حلال

محصولاتی که در داخل وجود دارد براساس موازین شرع تهیه و وارد سفره‌ها می‌شود و کم‌تر می‌توان به محصولی برچسب حلال‌نبودن زد اما موضوع دیگری که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از محصولات غذایی به‌دلیل کافی‌نبودن میزان تولیدشان وارد می‌شود و به همین دلیل باید نظارت دقیق روی تولید آن‌ها باشد.

برند حلال نوعی استاندارد اسلامی است که وقتی روی برخی از محصولات غذایی حک می‌شود، به این معنا است که مصرف آن ماده غذایی از نظر موازین اسلامی مشکلی ندارد. آرم غذای حلال به آرم جهانی تبدیل‌شده است و به‌دلیل رعایت بسیاری از مسائل بهداشتی، حتی غیرمسلمانان برخی از کشورها از این غذاها استقبال می‌کنند. برند حلال در محصولات غذایی بیش‌تر کاربرد دارد و درج آن روی مواد غذایی نشان می‌دهد که در تهیه این محصولات موارد شرعی رعایت ‌شده است. در کشور ما واردات دو محصول گوشت دام و آبزیان با حساسیت زیاد زیر نظر دفتر نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و از ورود گوشت دامی که به‌طریقه اسلامی ذبح نشده یا ماهیانی که گوشتشان حرام است، جلوگیری می‌شود؛ اما مسأله این است که واردات محصولات غذایی در کشور ما به این دو محصول ختم نمی‌شود و انواع مواد غذایی به کشور ما وارد می‌شود که باید حلال‌بودن آن‌ها بررسی شود.

بررسی حلال‌بودن محصولات وارداتی به علم و تخصص نیاز دارد

محمدباقر سعادت، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) عنوان کرد: وجود محصولات حلال بر سر سفره هر ایرانی موضوع مهمی است که باید با نظارت‌های دقیق و علمی بررسی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: محصولاتی که در داخل وجود دارد، با نظارت‌های دقیق و براساس موازین شرع تهیه و وارد سفره‌ها می‌شود و کم‌تر می‌توان به محصولی برچسب حلال‌نبودن زد؛ اما موضوع دیگری که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از محصولات غذایی به‌دلیل کافی‌نبودن میزان تولیدشان در داخل کشور وارد می‌شوند و به همین دلیل باید نظارت دقیق و کارشناسانه‌ای روی نحوه تولید آن‌ها وجود داشته باشد.

وی در ادامه می‌گوید: می‌توانیم بگوییم بر دو محصول مهم وارداتی یعنی گوشت و آبزیان که باید براساس آموزه‌های دینی ما ذبح و صید شوند، نظارت می‌شود و تمامی این محصولات با دقت و نظارت به کشور وارد می‌شود؛ اما موضوع دیگر این‌ است که محصولات دیگری نیز در این میان وجود دارد که باید ترکیبات آن بررسی شود و این کار به همت و همراهی افرادی نیاز دارد که هم در مسائل شرعی و هم در حوزه کشاورزی اطلاع و تخصص دارند تا بتوانند حلال‌بودن این محصولات را مشخص کنند.

سعادت با اشاره به این‌که اگر بتوانیم محصولات حلال را از یک مجرا وارد کنیم، می‌توانیم بابت برخی از محصولات شبهه‌ناک اطمینان یابیم، ادامه می‌دهد: در حال حاضر دفتر نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات گوشت دام و آبزیان حساسیت زیادی به خرج می‌دهد و سبب‌شده خیال مردم از بابت این محصولات و حلال‌بودن آن‌ها راحت شود. اگر مسئولیت بررسی دیگر محصولات وارداتی به‌منظور تعیین حلال‌بودن یا نبودن آن‌ها به این مرکز سپرده شود، می‌توان دیگر محصولات را نیز با اطمینان مصرف کرد تا ذهن مصرف‌کننده را دغدغه‌ حلال‌بودن یا نبودن آن‌ها درگیر نکند.

وی در ادامه می‌افزاید: متأسفانه نقش ما در بازار محصول حلال بسیار کم‌رنگ است و باوجود آن‌که یک‌پنجم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ما که کشور مسلمانی هستیم، نتوانسته‌ایم نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در صادرات محصولات حلال داشته باشیم؛ درحالی‌که پتانسیل‌های آن را داریم.

دفتر نهاد ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند مرجع تعیین حلال‌بودن محصولات وارداتی باشد

حسین افضلی، نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، نیز درباره وضعیت واردات محصولات حلال و حضور این محصولات بر سر سفره مردم به «روستانیوز» گفت: از آن‌جا‌ که بیش از یک میلیارد و 800 میلیون نفر مسلمان در دنیا وجود دارد، بسیاری از کشورهای دنیا به‌دلیل آن‌که سهمی از این بازار بزرگ داشته باشند، اقدام به تولید محصول حلال می‌کنند. به همین دلیل برای آن‌که مسلمانان بتوانند با خیال راحت از این محصولات استفاده کنند، روی آن نشان حلال حک می‌کنند.

افضلی با اشاره به این‌که ورود این مواد با یک نشان حلال نمی‌تواند اطمینان صددرصدی به مصرف‌کننده بدهد، ادامه می‌دهد: وقتی قرار است محصولی وارد کشور شود و سر سفره مسلمانان ایرانی قرار بگیرد، باید سلامت آن تأیید شود. درواقع باید قوانینی برای این محصولات تعیین‌شده و نظارت دقیق و اصولی بر آن وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که مردم گوشت‌های برزیلی و استرالیایی را باوجود آگاهی از وارداتی بودن آن‌ها و تولید در کشور غیرمسلمان با خیال راحت استفاده می‌کنند، می‌گوید: دلیل این امر آن است که مردم می‌دانند ورود گوشت دام بدون نظارت امکان ندارد و نهادهای متولی و مسئول بر نوع ذبح و تولید آن براساس دستورالعمل‌های دینی و اسلامی نظارت دارند.

افضلی با اشاره به این‌که در بسیاری از کشورها مانند هند، افراد مسلمان در کشتارگاه‌ها استخدام می‌شوند تا ذبح دام براساس شریعت اسلام باشد، ادامه می‌دهد: در سفری که به این کشور داشتیم، بسیاری از کسانی‌که در این کشتارگاه‌ها کار می‌کردند، برگه معرفی از علمای خود داشتند تا مسلمان‌بودنشان برای بازرسان محرز شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر این‌که نظارت بر حلال‌بودن محصولات به علم و آگاهی دینی نیاز دارد، ادامه داد: واردات در کشور ما به گوشت خلاصه نمی‌شود و از آن‌جا که از واردات برخی از محصولات چاره‌ای نداریم، گفت: حتی در محصولات بهداشتی و آرایشی وارداتی نیز باید نظارت و بررسی کارشناسی صورت گیرد تا محصولات غیرحلال به زندگی مردم وارد نشود.

وی معتقد است که چند شرکت درباره تعیین حلال‌بودن محصولات وارداتی فعال هستند؛ اما با‌وجوداین باید بر کار آن‌ها نیز نظارت شود.

افضلی با اشاره به این‌که باید حلال‌بودن محصولات به‌عنوان محوریت بحث واردات مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اطمینان از حلال‌بودن محصولات خیال ما را در این قسمت راحت می‌کند و می‌توانیم انرژی لازم را برای برندسازی محصولات در داخل و صادرات آن بگذاریم، زیرا در حال حاضر بسیاری از کشورها گوی سبقت را از ما ربوده‌اند و از آن‌ها عقب‌ مانده‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد: در شرایطی که در تحریم‌ها به‌سر می‌بریم، توجه به این بخش و تولید و صادرات محصولات حلال می‌تواند کمک قابل‌توجهی به ارزآوری داشته باشد؛ زیرا سهم اندک ما از این بازار در شأن ما نیست و ظرفیت این را داریم که بتوانیم با برنامه‌ریزی به جایگاه مناسب‌تری در این حوزه برسیم.

وی معتقد است که دفتر نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای تشخیص حلال‌بودن یا نبودن محصولات وارداتی باشد و تصریح کرد: کارشناسان این مرکز هم علم دارند و هم تخصص و می‌توانند خیال مردم را درباره محصولات وارداتی راحت کنند تا فعالیت‌های دیگر به‌سمت استفاده از پتانسیل تولید محصولات و صادرات متمرکز شود.

حک‌شدن آرم حلال روی محصولات به بررسی کارشناسی نیاز دارد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به «روستانیوز» گفت: تولید محصولات غذایی در کشورهای مسلمان براساس حکم شرعی صورت می‌گیرد. به‌صورت کلی در ترکیه، عربستان و ایران غذایی که عرضه می‌شود، قاعدتاً باید به‌صورت حلال تولید و توزیع شود.

علی ‌اکبری در ادامه تأکید کرد: خود این موضوع اقتصادی قوی ایجاد کرده که در دنیا از آن عقب مانده‌ایم. تایلند بازار تولید محصولات حلال دارد و ژاپن نیز برای سالی که قرار است میزبان جام‌جهانی باشد، آشپزهایش را آماده کرده و آموزش می‌دهد تا برای مسلمانانی که به آن کشور سفر می‌کنند، غذای حلال مهیا کنند. درواقع به این موضوع نگاه اقتصادی وجود دارد و به‌تبع آن گردش مالی قابل‌توجهی نیز در این خصوص وجود دارد که باید کشور ما با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد، بتواند از این بازار بهره لازم را ببرد.

وی به حلال‌بودن محصولات وارداتی نیز اشاره ‌کرده و می‌گوید: به‌علت این‌که کشوری مسلمان هستیم، بررسی حلال‌بودن محصولات غذایی وارداتی موضوعی است که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. در بخش‌های مختلف نیز نظارت‌هایی وجود دارد، اما گاهی در برخی محصولات مانند ژلاتین شبهه وجود دارد و عده‌ای اعلام می‌کنند که ماده اولیه آن از حیوانات حرام‌گوشت تهیه ‌شده است.

علی اکبری به بسته‌بندی و آرم حلال روی برخی از نوشیدنی‌ها و تنقلات اشاره کرد و گفت: برخی از مواد غذایی از ترکیب چند محصول تهیه می‌شوند و برای ما به‌عنوان یک مسلمان اهمیت دارد بدانیم محصولی که مصرف می‌کنیم کاملاً از ترکیبات حلال تهیه‌شده است؛ به همین دلیل، دادن نظر کارشناسی درباره حلال‌بودن یک محصول غذایی کار هرکسی نیست و به تخصص ویژه و نظارت دقیق نیاز دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محسوس‌بودن نبود مرکزی برای نظارت بر این موضوع، می‌افزاید: باید مرکز واحدی وجود داشته باشد که بتواند بر حلال‌بودن همه محصولات وارداتی اشراف داشته باشد تا واردات این محصولات نه مردم را دچار شبهه و نه واردکننده را دچار خسران کند. البته دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی کارهایی را برای تعیین حلال‌بودن برخی از محصولات انجام می‌دهد، اما این کافی نیست و باید دست این نهاد برای بررسی تمامی محصولات باز باشد تا اطمینان مردم به محصولات وارداتی افزایش پیدا کند.

گزارش از ملیحه محمودخواه

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =