کد خبر: 36699
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
چشمه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های رزن و درگزین از انتظار چشمه‌های «نظرگاه خورونده» و «شاهنجرین» برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، شهروز کهیایی با بیان اینکه چشمه‌ «نظرگاه خورونده» اثری طبیعی در جنوب غربی روستای خورونده در بخش سردرود شهرستان رزن است، افزود: این چشمه پای کوه نظرگاه است و براساس استعلام از آب منطقه‌ای شهرستان هیچ‌گونه آبزی گیاهی و جانوری از آن گزارش نشده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس ساختار صخره‌ای محیط پیرامونی چشمه نظرگاه دارای پوشش گیاهی استپی فقیر و در بالادست کوه از نوع مرتعی خار و گون است.

کهیایی اضافه کرد: پرونده ثبتی این اثر به علت ارزش و شاخص‌های طبیعی در جلسه ۱۶ آبان‌ماه سال‌جاری در شورای عالی ثبت وزارتخانه میراث فرهنگی طرح و پس از ارائه مستندات لازم واجد ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی ایران تشخیص داده شد و فرآیند اداری آن در دست اقدام است.

وی در ادامه به چشمه «شاهنجرین» اشاره کرد و گفت: این اثر در بخشی به همین نام و در شهرستان درگزین واقع است، چشمه بر پای کوه سه برادر شاهنجرین قرار گرفته و به علت نوع اقلیم و میزان بارش‌های منطقه‌ای دارای پوشش گیاهی استپی مرتعی است اما دورتادور چشمه را درختان متراکم صنوبر، راجی و زبان گنجشک دربرگرفته است.

کهیایی با بیان اینکه این چشمه نیز فاقد هرگونه پوشش جانوری و گیاهی آبزی است، تصریح کرد: پرونده ثبتی این اثر نیز همزمان با پرونده چشمه‌ «نظرگاه خورونده» در شورای عالی ثبت وزارتخانه میراث فرهنگی طرح و واجد ثبت در فهرست آثار ملی، طبیعی ایران تشخیص داده شد و فرآیند اداری ابلاغ آن نیز در دست اقدام است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =