سم کشاورزی

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم در ایران با اشاره به اعمال تحریم‌ها بر واردات سموم کشاورزی از رایزنی‌هایی مبنی بر کسب مجوز برای واردات سم از چین و هند خبر داد.

مسعود گیل‌آبادی، در گفت وگو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، درباره وادرات سموم کشاورزی گفت: با آغاز تحریم‌ها، کشورهای چین و هند برای آزادسازی محصولات برای صادرات آنها به ایران ممانعت می‌کنند و این در حالی‌ است که وجه مورد نظر آنها برای تحویل پرداخت شده است. اما مسئله اصلی این است که سموم کشاورزی باید جزو لیست محصولات کشاورزی قرار گیرد که آمریکا تحریمی بر آنها اعمال نکرده است. بر این اساس طبق رایزنی‌های انجام شده قرار است تا دو هفته آینده وضعیت محصولات مانده در هند و چین مشخص شده و واردات به ایران صورت گیرد.

پیش از این در سال ۹۴ و در پی لغو تحریم‌ها اعلام شده بود که ۷۰ تا ۸۰ درصد سموم مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و ۲۰ تا ۲۲ درصد این سموم هم وارداتی‌ است. در آن زمان همچنین دولت برای واردات هر لیتر سم ۷۰۰ تومان و برای واردات تکنیکال دو هزار تومان دریافت می‌کرد. ضمن اینکه برای ثبت سموم باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد، بنابراین با توجه به اینکه امکاناتی به تولیدکنندگان و واردکنندگان داده نمی‌شد، امکان کاهش قیمت هم برای سموم داخلی فراهم نبود.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان سم که در مرز ورشکستگی هستند، گفت: با این حال که محصولات و کالاها پشت مرزها مانده‌اند اما دولت ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد تا کالاها با قیمت کمتری وارد شود اما تولیدکنندگان سم مواد اولیه در تولید و حتی بسته‌بندی را با ارز آزاد تهیه می‌کنند که موجب گرانی می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد. اگر این روند ادامه یابد تا پایان سال کلیه تولیدکنندگان سم در ایران ورشکسته می‌شوند. همچنین به نظر می‌رسد که دولت هم برنامه‌ای برای ساماندهی به وضع موجود ندارد و حداقل انتظار می‌رود ارزی برای واردات در اختیار قرار ندهد تا تکلیف محصولاتی که خریداری شده اما وارد نشده مشخص شود.

گیل‌آبادی تاکید کرد: البته قوانین دست و پاگیری که بعضا نامناسب تدوین شده‌اند هم باعث بروز مشکلاتی شده‌ است چراکه ۲۱ فروردین امسال، پیش از تحریم‌ها، برخی تغییرات در انجام امور باعث شد تا محصولاتی که به چین و هند سفارش شده بودند به موقع وارد نشوند.

به گفته وی، انجمن تولیدکنندگان سم هم باید زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد چرا که پروانه تولید سم از سوی وزارت صنعت صادر شده است. ضمن اینکه تا پیش از این ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و واردکنندگان سم از سوی همین وزارت تامین می‌شد اما با شروع سال ۹۷ اعلام شد انجمن تولیدکنندگان سم زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و باید ارز مورد نیاز خود را از این وزارت تامین کند و این در حالی‌ است که تاکنون هیچ ارزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان سم پرداخت نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =