کد خبر: 39138
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
زنبور عسل

دکتر دماوندی نژاد، معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی صحبت های شما در باب اهمیت فعالیت پرورش زنبورعسل و لزوم حمایت از آن را در رسانه های کشور مطالعه کردم، به ویژه تصمیم اخیر مبنی بر انتقال فعالیت پرورش زنبورعسل به معاونت بهبود تولیدات گیاهی.

به گزارش روستانیوز، دکتر دماوندی نژاد، معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی صحبت های شما در باب اهمیت فعالیت پرورش زنبورعسل و لزوم حمایت از آن را در رسانه های کشور مطالعه کردم، به ویژه تصمیم اخیر مبنی بر انتقال فعالیت پرورش زنبورعسل به معاونت بهبود تولیدات گیاهی. متاسفانه باید عرض کنم صحبت های شما با فرض امانت داری و انتقال صحیح توسط رسانه های منتشر کننده در هر کدام از بخش ها بیانات شما قابل نقد است. به ویژه موضوع انتقال فعالیت پرورش زنبورعسل از معاونت امور تولیدات دامی به معاونت تولیدات گیاهی که به نظر نمی رسد علیرغم ظاهر عامه پسند آن به نفع این بخش باشد. و این تصمیم در ادامه برخی تصمیمات قبلی جز سد کردن بیش از پیش توسعه بخش زنبورعسل که در سالهای گذشته شدت گرفته بود نتیجه ای دیگر نخواهد داشت.

سیاست های نادرست در صنعت زنبور داری

به درستی اشاره کردید، جایگاه پرورش زنبورعسل در بحث امنیت غذایی بی بدیل است، صنعتی ارزآور است و می تواند زمینه ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی را به همراه بیاورد اما پتانسیل های آن به واسطه سالها سیاست های اشتباه مغفول مانده و بالفعل نشده است. فعالیت پرورش زنبورعسل برای بالفعل نمودن پتانسیل های خود که برای سال ها در سایه صنعت طیور مغفول مانده است دو نیاز نیازاساسی دارد: ساختار مدیریتی مستقل و ردیف بودجه برای توسعه سرمایه گذاری.

حال سئوال اینجاست کدام یک از دو نیازمندی فوق در انتقال زیر بخش زنبورعسل به معاونت تولیدات گیاهی تامین می شود؟ مگر بخش صنایع وابسته فعالیت پرورش زنبورعسل که زیر بخش معاونت آب و خاک و صنایع است رشدی حاصل کرده است و گره ای از مشکلاتش باز شده است که امروز با رفتن فعالیت پرورش زنبورعسل به زیر مجموعه معاونت تولیدات گیاهی این معضلات حل شود.

اگر بهانه این تصمیم نقش و اهمیت زنبورعسل به لحاظ عمل گرده افشانی است به نظر نگاهی سطحی و بدون در نظر گرفتن شرایط کشور در این حوزه است. موضوع حق گرده افشانی زنبورداران به واسطه سیاست های دولت در توسعه کمی و بی رویه فعالیت پرورش زنبورعسل که باعث شده است تراکم کلنی های زنبورعسل به حد اشباع برسد، و عمل گرده افشانی در بسیاری مناطق به خودی خود انجام شود، همچنین خرده مالکی در این حوزه و محدودیت های بودجه ای دولت و فقدان ردیف بودجه برای آن و عدم سطح بندی زنبورداران بسیار بعید است به سرانجامی برسد.

عدم اشراف و آگاهی کارشناسان حوزه معاونت امور تولیدات گیاهی با مهارت ها و تخصص پرورش زنبورعسل و پیامد های آن برای جامعه زنبورداری موضوع دیگری است که باید به ان اندیشیده شود، به شما پیشنهاد میدهم اگر به دنبال کمک موثر و درست به فعالیت پرورش زنبورعسل کشور هستید زمینه تلفیق فعالیت پرورش زنبورعسل را در مرکز نوغانداری کشور فراهم آورید، اگر چنین اتفاقی رخ دهد محدودیت دولت برای توسعه ساختار رفع می شود، فعالیت پرورش زنبورعسل دارای ساختار مستقل می گردد و آرزوی دیرینه برای در اختیار داشتن ردیف بودجه و زمینه توسعه سرمایه گذاری محقق می گردد.

از دیگر مزایای این طرح می تواند ادغام بخش نوغانداری در صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور باشد و با اینکار ضمن بهره مندی صنعت نوغانداری از خدمات، صندوق صنعت زنبورداری نیز می تواند از امکانات و منابع در اختیار مرکز نوغانداری در غالب اموال مشمول ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش سرمایه سهم دولت در صندوق بهره مند گردد.

بهزاد بانکی پور- فعال حوزه صنعت زنبورداری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =