دیروز ۲۱ دی ماه شروع به فعالیت کرد و تا ۲۴ دی در نمایشگاه بین‌المللی تهران فعال است. در آیین افتتاح این نمایشگاه علی‌مراد اکبری، معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که امسال ١٢٠شرکت داخلی و ٨٠ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: از ویژگی‌های نمایشگاه امسال برگزاری پنل‌های تخصصی مربوط به ماشین‌آلات، تکنولوژی و همچنین نشست تخصصی با حضور مجری طرح سیستم‌های نوین آبیاری و تولیدکنندگان برای مصرف بهتر آب است.

او ادامه داد: ٩٠ تا ٩٥ درصد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه در تولید لوازم آبیاری، داخلی هستند. او با بیان این‌که ماشین‌آلات آبیاری تولید داخل به برخی کشورها صادر می‌شود، افزود: کشورهای اروپایی، ترکمنستان، افغانستان، اسپانیا، عراق و آسیای میانه از کشورهای مقصد صادراتی هستند. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با تأکید بر این‌که در صدد آن هستیم تا روش‌های نوین آبیاری را سالانه افزایش دهیم، گفت: به سمت هوشمند کردن سامانه‌های نوین آبیاری و فناوری جدید پیش می‌رویم.

اکبری تصریح کرد: معاونت امور آب و خاک پیشنهاد کرده است که برای سامانه‌های نوین آبیاری در بودجه ٩٨ مبلغ٣٠٠ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود. او درباره تخصیص اعتبار ٣٠٠ میلیون دلاری در بودجه ٩٨ گفت: طی نامه وزیر جهاد کشاورزی به رهبر معظم انقلاب، نظر ایشان در این خصوص مساعد بوده و به رئیس مجلس دستور پیگیری آن جهت مطرح شدن در مجلس شورای اسلامی داده شده است. او با بیان این‌که طی سه سال گذشته نیز یک میلیارد و ٥٠ میلیون دلار اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داده شده است، گفت: امید می‌رود با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب این مهم در سال ٩٨ نیز مدنظر قرار بگیرد و اعتبار آن اختصاص یابد.

*صادرات سالانه ۴ هزار دستگاه تراکتور به بازار‌های هدف

کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی، نیز در سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی تهران یکی از نمایشگاه‌های اثرگذار در توزیع لوازم و تجهیزات کشاورزی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این‌که تمامی ماشین‌آلات عرضه شده در نمایشگاه از استاندارد کامل برخوردار هستند، افزود: در این نمایشگاه ماشین‌آلات با بهترین تکنولوژی‌های نوین ارائه شده و کشاورزان و بهره‌برداران بخش فرصت دارند در مدت سه روز، ضمن بازدید از نمایشگاه، با تکنولوژی‌های روز آشنا شوند، چرا که هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی تکنولوژی‌های جدید به کشاورزان و بهبود شرایط تولید است.

عباسی با اشاره به این‌که در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی از خود اتکایی ۹۰ تا ۹۵ درصدی برخوردار هستیم، بیان کرد: با وجود تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، شرکت‌های خارجی همچنان قرارداد و همکاریشان را با ما حفظ کرده‌اند. بسیاری از نشان‌های تجاری خارجی و مطرح، در این نمایشگاه حضور دارند. به گفته این مقام مسئول، در بخشی از ماشین‌آلات همچون زراعت برنج، باغبانی، شیلات، تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و ماشین‌آلات شیردوش نیازمند واردات هستیم که با توجه به استمرار همکاری با کشور‌ها مشکلی در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: در حوزه ماشین‌آلات به کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق، همسایگان شمالی و کشور‌های نزدیک ایران و در تراکتور به آفریقا و آمریکای جنوبی صادرکننده هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که کیفیت ماشین‌آلات داخلی با مشابه خارجی تفاوتی ندارد، گفت: تولیدات ایرانی از نظر قیمت هم در مقایسه با نشان‌های تجاری مطرح خارجی، ۴۰ تا ۶۰ درصد ارزان‌تر هستند.

عباسی از صادرات سالانه حدود سه تا چهار هزار دستگاه تراکتور از دو کارخانه تولیدی به بازار‌های هدف خبر داد. رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با اشاره به این‌که از ابتدای سال ۹۲ تاکنون بیش از شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است، افزود: بر این اساس هیچ یک از بانک‌های کشاورزی کشور، اجازه ارائه ندادن تسهیلات به بهره‌برداران را ندارند.

وی ادامه داد: امسال ۱۴ هزار دستگاه تراکتور و ۵۰۰ دستگاه کمباین در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است. به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون سالانه یک‌هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار گرفته است که با این وجود برخی از نیاز‌های ماشینی فعالان این بخش مرتفع شده و این امر خوداتکایی در محصولاتی همچون برنج، چغندر قند وگندم را به همراه داشته است.

عباسی با اشاره به این‌که طی هفت سال گذشته سالانه 100 ماشین مورد ارزیابی قرار گرفته است، بیان کرد: هم‌اکنون تعداد دستگاه‌های مورد ارزیابی به یک‌هزار مورد ارتقاء یافته است که از این تعداد ۸۰۰ دستگاه مربوط به آبیاری و ۲۰۰ دستگاه متعلق به تجهیزات ماشین است و این امر موجب شده تا کشاورزان رغبت بیش‌تری نسبت به استفاده از این ماشین‌آلات داشته‌ باشند.

وی درباره آخرین وضعیت توسعه کشاوری حفاظتی در بخش کشاورزی گفت: مهم‌ترین رکن کشاوری حفاظتی، مکانیزاسیون است که روند توسعه کشاورزی را بر عهده دارد. کم خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی مهم‌ترین رکن کشاورزی حفاظتی است که تجهیزات آن‌ها متعلق به کار‌های کشت است و در کشور ما به مقدار مورد نیاز تولید می‌شود، به‌طوری‌که سالانه چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

عباسی ادامه داد: طی چند سال اخیر 5/2 میلیون هکتار از اراضی تحت پوشش به روش کم خاک‌ورزی و بی‌خاک ورزی کشت مستقیم شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که کیفیت بذرکار‌های داخلی تفاوتی با مشابه خارجی ندارند، افزود: این در حالی است که قیمت بذرکار‌های داخلی یک پنجم تا یک ششم مشابه خارجی است.

وی با اشاره به این‌که برای بودجه سال ۹۸، دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به بهره داران بخش کشاورزی پیشنهاد داده شده است، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بودجه سال آینده، در نظر داریم ۳۰ تا ۴۰ درصد میزان تسهیلات با نرخ بهره چهار تا شش درصد و ۶۰ تا ۷۰ درصد باقی مانده با بهره ۱۵ درصد از خط اعتباری مکانیزاسیون تأمین شود و پیش‌بینی می‌شود که این میزان تسهیلات در بودجه سال آینده مورد پذیرش قرار گیرد.

عباسی با اشاره به دلایل گرانی ماشین‌آلات در بازار گفت: افزایش قیمت مواد اولیه تولید ماشین‌آلات دلیل اصلی نوسات اخیر در بازار به شمار می‌رود. رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که در ارتباط با دنیای مکانیزاسیون مشکلی نداریم، بیان کرد: با وجود مراودات تجاری با بسیاری از کشور‌های آسیای جنوب شرقی، آفریقایی، اروپایی و آمریکای لاتین در زمینه صادرات و واردات ماشین‌آلات، نقل و انتقال پول مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این‌که سالانه ۲۰ هزار دستگاه مکانیزاسیون مورد نیاز بخش کشاورزی است، گفت: طی این ایام سالانه ۱۳ هزار دستگاه و در برخی مواقع بیش از این رقم دستگاه تأمین شده و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه

علیرضا صدرزاده، مجری سومین نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی، نهاه‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری،  نیز گفت: این نمایشگاه تا 24 دی در محل نمایشگاه بین‌المللی فعال خواهد بود.

وی با بیان این‌که بیش از 200 شرکت در این نمایشگاه حضور دارند، افزود: شرکت‌های چینی، آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی در این نمایشگاه حضور دارند که این نشان از بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها در این حوزه است و باید از این فرصت‌‌ها استفاده بیش‌تری کنیم. وی همچنین گفت: در کنار این نمایشگاه سمپوزیوم علمی در حوزه مکانیزاسیون و کارگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =