آبیاری سنتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: استفاده از روش‌های آبیاری سنتی و کشت محصول‌های پر آب‌بر قابل توجیه نیست‌.

محمدرضا طلایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) با بیان این‌که مدیریت جهادی تسریع در روند اجرای امور در سازمان‌ها تلقی می‌شود، عنوان کرد: مدیریت جهادی یعنی پرکاری همراه با تدبیر و برهمین اساس و در راستای عینیت بخشیدن به این نوع مدیریت، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور در مراکز بخش‌ها و دیدار با بهره‌برداران بخش کشاورزی در راستای رفع مشکلات آنان صورت گرفته است‌.

وی افزود: در راستای تحقق بخشیدن به سیاست‌های مدیریت جهادی هر هفته به‌همراه معاونان و مدیر جهاد شهرستان در یکی از مراکز بخش‌ها حضور پیدا می‌کنیم و با برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل صورت گرفته با تعداد زیادی از بهره‌برداران بخش کشاورزی دیدار و نسبت به‌رفع مشکل آنان اقدام می‌کنیم‌. تلاش می‌کنیم در این جلسات مشکلات و درخواست‌های بهره‌برداران بخش کشاورزی را مرتفع کرده و تا جایی‌که امکان دارد از ارجاع کار آنان به بخش‌های دیگر جلوگیری شود‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه حل مشکلات در روند اجرای امور را نیز از موارد اصلی مدیریت جهادی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی بیش از 60 تا 65 درصد مجموعه نمی‌تواند منطبق با مدیریت جهادی فعالیت کند‌.

طلایی با بیان این‌که تحقق سیاست مدیریت جهادی در کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است، تصریح کرد: درحال‌حاضر حمایت و استفاده از نیروهایی که خود انگیزه فعالیت دارند می‌تواند در تحقق مدیریت جهادی در سازمان مؤثر واقع شود‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت‌ها بیش‌تر حول مسائل اقتصادی می‌چرخد و چند دستگاه در اجرای آن دخیل هستند، از این رو با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها می‌توان نقاط قوت را برجسته کرد‌. طلایی درباره مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه تحت مدیریت جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: طی یک‌سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه مدیریت استفاده از آب عملکرد مناسبی داشت‌. همچنین بحث بهینه‌سازی مصرف آب و الگوی کشت و صنایع تبدیلی با توجه به بودجه محدود سازمان از توفیقات جهاد کشاورزی استان قم محسوب می‌شود‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، با اشاره به این‌که تغییر الگوی کشت به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم کشاورزی پایدار و مقاوم در برابر شرایط سخت کم‌آبی و تنش‌های محیطی به‌شمار می‌آید، گفت: استفاده از روش‌های آبیاری نوین به‌جای غرق‌آبی و گسترش سطح زیرکشت گیاهان گلخانه‌ای نیز از دیگر راهکارهای مورد توجه در بخش کشاورزی استان برای حفظ سطح تولید محصولات است‌.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش عملکرد در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه منابع به‌دنبال بهینه‌سازی مصرف آب، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، گسترش باغ‌ها و جایگزینی گیاهان دارویی با کشت‌های آب‌بر هستیم‌.

طلایی، با اشاره به این‌که نگاه سازمان جهاد کشاورزی قم افزایش سطح زیرکشت محصول‌های زراعی نیست، گفت: در طول سال‌های اخیر کشاورزان با محدودیت‌های آبی و اقلیمی استان به‌خوبی آشنا شده‌اند و می‌دانند افزایش سطح زیرکشت، استفاده از روش‌های آبیاری سنتی و کشت محصول‌های پر آب‌بر، دیگر قابل توجیه نیست‌.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم افزود: کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور است و به‌طور میانگین در هر سال 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی در سطح استان تولید می‌شود‌.

وی با اشاره به اهداف سازمان جهاد سازندگی در راستای خدمات‌رسانی مطلوب گفت: فعالیت با الگوبرداری از مدیریت جهادی و تکیه به علم و دانش بشری از مهم‌ترین اهداف ماست؛ زیرا رهبر معظم انقلاب نیز به تلاش و پویایی در زمینه تحقق فعالیت‌های جهادی تأکید زیادی دارند‌.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =