روستاهاى تاريخى همدان

مدیر پایگاه ملی مجموعه روستاهای تاریخی همدان گفت: در استان همدان ۲۱ روستای هدف گردشگری و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری وجود دارد که عدم آگاهی کافی ساکنان نسبت به گردشگری، چالش روستاهای هدف همدان است.

به‌ گزارش روستانیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اتابک صفری تورج شنبه۲۶ آذرماه گفت: بررسی، تهیه و تصویب برنامه‌های کلان، طرح‌ها و پژوهش‌ها و اظهارنظر درباره کیفیت اقدامات اجرایی و امور مرتبط با معرفی و آموزش از اهداف و وظایف پایگاه در حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی در این روستاهاست.

مدیر پایگاه ملی مجموعه روستاهای تاریخی همدان با اشاره به اینکه باید در کنار این مرمت و بهسازی‌ها و هزینه‌هایی که در این عرصه می‌شود، در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ورود پیدا کرد، گفت: جلسات توجیهی فردی و جمعی ساکنان در خصوص نحوه حفاظت از بافت تاریخی و برآوردهای توسعه اقتصادی روستاها در حال اقدام است، اما باید این جلسات مستمر و تأثیرگذاری‌های آن‌ها ارتقا یابد.

صفری تورج تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد کارگاه‌های تسهیل‌گری و آموزش و توانمندسازی جوامع محلی در دستور کار اقدامات این پایگاه قرار دارد اما نیاز است تا در قالب این کارگاه‌ها نگاه‌های جوامع محلی نیز تغییر کند.

او به برگزاری چند کارگاه تسهیل‌گری اخیر در روستاهای هدف گردشگری استان همدان اشاره کرد و افزود: متأسفانه شاهدیم که در این کارگاه‌ها علی رغم همه هزینه‌ها، افراد کمی حتی در حد چهار نفر شرکت کرده اند، این موضوع نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم موضوع تسهیل‌گری و ارتباط با جامعه محلی را به نحو مناسبی پیش ببریم.

مدیر پایگاه ملی مجموعه روستاهای تاریخی همدان با بیان اینکه در پایگاه، توجه به حفظ بناهای قدیمی است نه نوسازی، اضافه کرد: به همین دلیل، علاوه بر تهیه طرح مرمت و مقاوم‌سازی بناهای قدیمی، مکاتبه‌ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان انجام شده و درخواست تخصیص وام‌های مقاوم‌سازی به جای نوسازی برای روستاهای تاریخی شده‌ایم که این امر همکاری بنیاد مسکن را می‌طلبد.

صفری تورج در ادامه تصریح کرد: افزایش تقاضا برای ساخت و سازهای جدید و از بین رفتن بافت قدیمی روستاها، استفاده از مصالح نوین و غیر همگن بودن آن‌ها با مصالح بومی، مشکلات بهداشتی، مشکل آب آشامیدنی و دفع غیراصولی فاضلاب‌های خانگی و مواردی از این قبیل، بخشی از تنگناهای موجود در این روستاها است.

او خاطرنشان کرد: در کنار این موارد، مهمترین چالش در روستاهای هدف گردشگری، عدم آگاهی کافی ساکنان این روستاهاست که در برنامه‌ریزی‌های مربوطه به دنبال روشنگری و آموزش‌های مورد نیاز برای ساکنان هستیم اما نیاز است تا در این عرصه، دهیاران نیز ورود مناسبی داشته و بدنه جامعه محلی را نسبت به این موضوع آگاه سازند.

صفری تورج تصریح کرد: با این همراهی‌ها می‌توانیم در کنار حراست از بافت سنتی و تاریخی روستاهای هدف گردشگری همدان، شاهد تحول اقتصادی و توسعه پایدار در این روستاها باشیم تا ساکنان از منافع مربوطه نیز بهره‌مند و شاهد رونق گردشگری در آن‌ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =