کد خبر: 37702
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
روستای صور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به پایان طرح مطالعات جامع روستای تاریخی «صَوَر» شهرستان بناب گفت: بر این اساس این روستا نیز پایگاه ملی شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، احمد حمزه‌زاده افزود: روستای تاریخی صَوَر شهرستان بناب از مهم‌ترین روستاهای تاریخی و هدف گردشگری آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که دارای بافت و ظرفیت‌های گردشگری ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: برای انجام طرح جامع مطالعاتی روستای تاریخی «صور» ۶ ماه زمان و حدود چهار میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی ادامه داد: در راستای حراست و توسعه گردشگری این روستای تاریخی، مطالعه‌ جامع آن انجام شد که از اهداف آن می‌توان به مطالعات بافت با ارزش تاریخی روستا و غارها،مطالعات فنی و پژوهشی و مطالعات اقتصادی‌ فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

حمزه‌زاده اضافه کرد: همچنین در این راستا بررسی سیمای کالبدی‌ فضایی روستا، بررسی وضعیت فعلی زیرساخت‌های گردشگری و ترسیم گردشگری و تدوین دستورالعمل‌های اجرایی مدیریت و نگهداری از میراث با ارزش روستا در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این پس هر گونه مداخله در بافت روستای تاریخی و هدف گردشگری «صَوَر» شهرستان بناب باید مطابق با داده های طرح جامع مطالعاتی آن باشد و نهادهای خدمات رسان از قبیل بنیاد مسکن باید در هنگام صدور مجوز ساخت و ساز در محدوده روستا، الزامات طرح جامع را در نظر بگیرند.

وی گفت: پایگاه ملی روستای تاریخی «صَوَر» از امروز به دیگر پایگاه های ملی میراث فرهنگی در آذربایجان شرقی، از قبیل کندوان، اوجان، ربع رشیدی و اوشتیبین اضافه شد.

به گزارش ایرنا، روستای «صور» در بخش مرکزی شهرستان بناب و دهستان بناجوی شمالی واقع شده و از شمال به روستای «توتاخانه» و از سمت غرب با روستاهای شهرستان عجب شیر همسایه است.

فاصلۀ روستای «صور» با مرکز شهرستان بناب ۲۵ کیلومتر بوده و این روستا در یک موقعیت کوهستانی با دره های تنگ پای کوهی قرار گرفته که این توپوگرافی روستا منجر به احداث ساختمان ها به صورت پلکانی شده است.

از نظر باستان شناسان و تاریخ دانان قدمت این روستا به حدود سه هزار سال پیش می رسد؛ روستای گردشگری صور با ارتفاع ۲ هزار و ۴۱۴ متر از سطح آب های آزاد دارای زمستان های سرد و پوشیده از برف و تابستان های ملایم و خنک است.

این روستای تاریخی در مجموع دارای ۱۳ جاذبه گردشگری است که از جمله آنها می توان به شکل پلکانی خانه ها، تپه های باستانی، قبرستان های تاریخی، غارهای طبیعی و باستانی و فرهنگ و شیوه زندگی سنتی اشاره کرد.

شهرستان بناب با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز واقع شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =