کد خبر: 36295
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
سد کوثر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:با ذخیره ۶ میلیون متر مکعب حاصل از بارندگی های اخیر میزان ذخیره این سد به ۴۰۸ میلیون متر مکعب رسیده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، آرش مصلح با اشاره به اینکه گنجایش مخزن سد کوثر۵۴۷ متر مکعب است تاکید کرد: این سد هم اکنون با وجود تامین آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم پنج استان جنوبی کشور دارای یکی از بیشترین میزان پرشدگی در میان سدهای کشور است.

وی بیان کرد: سد کوثر در زمان حاضر ظرفیت ذخیره سازی ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب را نیز دارد.

مصلح ابراز داشت: این سد افزون بر اینکه آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند بخشی از نیازهای آب صنعتی گچساران را نیز مرتفع می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: طرح انتقال آب سدکوثر برای استفاده کارخانه پتروشیمی گچساران اجرا و از مهر ماه امسال بهره برداری شده است.

مصلح تاکید کرد: با احداث انتقال آب سد کوثر به پتروشیمی گچساران این طرح سالیانه ۱۷ میلیون متر مکعب آب به کارخانه پتروشیمی این شهرستان منتقل می شود.

سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است.

وی درباره حجم آب کنونی سد شاه قاسم یاسوج دیگر سد در حال بهره برداری استان نیز گفت: در زمان حاضر این سد ۲۰۰ هزار متر مکعب آب دارد و آماده آبگیری در بارندگی های پاییز و زمستان امسال است.

سد شاه قاسم که در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد، از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است.

جنس این سد، خاکی با ارتفاع ۴۷ متر از پی و طول تاج آن ۲۲۰ متر است که ساخت آن در سال ۱۳۷۵ به پایان رسید.

حجم مخزن این سد ۹ میلیون متر مکعب است و روستاهای علی آباد، چنارستان، بخشی از سرابتاوه، موردراز و چند روستای دیگر در پایین دست این سد قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =