کد خبر: 37388
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
آرد

مردم اکثر مناطق روستایی و عشایری نان روزانه مورد نیاز خود را در خانه طبخ می‌کنند، بنابراین آرد یکی از نیازهای اولیه مردم در این مناطق محسوب می‌شود، آرد در مناطق مختلف روستایی و محروم استان با قیمت دولتی توزیع می‌شود، اما گلایه‌هایی بابت کمبود و افزایش قیمت آرد در شهرستان کوهرنگ وجود دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، پرداخت افزایش هزینه حتی اندک قیمت آرد به هر دلیلی برای مردم مناطق عشایری و روستایی دشوار است، همچنین با توجه به اینکه مصرف نان در مناطق صعب‌العبور بالاتر از سایر مناطق است، به‌نظر می‌رسد باید سهمیه‌ای جداگانه برای مردم این مناطق در نظر گرفته شود تا دچار مشکل نشوند.

مردم شهرستان کوهرنگ معتقدند که گذران زندگی مردم در مناطق محروم این شهرستان به نان گره خورده است، اما یکباره با افزایش قیمت آرد مواجه شده‌اند و این مسئله موجب ایجاد نارضایتی در بین آن‌ها شده است، مردم این مناطق درخواست دارند که این مسئله مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، زیرا وضعیت معیشتی مردم در این مناطق ضعیف است و توان پرداخت هزینه مازاد برای تهیه آرد را ندارند.

اکنون قیمت هر کیسه آرد به‌صورت آزاد نزدیک به یک میلیون تومان است، اما قیمت آرد دولتی که به روستائیان و عشایر اختصاص پیدا می‌کند حدود ۴۰ هزار تومان است، اکنون مردم مناطق محروم شهرستان کوهرنگ معتقدند که هر کیسه آرد با قیمت ۶۳ هزار تومان به دست آن‌ها می‌رسد.

سهمیه آرد شهرستان کوهرنگ کاهش ندارد

نعمت‌الله تقی‌پور- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نرخ مصوب غله برای فروش آرد برای تمامی شهرستان‌ها و کشور یکسان است، اظهار کرد: هرگونه افزایش قیمت آرد ناشی از هزینه حمل است، در مناطق صعب‌العبور هزینه حمل در کارگروه آرد و نان شهرستان‌ها تعیین می‌شود.

وی افزود: اگر تخلفی در کارگروه آرد و نان شهرستان برای افزایش کرایه حمل و نقل صورت می‌گیرد باید توسط سازمان جهادکشاورزی بررسی شود.

تقی‌پور با بیان اینکه در سال‌جاری کسری آرد برای سهمیه شهرستان کوهرنگ نداشتیم، گفت: یعنی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری سهمیه شهرستان را کاهش نداده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سهمیه آرد در شهرستان‌ها ثابت است و تغییر نمی‌کند.

شبکه توزیع آرد در شهرستان کوهرنگ نیازمند اصلاح است

محمدکاظم منزوی- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آرد مناطق روستایی و عشایری بر اساس آمار جمعیت خانوار تخصیص پیدا می‌کند، اظهار کرد: این سهمیه در کارگروه مربوطه تعیین شده است.

وی بیان کرد: سامانه توزیع آرد در شهرستان کوهرنگ دارای یکسری ایراد است که درصدد هستیم تا با رفع مشکل، شبکه توزیع آرد را اصلاح کنیم.

منزوی خاطرنشان کرد: هزینه حمل آرد در مناطق صعب‌العبور بالاتر است و این یکی از دلایل افزایش تمام شده قیمت آرد در شهرستان کوهرنگ است.

افزایش قیمت آرد ناشی از افزایش هزینه حمل است
پیش از این نیز فرماندار کوهرنگ در اطلاعیه‌ای در فضای مجازی در پاسخ به گلایه‌های مردم این شهرستان برای کمبود و افزایش قیمت آرد، گفت: مراحل تولید، حمل و توزیع آرد از درب کارخانه تا دست مصرف کننده، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و عمیق دارد تا مطلوب‌ترین خدمات در دولت انقلابی ومردمی به مردم ارائه شود، بنابراین عواملی هم‌چون نوسانات نرخ نامه‌های حمل که در اختیارات سازمان حمل و نقل است از متغیرهای قیمت نهایی آرد بدست مصرف کننده محسوب می‌شود، آرد مناطق صعب العبورکل روستاهای دهستان موگویی با قیمت قبل یعنی ۵۷ هزارتومان به دست مصرف‌کننده رسیده و عموما آرد به آن روستاها حمل شده و از آنجایی که حمل آرد به‌صورت توافقی در مناطق صعب‌العبور به عهده اتحادیه عشایری استان است و همچنین باتوجه به این که کامیون‌های اتحادیه هم‌اکنون در قشلاق در حال خدمات‌رسانی به عشایر هستند، اتحادیه با کامیون‌های استیجاری آرد منطقه بازفت بالا را حمل می‌کند، قیمت نهایی در جلسه نرخ‌گذاری استان بنابر نرخ اجاره حمل، ۶۳ هزار تومان مصوب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =