کد خبر: 37544
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
بومگردی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بافت روستای قوزلو در راستای حفاظت و نگهداری از معماری بومی و بافت تاریخی روستاهای استان، سامان‌دهی و احیا می‌شود.

به‌گزارش روستانیوز به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ با همراهی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و کارشناسان از روستای هدف گردشگری قوزلو در شهرستان ماهنشان بازدید و بیان کرد: با بررسی و امکان‌سنجی در روستای تاریخی قوزلو، صدور مجوز بوم‌گردی و اعطای تسهیلات به همه مالکان خانه‌های روستا برای مرمت و مقاوم‌سازی می‌تواند در حفظ اصالت روستا و جذب گردشگر موثر باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: سامان‌دهی روستای قوزلو می‌تواند در افزایش میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی در استان نقش مؤثری داشته باشد. با رونق صنعت بوم‌گردی، زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال هرچه بیشتر افراد در منطقه فراهم و از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها جلوگیری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این بازدید گفت: هرچند صنعت گردشگری شناخته شده است اما بوم‌گردی صنعتی نوپا است که برای معرفی و بهره‌برداری بیشتر از آن به تلاش و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز است، ساختار قدیمی در روستای قوزلو، راوی بخش خانه‌های کاه‌گلی دست نخورده‌ای‌ است که می‌تواند در مسئله بوم‌گردی کانون توجه گردشگران مختلف قرار گیرد.

او افزود: از جمله آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی گردشگری روستایی می‌توان به خودکفایی و تقویت اقتصاد محلی، احترام و معرفی آداب و رسوم، سنت و فرهنگ روستا و تقویت و تدوام آنها، افزایش درک و مدارا در میان فرهنگ‌ها، عرضه صنایع‌دستی، هنرهای محلی و تقویت و زنده نگه داشتن آنها اشاره کرد.

صفوی تاکید کرد: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای هدف گردشگری قوزلو، باید این امر را جزو اولویت‌های برنامه کاری خود قرار دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: مباحث اقتصاد روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، بسیار مهم و حیاتی است و دیدگاه ما حفظ بافت‌های تاریخی برای توسعه روستایی با همکاری استانداری، بنیاد مسکن و نیز مشارکت خود مردم محلی است.

روستای پلکانی قوزلو که در شهرستان ماهنشان زنجان قرار دارد یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری این استان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =