کد خبر: 5315
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
دام

در حالی که دامداران این روزها درگیر افزایش قیمت خوراک دام و هزینه‌های حمل‌ونقل هستند، بازار گوشت قرمز در استان سمنان فعلاً ثبات دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، برخی فعالان بازار مواد پروتئینی می‌گویند: بازار گوشت گوسفندی و گاوی در شرایط مساعدی به خاطر هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و بی‌میلی دامداران به فروش دام قرار ندارد.

سرسبزی مراتع و نگاه دامداران به پرواربندی و همچنین در انتظار افزایش قیمت ماندن از دلایل زیربنایی در افزایش قیمت‌هاست که امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عرضه دام؛ مشکل اصلی

قاسم ویژه، رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان در تشریح وضع بازار اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ تغییری نداشته است و مدت‌هاست با قیمت مصوب، مرغ عرضه می‌کنیم و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت تولید مرغ افزایش داشته، تصریح کرد: علت‌های این افزایش قیمت، متعدد بوده و در این راستا تخم‌مرغ هم در کشور با مشکلاتی در تولید مواجه است.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان با اشاره به اینکه گوشت گوسفندی و گاوی با قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود، اضافه کرد: مقداری فعالان صنف ما تمایل به افزایش قیمت دارند؛ ولی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان موافقت نمی‌کند و تأکید دارد با همین نرخ عرضه شود.

ویژه با بیان اینکه قیمت‌های گوشت گوسفندی و گاوی افزایشی نداشته است، تصریح کرد: مشتری زیاد نیست و در مجموع بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان با تأکید بر اینکه دامداران تمایل به افزایش قیمت دام زنده دارند، اضافه کرد: دامداران تمایل زیادی به فروش دام با قیمت‌های فعلی ندارند.

مشتری زیاد نیست و در مجموع بازار کشش افزایش قیمت را ندارد

وی با اشاره به اینکه شاید تا چند ماه دیگر ترافیکی در بحث فروش دام زنده داشته باشیم، تصریح کرد: فروشندگان دام دست نگه داشتند و دام‌هایشان را نگهداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ سمنان با تأکید بر اینکه در بحث عرضه مرغ و گوشت گاوی و گوسفندی مشکلی نداریم، تصریح کرد: با کمبودی مواجه نیستیم.

ویژه با اشاره به اینکه احتکار در بحث گوشت مرغ نداریم، اظهار کرد: کشتار مرغ تازه انجام می‌شود و دغدغه برای توزیع وجود ندارد.

دامداران فروخته‌اند!

ابراهیم قربانی، دهیار روستای شلی در استان سمنان  گفت: ما در روستای شلی دام سنگین زیادی نداریم و دام سبک در اختیار است.

وی با تأکید بر اینکه حدود دو هزار و ۴۰۰ رأس دام به‌اصطلاح با پروانه چرا داریم، تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ بهره‌بردار با پروانه چرای دام در روستای شلی وجود دارد.

دهیار روستای شلی در استان سمنان با اشاره به اینکه مشکلی در بحث عرضه دام وجود ندارد، اظهار کرد: اکثر دامداران دام‌هایشان را فروخته‌اند و مشکل بازار و عرضه دارند.

مشکلی در بازار نداریم

صمد قربانی، یک دامدار نیز در واکنش به این موضوع اظهار کرد: بنده حدود ۱۰۰ رأس دام سبک دارم و عموماً در مراتع منطقه چرا می‌کنند.

دامدار روستای شلی با تأکید بر اینکه کسی دام نمی‌فروشد، تصریح کرد: همه دام‌ها را نگه می‌دارند و بیشتر از مراتع استفاده می‌کنند.

مصرف‌کننده در شرایط فعلی حاکم بر بازار بسیار زجر می‌برد و دامدار هم ضرر کرده است

وی با اشاره به اینکه نگه داشتن دام توسط دامداران به قیمت خرید ربطی ندارد، اضافه کرد: قیمت خوب و مناسب است.

این دامدار با بیان اینکه مشکلی در بحث بازار فروش نداریم، اظهار کرد: مشتری وجود دارد؛ ولی دام را به‌موقع می‌فروشیم.

قیمت‌ها بالاست

علی‌اکبر سلطانی، یک دامدار دیگر نیز گفت: حدود ۲۲۰ دام سبک در منطقه دارم و قیمت‌های دام زنده بالاست.
وی ادامه داد: بره قیمت ثابتی ندارد و از کیلویی با قیمت ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و میش و بز کیلویی حدود ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سلطانی با تأکید بر اینکه بازار راکد است، اضافه کرد: مصرف‌کننده در شرایط فعلی حاکم بر بازار بسیار زجر می‌برد و دامدار هم ضرر کرده است.

این دامدار با اشاره به اینکه دامداران دام‌هایشان را مدتی برای پرواربندی نگه می‌دارند و بعد به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: دام را خیلی نمی‌شود نگه داشت؛ اما مشکلی در بحث بازار فروش نداریم.

دامدار مقصر نیست

حسن علیان، یک دامدار پرورش‌دهنده دام سنگین در سمنان نیز اظهار کرد: ما دام را نگه نمی‌داریم که تا گران شود و به بازار عرضه کنیم؛ بازار وجود دارد و طبق روال دام عرضه می‌کنیم.

او با تأکید بر اینکه افزایش قیمت خوراک دام و حمل‌ونقل بر قیمت دام زنده هم تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: مقصر گرانی‌ها دامدار نیست؛ چون خوراک دام را گران می‌خرد و هزینه‌ها بالا رفته است.

علیان با اشاره به اینکه فروش دام خیلی واسطه‌ای نیست، اضافه کرد: قصاب برخی موارد در دامداری، دام را خرید می‌کند.
این دامدار با بیان اینکه علوفه گران شده، تصریح کرد: نمی‌توان خیلی بهانه آورد؛ زیرا اگر قیمت خوراک دام بالا رفته، قیمت گوشت هم افزایش یافته است.

افزایش قیمت خوراک دام و حمل‌ونقل بر قیمت دام زنده هم تأثیر می‌گذارد

علیان با تأکید بر اینکه قیمت حمل‌ونقل هیچ ثباتی ندارد، اضافه کرد: یک کامیون ذرت از بندر سه میلیون تومان بارنامه می‌شود و راننده در زمان تخلیه، ۲۰ درصد پشت بارنامه‌ای می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه این مسائل ما را اذیت می‌کند، اظهار کرد: نیاز داریم تا مسؤولان این مشکلات را رفع کنند و ثبات را به بازار علوفه برگردانند.

گزارش تخلف نداشتیم

غلامرضا طحان، معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان در بررسی برخی مشکلات دامداران سمنانی اظهار کرد: دریافت‌های پشت بارنامه‌ای در استان سمنان تا الآن اتفاق نیفتاده است و گزارشی در این ارتباط نداشتیم.

وی ادامه داد: این معضل در سطح کشور دیده می‌شود و رانندگان مبالغی بیش از چیزی که روی بارنامه نوشته شده است، را مطالبه می‌کنند.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان با تأکید بر اینکه مسیر پیش‌بینی‌شده برای بار روی بارنامه نوشته شده است و ما در استان چنین مشکلی نداریم، اضافه کرد: تولیدکنندگان ما در این قالب چیزی پرداخت نمی‌کنند و اگر هم موردی است، می‌توانند شکایت کنند و رسیدگی می‌شود.

معضلی در کشور دیده می‌شود که رانندگان مبالغی بیش از بارنامه مطالبه می‌کنند

طحان در واکنش به افزایش هزینه حمل‌ونقل تصریح کرد: کرایه حمل هم به‌طور طبیعی هر ساله اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال افزایش قیمت خاصی نداشتیم، اظهار کرد: سال گذشته افزایشی داشتیم که تغییر قیمت در نرخ‌گذاری بود.

کنترل ادامه‌دار باشد

به هر تقدیر، کنترل بازار در بحث توزیع گوشت و مرغ و همچنین ثبات قیمت‌ها باید به‌طور جدی در دستور کار مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد.

از طرفی، مشکلاتی که دامداران و توزیع‌کنندگان مواد پروتئینی را در بازار آزاد می‌دهد، باید بررسی و رفع شود تا شاهد افزایش نگرانی‌ها در این‌باره نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =