کد خبر: 4348
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
اسماعیل زیارتی نصرآبادی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از به کارگیری یکهزار و ۱۶۴ نفر مسئول مالی و فنی زن شاغل در دهیاری‌های کشور خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اسماعیل زیارتی نصرآبادی افزود: یکهزار و ۸۷ نفر از شاغلان به کار گرفته شده در سمت مسئول امور مالی دهیاری‌ها و ۷۷ نفر از شاغلان به کار گرفته شده در سمت مسئول فنی دهیاری ها را زنان تشکیل می‌دهند که رقمی معادل ۳۰درصد از مسئولان امور فنی و مالی دهیاری‌های کل کشور است.
وی ادامه داد: مسئول امور مالی دهیاری، فردی است که به استناد ماده ۴۱ آیین‌نامه مالی دهیاری‌ها، به پیشنهاد دهیار و تأیید شورای اسلامی روستا در چارچوب آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور منصوب و به اتفاق دهیار در قبال کلیه اقدامات مالی دهیاری دارای مسئولیت مشترک است.
زیارتی اضافه کرد: این فرد به پیشنهاد دهیار، تأیید شورای اسلامی روستا و طی ترتیبات قانونی انتخاب می‌شود و از کارکنان دهیاری است و زیر نظر دهیار فعالیت می‌کند و همچنین مسئول امور مالی موظف است مراحل سه‌گانه تعهد، تشخیص و صدور حواله پرداخت هزینه‌ها را رعایت  و در زمینه امور مالی دهیاری در برابر دهیار و مراجع ذیربط، مسئول و پاسخگو است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: بر اساس آمار اخذ شده از استان‌های کشور از ۲ هزار و ۳۸۳ مسئول امور مالی به کار گرفته شده در دهیاری‌ها هزار و ۸۷ نفر معادل ۴۶ درصد از مسئولان مالی را زنان تشکیل می‌دهند که حدود ۶۷ درصد از آنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند که این رقم برای مسئولان امور مالی زن حدود ۷۱.۳۹ درصد است.
وی اضافه کرد: ۱۴.۳۱ درصد از مسئولان امور مالی شاغل در دهیاری‌ها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستند که برای مسئولان مالی زن این رقم حدود ۱۶.۵۶ درصد است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: مدارک تحصیلی مسئولان امور مالی دهیاری‌های استان ها با مقاطع و رشته‌های تحصیلی مرتبط شامل گواهینامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در یکی از رشته‌های تحصیلی مدیریت (کلیه گرایش‌ها)، حسابداری، حسابرسی، کاربرد کامپیوتر در امور مالی، اقتصاد و گرایش‌های آن است.
زیارتی در زمینه به کارگیری نیروهای فنی شاغل در دهیاری‌های کشور نیز افزود: از تعداد بیش از هزار و ۵۰۰ نفر نیروی فنی به کارگرفته شده در دهیاری‌ها، ۷۷ نفر زن که رقمی معادل ۵ درصد کل نیروهای شاغل فنی را در برمی‌گیرد که از این تعداد ۷۰ درصد آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و ۳۰ درصد آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد است و ۴۵ نفر (معادل ۵۸ درصد) دارای مدرک تحصیلی در یکی از گرایش‌های عمران و الباقی دانش آموخته معماری هستند.
وی گفت: به رغم هجمه‌های منفی کشورهای بیگانه نسبت به کشورهای اسلامی، به ویژه کشور ایران، مبنی بر عدم حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی در جامعه، شاهد هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره زنان کشور ایران توانسته‌اند با پیشرفت در عرصه تحصیل و کسب مدارج علمی و دانشگاهی، حضوری فعال و گسترده در جامعه داشته‌ باشند و این مشارکت در تمامی سطوح مدیریتی ملی، منطقه ای، ناحیه‌ای و محلی، از جمله مدیریت روستایی کشور، قابل ملاحظه و چشمگیر است.
 زیارتی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با تاسیس و راه‌اندازی نهاد عمومی غیردولتی دهیاری در مناطق روستایی کشور شاهد حضور فعال، موثر و رو به گسترش زنان در عرصه مدیریت روستایی بوده‌ایم. به طوری که با آغاز فعالیت دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا، بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از زنان روستایی، به عنوان دهیار، مدیریت روستاها را بر عهده گرفته‌اند. در مجموع حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر از زنان جامعه روستایی به عنوان دهیار، مسئول امورمالی یا مسئول امور فنی دهیاری‌ ها در سراسر کشور مشغول خدمت و فعالیت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =