کد خبر: 37119
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
ثبت ملی تفرشی دوزی

شناسنامه ثبت ملی تفرشی دوزی جمعه شب با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.

به گزارش روستانیوز، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه رونمایی از این شناسنامه گفت: این شناسنامه در ادامه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در خصوص ثبت، حفظ، نگهداری و اشاعه هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

«قاسم کاظمی» افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تاکنون موفق شده یک روستای ملی و یک شهر ملی را به ثبت رساند که در سال ۹۸، روستای سمقاور به عنوان روستای ملی منبت چوب در کیلومتر ۹ جاده شمالی شهرستان کمیجان به ثبت رسید.
وی بیان کرد: این روستا با ۸۵ کارگاه فعال داری ۳۵۰ هنرمند در رشته منبت چوب است و از جمله روستاهایی است که مهاجرت معکوس داشته و حدود ۹۰ درصد مردان این روستا کار منبت انجام می‌دهند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در ادامه برنامه‌های ثبت روستای ملی، شهر تفرش نیز به ثبت رسیده که این خطه از نظر فرهنگی و هنری، زبانزد مفاخر بسیار ارزشمند در حوزه علمی و صنعتی است و خوشبختانه در بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی هم هنرهای فعالی دارد.

کاظمی اظهار داشت: دو رشته از رشته‌های بومی محلی این شهر شامل مس چکشی در حوزه آثار فلزی که ادامه دهنده در بخش تزیینات قلم زنی است و در برنامه‌های بعدی قرار دارد، و دیگری تفرشی دوزی از جمله رشته‌هایی است که حداقل بالای ۱۵۰ سال قدمت داشته و از اهمیت ویژه برخوردار است.
وی گفت: تفرشی دوزی از هنرهای قدیمی است که با اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همت هنرمندان و کارآفرینان احیا و شناسنامه ثبت ملی تفرشی دوزی این شهر امروز ( جمعه) با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی و به فرماندار، شهردار و اهالی این شهر اهدا شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: رودوزی سنتی این منطقه نوآفرینی شده و تنوع محصولات زیادی دارد و با رویکرد جدید امروزی احیا شده و امید است مقدمات ثبت جهانی آن نیز انجام شود.
کاظمی تاکید کرد: مهمترین مولفه برای ثبت جهانی،بستر فروش است که خوشبختانه زمین بازارچه صنایع دستی توسط شورای شهر و شهردار تحویل اداره کل شده و فروش و مرکز فروش صنایع دستی، از جمله تفرشی دوزی در این بازارچه راه اندازی می شود.

وی گفت: یک رشته حداقل در بخش کاردانی برای دانشجویان علاقمند در این شهر پایه‌گذاری می‌شود و تولید انبوه و با کیفیت تفرشی دوزی مد نظر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =