کد خبر: 36492
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
گندم

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم، کشاورزان از کشت این محصول استقبال کرده‌اند.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، عطا الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بخش عمده کاشت گندم در استان‌های سردسیر کشور نظیر اردبیل، کردستان و کرمانشاه به صورت دیم انجام شده است و تا پایان ماه سال جاری، کشت تمام می‌شود.

وی افزود: در استان‌های مرکزی و جنوب غربی بیش از ۶۰ درصد کشت انجام شده است و در استان‌های جنوبی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان بیش از ۳۰ درصد عملیات کشت گندم انجام شده و ادامه دارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جاری قیمت گندم مناسب است کشاورزان از کشت گندم استقبال کرده اند.

وی تصریح کرد: امسال ۵۰۰ هزار هکتار از به سطح زیر کشت گندم دیم اضافه شده است و از ۴ میلیون به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

هاشمی گفت: افزایش تولید در بخش گندم آبی با توجه به محدودیت‌های که در بخش تامین منابع آبی داریم افزایش تولید در واحد سطح و ارتقاء بهره وری صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: پرداخت پول گندم کاران در سال جاری به صورت ۱۲ هزار تومان برای هر گیلوگرم گندم در کنار هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت، پرداخت می‌شود.

هاشمی گفت: تا به امروز وضعیت پراکنش بارش‌های مناسب نبوده است، اما پیش بینی‌های خوبی از بارش‌های شده است؛ همچنین با تامین تغذیه و و کود مناسب می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و به خوداتکایی برسیم.

هاشمی درباره وضعیت تامین و قیمت کود شیمیایی در سال زراعی جاری هم گفت: در وضعیت تامین کود فسفات و پتاس کمبود و گرانی وجود دارد، اما امیدواریم در قالب کشت قراردادی به صورت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا برای کشاورزان برای تغذیه مزارع خود استفاده کنند.

وی افزود: کود اوره با توجه به اینکه تولید داخل است مشکلی بابت تامین و قیمت آن‌ها نداریم، اما درباره فسفات و پتاس با توجه به وارداتی بودن، تامین ارز و قیمت‌های جهانی قیمت این محصولات در بازار بسیار بالا رفته است و خرید آن برای کشاورزان مشکل شده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با کشاورزی قراردادی و در اختیار قرار دادن این نهاده‌ها به صورت اعتباری در اختیار بهره برداران، این مشکل رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: هر گونی ۵۰ کیلوگرمی فسفات و پتاس اکنون به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که در سال گذشته با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

۲۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =