پرورش ماهی در قفس

رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها گفت: این درحالی است که با وجود برخی پیشرفتها به دلیل عوامل طبیعی دچار مشکل شدهایم و پیشبینی میکنیم که در آینده به طور 100درصد صنعت آبزیپروری با بحران مواجه شود.

پرورش ماهی در قفس طرحی است که در آن ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است. براساس گفته کارشناسان حوزه شیلات علاوه بر اشتغال زا بودن این طرح، از مزایای آن می توان به کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی یا دستگاه های مداربسته، مدیریت آسان تر و کم هزینه تر، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی، سهولت و اقتصادی بودن درمان علیه انگل ها و بیماری ها در مقایسه با استخرهای خاکی اشاره کرد.

محمود حافظیه رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) درباره وضعیت صنعت آبزی پروری در کشور و پیشرفت طرح پرورش ماهی در قفس عنوان کرد: طی سال های گذشته در صنعت آبزی پروری رشد سریع و بسیار مطلوبی داشتیم به طوریکه اکنون ایران در تولید ماهی قزل آلا در آب شیرین و در دنیا رتبه یک را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کاهش بارندگی و ... ادامه داد: این درحالی است که با وجود برخی پیشرفت ها به دلیل عوامل طبیعی دچار مشکل شده ایم و پیش بینی می کنیم که در آینده به طور 100درصد صنعت آبزی پروری با بحران مواجه شود.

رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکه با کمبود آب مواجه هستیم، عنوان کرد: رویکرد موسسه تحقیقات شیلات این بود که با وجود کمی آب، آبزی پروری را به آب شور دریایی منتقل کند تا از وقوع بحرانی که پیش بینی کرده ایم، فاصله بگیریم.

حافظیه همچنین به صنعت پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: صنعت پرورش ماهی در قفس در کشورهای صاحب نام شکل گرفت و ما نیز به دنبال گسترش این صنعت به نحو مطلوب در کشور خود بودیم.

وی ادامه داد: در شمال کشور و باتوجه به آب لب‌شور دریای خزر (13 گرم شوری در لیتر)، تنها گونه ای که امکان پرورش را در این شرایط دارد ماهی قزل آلای رنگین کمانی است؛ این گونه قبلا در آب شیرین تولید می شد.

رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید براینکه به دنبال پرورش گونه های بومی هستیم، گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به دنبال پرورش ماهی در قفس از گونه های سوف و آزاد در دریای خزر است. در خلیج فارس و دریای عمان نیز تنها گونه سی‌باس آسیایی را وارد کردیم. از اروپا واردات نداشتیم چرا که شرایط سی‌باس اروپایی با شرایط آب و هوایی ما همخوانی ندارد.

حافظیه به برنامه پنج ساله ششم سازمان شیلات اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم که از 480 هزار تن آبزی پروری به 830 هزار تن برسیم؛ در واقع در برنامه پنج ساله ششم، تولید 200 هزار تنی پیش بینی شده است که از این میزان، 40 درصد سهم دریای شمال و 60 درصد سهم دریای جنوب (خلیج فارس) است.

وی ادامه داد: در سال 96 طی برنامه ای، قرار بود که 20 هزار تن تولید داشته باشیم اما به دلیل کمبود بچه ماهی و کمبود اعتبارات بانکی از میزان تعیین شده، تنها 14 هزار تن تولید داشتیم؛ فقط توانستیم 70 درصد برنامه را پوشش دهیم بنابراین 30 درصد از برنامه عقب هستیم.

رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور همچنین درباره دیگر فعالیت های این موسسه عنوان کرد: موسسه تحقیقات شیلات به همراه سازمان شیلات کارهای مطلوبی در راستای انتخاب محل مناسب برای استقرار قفس ها در جهت توسعه صنعت آبزی پروری انجام داده است. در این راستا از استان گلستان تا گیلان و از سیستان تا خوزستان در عرصه وسیعی از این مناطق برای استقرار قفس لکه گذاری شده است.

حافظیه گفت: این مناطق به جهت اکولوژیک و جریانات آب و هوایی قابلیت این را دارند که بخش خصوصی وارد مناطق شوند و برای نصب قفس اقدام کنند.

وی با بیان اینکه می خواهیم گونه های شانک و هامور را در آینده به صنعت پرورش ماهی در قفس معرفی کنیم، عنوان کرد: این گونه ها در شرایط آب و هوایی ما بهتر رشد می کنند البته برای اینکه قابلیت پرورش داشته باشند نیازمند اصلاح نژاد هستند.

رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: ماهی های خاویار، آزاد و سوف در شمال کشور برای پرورش در قفس مولدسازی و تبدیل به مولد پرورشی (از تخم و لارو گرفته‌ایم) شده است.

حافظیه گفت: در جنوب کشور نیز ماهی های شانک، هامور و ... مولدسازی شده؛ تا دو سال آینده گونه های بومی معرفی شده جایگزین سی‌باس آسیایی می شوند.

اول دی ماه سال 95 بود که معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اعلام کرد که عملکرد پروژه پرورش ماهی در قفس در خوزستان صفر است این در حالی است که این استان در این زمینه بسیار استعداد دارد. رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این رابطه گفت که در استان خوزستان این طرح تاکنون 30 درصد پیشرفت داشته است البته این میزان پیشرفت بسیار کم است اما عوامل زیادی هم در این رابطه نقش دارند؛ مثلا سازمان بنادر کشتی رانی، سازمان های اقتصادی که به این صنعت پول تزریق می کنند و یا اینکه نیازمند خرید شناور برای جابه جایی هستیم. ضمن اینکه با وجود تحریم ها برخی تجهیزات را به دلیل اختلاف قیمت ارز نمی توان منتقل کرد.

وی با بیان اینکه کشور نروژ رتبه اول را در طرح پرورش ماهی در قفس دارد، عنوان کرد: براساس اعلام سازمان فائو، در 67 کشور پرورش ماهی در قفس، صنعتی مطرح است. این طرح در چین در آب شیرین و در نروژ در آب شور انجام می شود.

حافظیه خاطرنشان کرد: علاوه بر نروژ که دارای رتبه یک است، ایتالیا، کانادا، دانمارک، انگلیس، استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و ... سرآمد اجرای طرح پرورش ماهی در قفس هستند.

رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه تولیدات ما با طرح پرورش ماهی در قفس حدود 14 هزار تن است، گفت: این در حالی است که در پایان کار برداشت در کشور پیشرفته ای مثل نروژ طی 2 ساعت، 200 تن برداشت دارند اما کشور ما طی یک هفته 20 تن برداشت دارد.

حافظیه تاکید کرد: برای توسعه و پیشرفت طرح پرورش ماهی در قفس نیازمند حمایت های بیشتر هستیم، باید ضوابط دست و پا گیر از میان برداشته شود، مشکل اصلی ما جا به جایی شناورها هستند که باید در این حوزه تسهیلات ارائه شود ضمن اینکه نیازمند تجهیزات به روز هستیم و باید روش های سنتی را کنار بگذاریم.

بر اساس این گزارش، طرح پرورش ماهی در قفس نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی دارد و برای اجرای آن‌هم از همه منابع آبی از قبیل دریا، دریاچه، استخرهای ذخیره، استخر، چشمه‌ها، نهرها و رودخانه‌ها می‌توان استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =