مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: با توجه به قابلیتهای گناباد در زمینه تولید صنایع دستی و از جمله سفالگری، هر خانه روستایی این شهرستان قابلیت تبدیل به یک کارگاه صنایع دستی را دارد.

به گزارش روستانیوز، سید جواد موسوی روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه تودیع و معارفه رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود صنایع دستی متعدد و متنوع و به خصوص تولید سفال در روستای مند با سابقه چند هزار ساله، از جمله قابلیتهای مهم گردشگری گناباد است.

وی با بیان اینکه ثبت ملی روستای مند به عنوان روستای ملی صنایع ‌دستی در رشته سفالگری توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حال پیگیری است، افزود: ثبت ملی این روستا در رشته سفال گری در سال ۱۳۹۹ از سوی شورای ملی قطعی شده بود ولی به دلیل برخی مسائل و مشکللات و فقدان پیگیریهای لازم از سوی مسوولان مربوطه این موضوع محقق نشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: ثبت ملی روستای مند گناباد نه تنها موجب حمایت از اشتغال هنرمندان سفالگر می شود، بلکه زمینه‌ جذب گردشگران و ایجاد و برگزاری مراکز آموزش هنرسفالگری در منطقه را فراهم می کند و آن را رونق می بخشد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به قابلیتهای متنوع گناباد در زمینه تولید صنایع دستی، مناطق شهری و روستایی این شهرستان از قابلیت خاصی برای توسعه اصولی رشته های صنایع دستی برخوردار هستند و باید با حمایت مسوولان ذیربط کارگاههای صنایع دستی و تولید سفال در این مناطق گسترش یابد.

موسوی با اشاره به ظرفیتهای خاص فرهنگی و جاذبه های تاریخی و گردشگری گناباد افزود: این شهرستان با برخورداری از قنات جهانی قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو از نقاط مستعد جذب گردشگر داخلی و خارجی به شمار می رود.

وی با اشاره به عملیات اجرایی احداث خط راه آهن و فرودگاه به عنوان زیرساختهای مهم ارتباطی گناباد گفت: از این ظرفیت برای جذب گردشگر و معرفی هر چه بهتر قابلیتهای صنایع دستی و گردشگری و تاریخی این شهرستان می توان در سطوح ملی و حتی بین‌المللی بهره گرفت.

ایجاد بازراچه های صنایع دستی در ۱۰۰ شهرستان کشور

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ایجاد بازارچه های صنایع دستی در یکصد شهرستان کشور از رویکردهای دولت و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

محمد صفایی افزود: گناباد با توجه به قابلیتهای گردشگری و صنایع دستی خود، قابلیت برخورداری از این بازارچه ها را دارد و باید با پیگیری مسوولان مربوطه این مهم محقق شود.

فرماندار گناباد هم گفت: با وجود ظرفیتهای مختلف فرهنگی و گردشگری و جاذبه های تاریخی این شهرستان و از جمله وجود قنات جهانی قصبه، تاکنون به نحو مطلوب از این قابلیتها در مسیر توسعه و رونق اقتصادی گناباد استفاده مناسب نشده است و باید با هم افزایی و بهره گیری مناسب از فرصتهای موجود در این زمینه گامهای موثری برداشت.

رضا نصیری افزود: با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و احداث فرودگاه و خط ریلی در حال احداث به عنوان زیرساختهای مهم اقتصادی در گناباد باید از این پتانسیل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و معرفی بیش از پیش قابلیتهای گردشگری این شهرستان در سطوح ملی و بین‌المللی بهره گرفت.

در پایان این آیین "حمیدرضا محمودی قوژدی" به عنوان رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد معرفی و از خدمات رسول صنوبری در این سمت قدردانی شد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =