کد خبر: 39550
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
وحید

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: لایحه آبخیزداری به مراحل خوبی رسیده، کلیات آن در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب شده است که موضوع مهم آن تاکید بر آمایش سرزمین حوزه‌ای است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حسن وحید روز سه‌شنبه در آغاز به کار هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران که با تاکید بر آبخیزداری و امنیت پایدار غذایی در جیرفت برگزار شد با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۰ بار سیل فقط در دهه اخیر در کشور رخ داده گفت: سیلاب های ویرانگر و تعدد آنها بویژه در دهه اخیر افزایش یافته و اکنون ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۶۵۰ روستا در معرض سیل قرار دارند.

وی افزود: این درحالی است که همزمان ۱۴۰ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان داریم که موجب افزایش فرونشست می‌شود و نمی دانیم چطور می خواهند آن را جبران کنند.

به گفته این مسئول ۶۰۹ دشت در کشور داریم که ۴۱۰ دشت ممنوعه و تقریبا بیلان آبی در کل کشور منفی است.

وحید افزود: با فرسایش خاک، افت آب های زیرزمینی و ریزگرد مواجه بودیم و اکنون با فرونشست سرزمین نیز مواجه شده‌ایم که نتیجه برخوردهای ما با طبیعت بوده و دست انتقام طبیعت هم سخت است.

٣٢ میلیون هکتار بیابان در کشور

این مسئول ادامه داد: میزان عرصه‌های منابع طبیعی در کشور ۱۳۴ میلیون، میزان جنگل و بیشه ۱۷ میلیون هکتار، میزان مراتع ۸۴ میلیون هکتار و میزان مساحت اراضی بیابانی ۳۲ میلیون هکتار است که نگران کننده محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: سالانه ۲ میلیارد تن خاک کشور فرسایش پیدا می کند که ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی کشور در قالب فرسایش خاک از دست می‌رود.

چند برابر متوسط فرسایش خاک دنیا

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: متوسط فرسایش خاک ۱۵.۴ تن است و متوسط فرسایش خاک کشور چند برابر متوسط دنیاست که تجدیدپذیری آن سخت و در برخی موارد حتی غیر ممکن است.

وی تاکید کرد: برای حفاظت از منابع طبیعی نیاز به مشارکت همه مردم، دانشگاه‌ها و بدنه دولت است؛ قانون اساسی هم حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه همگان دانسته است.

وحید اضافه کرد: زیست مردم در برخی مناطق به دلیل فرسایش خاک به خطر افتاده است و می تواند زیست بوم این مردم را با مشکل جدی مواجه کند.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در سیستم بودجه ریزی به این مسائل توجه نکرده‌ایم و به عنوان مثال متوسط پولی که برای مدیریت مراتع لحاظ شده زیر ۱۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: میزان مراتع کم تراکم ۵۶ میلیون هکتار است که به سمت بیابانی شدن می‌رود، مگر فکر اساسی شود.

وحید رسوب را یک معضل دیگر کشور دانست و افزود: میزان رسوب ورودی به مخازن سدها ۳۵۶ میلیون مترمکعب است و سالانه ۰.۷۴ درصد از حجم مخازن کشور را در بر می‌گیرد.

به گزارش ایرنا هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با تاکید بر آبخیزداری و امنیت پایدار غذایی امروز سه‌شنبه در دانشگاه جیرفت آغاز شد و یک روز دیگر به کار خود پایان می‌دهد.

۱۴۵ مقاله در این همایش پذیرفته و ۲۵ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۲۵ مقاله به شیوه پوستر پذیرفته شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =