کد خبر: 38087
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
مرمت

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از ساماندهی و مرمت اضطراری پاسگاه تاریخی روستای باسعیدو این جزیره خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، ایوب زارعی گفت: روستای باسعیدو در غربی ترین قسمت جزیره قرار دارد و در اواخر قاجار به بعد در تاریخ جزیره قشم معرفی می شود.

وی ادامه داد: چندین بنا مربوط به حضور انگلیسی ها در اطراف این روستا وجود دارد و پاسگاه تاریخی باسعیدو که با زلزله تابستان سال جاری تخریب شده بود، با انجام مرمت اضطراری ساماندهی شد.

به گفته مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم مراحل ساماندهی و مرمت این پاسگاه تاریخی با مشارکت جامعه محلی، دهیار و شورای اسلامی روستا و با استفاده از دانش بومی انجام شد.

به گزارش ایرنا، جزیره قشم به وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، دارای جاذبه های مختلف گردشگری از جمله غارهای خوربس، غار نمکی، جنگل های دریایی حَرّا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم است.

همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری این جزیره است.

در جزیره قشم بیش از ۲۰۰ محوطه تاریخی از قبیل تپه، دخمه، بقایای کنار ساحل مانند غار، بندر و سازه های آبی مانند سد و غیر آن شناسایی شده که تا کنون ۳۰ اثر از آن به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

این جزیره زیبا مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

قشم جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =