آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی سیستان وبلوچستان گفت: با عنایت به پایش و مراقبت مستمر تا کنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، دکتر مهدی حسینی اظهارداشت: آنفلوانزای پرندگان (AI) یک بیماری فوق حاد در طیور هست که گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا کرده و باعث ایجاد تلفات بسیار بالا می‌شود اما در برخی از گونه‌های پرندگان بویژه پرندگان آبزی می‌تواند بدون ایجاد علایم بالینی وجود داشته و آنها را به مخزن ویروس تبدیل کند.

وی بیان کرد: گزارشاتی از جداسازی ویروس از بدن برخی از پستانداران مانند موش، خوک، گربه، ببر، اسب و انسان وجود دارد که اهمیت این بیماری را از نظر مشترک بودن آشکار می‌سازد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: رصد و پایش مستمر زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در بازدیدهای مشترک با ادارات محیط زیست در سطح شهرستان‌ها، برگزاری ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌ها، مکاتبه با اتحادیه مرغداران استان در خصوص اقدامات کنترلی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور و اطلاع رسانی توسط ادارات دامپزشکی به مسوولان بهداشتی و دامپزشکان دارای پروانه اشتغال به امور درمانی متقاضی فعالیت در واحدهای پرورش طیور در مورد رعایت اصول بهداشتی و اعلام وقوع تلفات غیرعادی به ادارات دامپزشکی مرتبط از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از این بیماری است.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات در این زمینه اطلاع رسانی به دهیاران و شوراهای اسلامی روستا مبنی بر گزارش وقوع تلفات غیرعادی در طیور بومی توسط ادارات دامپزشکی شهرستان، برگزاری دوره آموزشی- ترویجی آشنایی با بیماری جهت مرغداران و روستاییان توسط ادارات دامپزشکی با همکاری اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ها و مراقبت و پایش فعال بیماری در واحدهای پرورش تخم گذار استان است.

حسینی گفت: در صورت بروز تلفات غیرعادی در پرندگان اهلی و وحشی، نمونه برداری جهت شناسایی احتمالی سویه های آنفلوانزا و نمونه‌های هرگونه تلفات در مرغداری‌های سطح استان جهت تعیین علت تلفات و شناسایی احتمالی سویه‌های آنفلوانزا به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی ارسال می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود مرغداران مرغ زنده پایان دوره را به مقصد کشتارگاه اعزام و شهروندان نیز از خرید مرغ زنده خودداری کنند و مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مرغ کشتار روز که تحت نظارت دامپزشکی است خریداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =