قربانی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: این وزارتخانه پیشنهاد مبلغ بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در ردیفی تحت عنوان یارانه الگوی کشت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به دولت ارایه داده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی امروز یکشنبه در حاشیه نشست پیگیری اجرای الگوی کشت و کشت قراردادی در گفت و گو با خبرنگار ما، ابراز امیدواری کرد؛ این رقم یا رقمی نزدیک به آن برای اجرای الگوی کشت در بودجه سال آینده با کمک مجلس و به ویژه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس محقق شود.

وی اظهار داشت: ما برای حمایت از کشاورزان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی با عنوان یارانه الگوی کشت تدارک دیده‌ایم.

قربانی با بیان این که در سال زراعی جاری مشوق‌هایی در قالب کود، بذر و آب بها برای اجرای الگوی کشت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: تاکنون نزدیک به دو میلیون تن کود یارانه‌ای به کشاورزانی که وارد طرح الگوی کشت در حوزه گندم، جو، کلزا و چغندر قند شده‌اند، توزیع شده است.

وی باور تمام دستگاه‌های ذی‌ربط، مسوولان و کشاورزان را برای اجرای الگوی کشت ضروری خواند و تصریح کرد: اگر تنها یک حلقه، باور لازم را برای اجرای الگوی کشت نداشته باشد، انقطاع بوجود می‌آید.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: گزارش‌های رسیده از استان‌های کشور حاکی از آن است که الگوی کشت با اقبال خوب تولیدکنندگان روبرو شده، با این حال باید ببینیم در پایان سال زراعی جاری با توجه به اطلاعاتی که از پهنه‌های کشاورزی به ما می‌رسد چه میزان از هدفگذاری‌ها تحقق یافته است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها در مورد گندم آبی نشان می‌دهد نسبت به سال قبل جلو هستیم به طوری که از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۵.۵ میلیون هکتار کشت این محصول را داشتیم در حالی که در زمان مشابه سال گذشته این رقم بالغ بر ۵.۲ میلیون هکتار بود.

قربانی درباره کشت قراردادی نیز گفت: در مورد اجرای کشت قراردادی، گره‌هایی که به لحاظ تامین مالی و نظام پرداخت‌ها وجود داشت باز شده و تا هفته گذشته ۲۵ درصد از هدفگذاری دو میلیون هکتاری کشت گندم محقق شده است.

وی اذعان داشت: کشت قراردادی گندم در برخی مناطق سردسیر هنوز شروع نشده و نهاده‌های کود را در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم و قراردادها در حال انعقاد می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =