برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی برای کاهش مصرف پلاستیک در اراضی

وزارت جهادکشاورزی برای کاهش مصرف پلاستیک در اراضی، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناور وزارتخانه در گفت و گو با خبرنگار ما به مناسبت "روز جهانی زمین پاک" با شعار زمین بدون پلاستیک گفت: وزارت جهادکشاورزی طبق بند ۸ آیین‌نامه قانون کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی مکلف است نسبت به کاهش مصرف پلاستیک در اراضی کشاورزی اقدام کند و دفتر ما برای این تکلیف قانونی، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تهیه کرده است.

ابوالفضل رئوفی افزود: ما با همکاری معاونت ترویج وزارتخانه نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کرده‌ایم و علاوه بر این در قالب برنامه‌های میان‌مدت برای کشاورزان کلاس‌های مختلف آموزشی در زمینه بهداشت منابع آب و خاک و محصولات کشاورزی در مزارع و باغات در سرفصل‌های دوره‌های آموزشی - مهارتی آنان به منظور حفاظت از محیط زیست گنجانده‌ایم.

وی اظهار داشت: این کلاس‌های آموزشی از چند سال پیش برگزار می‌شوند، اما با توجه به تاکید هیات وزیران در مصوبات آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در سال ۱۴۰۱، در این کلاس‌ها محتواهای آموزشی با موضوع کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و جمع‌آوری آن از سطح اراضی کشاورزی در قالب‌هایی اعم از پوستر، فیلم، نشریه ترویجی و کلیپ اضافه کرده‌ایم.

مشاور وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: اگر کشاورزی نسبت به کاهش مصرف پلاستیک با جداره‌های نازک و یا جمع‌آوری آن از سطح اراضی کشاورزی اقدام نکند در مرحله نخست به او به طور کتبی اخطار داده می‌شود و در صورت ادامه به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی با بیان آن که در بخش کشاورزی مصارف مختلف پلاستیک داریم، گفت: عمده مصارف در کشت‌های زیرپلاستیک، پوشش گلخانه‌ای و ظروف سموم هستند.

رئوفی با اذعان به این که پلاستیک‌های مصرف شده در اراضی کشاورزی دارای جداره کلفت و از نوع مرغوب هستند، تصریح کرد: این نوع پلاستیک‌ها قابلیت استفاده مجدد در صنایع بازیافت را دارند.

وی ادامه داد: از آنجایی که این نوع پلاستیک‌ها با جداره ضخیم صرفا برای تولید نشاء کاربرد دارد، از این رو کشاورزان پس از طی دوره کوتاه و مشخص، پوشش‌های پلاستیکی را جمع‌آوری و برای مصرف در سال زراعی بعدی در انبار نگهداری کرده و در مزرعه رها نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناور وزارت جهادکشاورزی در مورد استفاده از پوشش‌های پلاستیکی در گلخانه‌ها نیز تصریح کرد: در این زمینه نیاز است با توجه به آیین‌نامه‌های متقن موجود در کشور، زیرساخت‌های لازم برای تولید و تامین پلاستیک‌ها با استانداردهای زیست‌محیطی نظیر پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر و یا سازگار با محیط زیست با منشاء زیستی در کشور فراهم شود.

وی گفت: به رغم آن که طبق ماده (۲) قانون مدیریت پسماند، وزارت صمت مکلف شده که تولیدکنندگان پلاستیک هر سال ۲۰ درصد تولید خود را به تولید پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر اختصاص دهند و سیاست‌های تشویقی نیز برای آن گذاشته شده، اما تولید این نوع پلاستیک‌ها در سطح کلان صورت نگرفته و تولید در حد مصرف خانگی است.

به گفته این مسوول، همچنین در ماده ۷ آیین‌نامه مذکور، وزارت راه و شهرسازی با همکاری زیرمجموعه وزارت کشور و نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست باید نسبت به جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی رها شده در مجاری مواصلاتی، کوهستان‌ها و عرصه‌های طییعی اقدام کند.

رئوفی درباره ظروف سموم کشاورزی نیز ابراز داشت: این دفتر سال گذشته در راستای کاهش مصرف بی‌رویه ظروف کوچک‌تر سموم، پیشنهادهایی مبنی بر استفاده از گالن‌های ۵ لیتری، ۱۰ لیتری و ۲۰ لیتری سموم به جای استفاده از گالن‌های نیم لیتری و یک لیتری، بسته به نوع سم و میزان مصرف آن در کشت و صنعت‌های بزرگ را به سازمان حفظ نباتات کشور و انجمن‌های تولید کننده و وارد کننده سموم مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در جلساتی که با انجمن‌های تولیدکننده و واردکننده سموم داشتیم مقرر شد نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ای در مورد نحوه جمع‌آوری ظروف سموم توسط کارگزاری‌ها یا فروشگاه‌های سموم اقدام و سازوکاری برای آن در نظر گرفته شود.

مشاور وزیر جهادکشاورزی افزود: همچنین قرار شد دستورالعملی برای بی‌خطرسازی ظروف سموم کشاورزی در قالب بروشور و نحوه مصرف آن برای بهره‌برداران تدوین شود.

وی با اشاره به آمار جهانی مصرف پلاستیک اظهار داشت: در سراسر جهان سالانه ۵۰۰ میلیارد تن کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود که ۵۰ درصد آن یکبار مصرف است.

رئوفی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۱۰ میلیون تن در سال کیسه پلاستیک وارد آب اقیانوس‌ها می‌شود.

گفتنی است؛ ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است. روز زمین پاک، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود. روز زمین پاک در ۲ اردیبهشت و فردای آن روز ۳ اردیبهشت روز جهانی کره زمین است.

سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =