پنبه

مجری طرح پنبه کشور گفت که کشت پنبه تراریخته در دستور کار قانونی است اما هنوز عملیاتی نشده است.

این روزها بحث واردات و تولید محصولات کشاورزی تراریخته در کشور بسیار مطرح می شود و حایز اهمیت است و عده ای طرفدار این کار هستند و عده ای هم بهشدت مخالف محصولات تراریخته هستند چراکه استفاده از آن را برای جامعه مضر می دانند. این درحالی است که اخباری در رسانه ها مبنی بر اینکه وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست موافقت خود را با کشت انبوه پنبه تراریخته برای سال آینده اعلام کرده است. در این رابطه ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه کشور در گفت و گو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) عنوان کرد که کشت پنبه تراریخته در دستور کار قانونی است و هنوز چیزی در این زمینه برای اجرا، عملیاتی نشده است.

گفتنی است، با تصویب نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه ششم توسعه، هرگونه رهاسازی، تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته بدون مجوز مراجع قانونی در چارچوب قانونی ایمنی زیستی و قبل از آزمایشات معتبر تشخیص سلامت رسماً ممنوع شده این در حالی است که قرار است پای محصولات تراریخته با کشت پنبه در ایران باز شود.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته دلایل محکمی وجود دارد که محتوای مواد مغذی در مواد غذایی تراریخته به مراتب کمتر از مواد غذایی غیر تراریخته است. در محصولات غیر تراریخته سطح بالاتر آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی بالاتر، انرژی بیشتر و پروتئین سالم تر، عملیات کشاورزی بهتر همگی منجر به محصولات بهتری به نسبت محصولات تراریخته می شود. درواقع هنوز باید پژوهش  های بسیاری بر محصولات تراریخته انجام و مشخص شود در صورت مصرف این موارد چه تاثیراتی بر سلامت افراد می تواند بگذارد؟ آیا در صورت استمرار امنیت و سلامت جامعه به خطر نمی افتد؟.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =