کد خبر: 4018
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
روستا

قائم مقام سازمان عشایر کشور  از اختصاص۱۵۰ میلیون یورو برای آبرسانی روستاها و مناطق عشایری در قانون بودجه ۹۸ کشور خبر داد و گفت: سهم عشایر از این میزان ۲۴۰ میلیارد تومان بوده که برای عشایر کشور بی سابقه بوده است.

 به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، شاپور اعلایی مقدم در جلسه ای به مناسبت روز  روستا  در استانداری گیلان اظهار داشت: در قانون بودجه ۹۸  ، به اذن مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون یورو  از محل صندوق توسعه ملی  برای آبرسانی  روستاها و  مناطق عشایری کشور اختصاص یافت که این اعتبار تحول عظیمی را در بحث آبرسانی  روستایی ایجاد می کند .

 وی ادامه داد: از این میزان اعتبار سهم تعیین شده برای آبرسانی به عشایر  ۲۴۰ میلیارد تومان است که در طول تاریخ عشایری چنین اعتباراتی نبوده است.

 وی تصریح کرد: از محل تسهیلات برا ی تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز استفاده کرده ایم که ۳۰ هزار تن طی سه سال گذشته افزایش تولید این محصول را داشته ایم.

وی   با اشاره به تعریفی از عشایر در کشور گفت: عشایر به عنوان گروه هدف جامعه ؛ بسیار گمنام  تلاش می کنند و استراتژی کوچ را برای زندگی خود انتخاب کرده اند تا  معیشت خودشان را تامین  و در راستای توسعه پایدار ، امنیت غذایی  و بعنوان عاملان پدافند غیرعامل و مرزبانان گمنام در کشور نقش آفرینی کنند.

اعلایی مقدم گفت: براساس بررسی های انجام شده در تاریخ تحول نیروی انسانی و جامعه عشایری ؛  بیش از ۳۵ درصد ترکیب جمعیتی ایران در سال 1325 عشایر بوده اند و به صورت قبیله ای و طایفه ای زندگی می کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر از قدیم  الایام کسانی هستند که بدنبال آب مجازی بودند و در امتداد اقلیم حرکت می کردند که از  ۱۵۰ میلیون هکتار از  اراضی کشور که در آن سابقه کشت و کار وجود دارد ۸۴ میلیون هکتار مربوط به مراتع است که از این میزان  ۳۴ میلیون هکتار را عشایر مدیریت می کنند.

وی تصریح کرد: همچنین  ۲۴ میلیون راس دام نیز متعلق به عشایر است و آن ها در تولید گوشت قرمز کشور نقش اساسی دارند  که  از ۸۶۰ هزار تن  نیاز گوشت قرمز کشور ، ۲۰۰ هزار تن را عشایر تولید می کنند.

وی جمعیت جامعه عشایری  کشور را یک میلیون و دویست  هزار نفر  ذکر و بیان کرد:  هر نفر از عشایر گوشت قرمز ۱۶ نفر ایرانی را تولید می کند؛ ضمن اینکه عشایر با استراتژی کوچ   بیشترین اثر گذاری را در توسعه پایدارو امنیت غذایی ایفا می کنند.

به گفته اعلایی مقدم ؛  ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور و افزون بر ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور توسط عشایر تولید می شود.

 عشایر نماد اقتصاد مقاومتی 

وی با بیان اینکه چادر عشایری به عنوان یک کارگاه تولیدیست،  گفت: عشایر نماد اقتصاد مقاومتی هستند  و به دلیل اهمیت آنها در  کشور در ۲۲ استان اداره کل و در دو استان مدیریت و در شش استان اداره عشایری داریم که در گیلان نیز از سه سال قبل بدلیل ظرفیت ها و مطالعاتی که انجام شده ،  اداره عشایری ایجاد شده است.

وی نقش عشایر در اقتصاد بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید و مجلس در سال های اخیر  توجه ویژه به عشایر بوده است ؛ بدلیل ماهیت و ذات عشایر که نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی دارند و فرهنگ اصیل و کهن ایرانی را حفظ کرده اند ؛  با حضور ۱۶۷ نفر از نمایندگان ، فراکسیون عشایر در مجلس تشکیل شده است.

اعلایی مقدم ادامه داد: همچنین در حالی که در  قانون برنامه پنجم توسعه فقط یک بار از عشایر آنهم بیمه روستایی عشایری نام برده شده بود ، با رویکرد خوب دولت دبیر و امید  و مجلس ۱۷ بار در متن برنامه ششم توسعه از عشایر  یاد شده  و مهمترین ماده های آن ماده  ۲۷ و ماده ۶ که مشترک با روستایی است.

 وی بیان کرد: سالانه پنج درصد تا پایان برنامه ششم  برای شاخص ها بایستی به عشایر اختصاص داده شود  که این شاخص ها شامل خدماتی همچون  آبرسانی سیار، امکانات تفریحی ، آرد ، حداقل بهداشت و درمان و حداقل راه  است.

اعلایی مقدم  با اشاره به وجود شورای عالی  عشایری در کشور و شورای عشایری در استان ها تصریح کرد: عشایر را بر اساس سه شاخص  ساختار ایلی و طایفه ای،  کوچ رو بودن و متکی بودن بر دام و مرتع  می شناسیم.

وی  با اشاره به اینکه ۱۲ شهرستان در گیلان براساس شاخص ها عشایر دارند، خاطر نشان کرد: پروانه چرایی که در استان برای مناطق مختلف صادر شده حکایت از آن دارد که بایستی برای  بیش از ۲۵ هزار نفر در گیلان بخش عشایری برنامه ریزی داشته باشیم.

قائم مقام سازمان عشایر کشور همچنین  از دستگاه های مربوطه خواست تا کمک کنند اداره عشایری در استان پا بگیرد .

گرامیداشت  مراسم روز روستا و عشایر امشب  با حضور معاون توسعه امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در استانداری گیلان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =