کد خبر: 36194
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
گوزن

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: مجوز رهاسازی ۱۷ راس گوزن زرد ایرانی در استان خوزستان دریافت شده که در چند مرحله در پارک‌های ملی دز و کرخه رهاسازی می‌شوند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سیدعادل مولا روز سه شنبه در آیین رهاسازی پنج راس گوزن زرد ایرانی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز افزود: باتوجه به برنامه عملی که برای گوزن‌های زرد ایرانی تدوین شده و ساماندهی گوزن‌های زرد ایرانی در کشور، شاهد نخستین رهاسازی گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ در استان خوزستان و جنگل دز هستیم که امیدواریم با همت عزیزان و حمایت و کمک تشکل‌های غیردولتی این کار را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه قرار است حدود ۱۷ راس گوزن از ایلام منتقل و در مناطق آزاد رهاسازی شود، گفت: در مراحل بعدی نیز گوزن‌هایی از سایر مناطق مانند دشت ساری به استان خوزستان منتقل خواهد شد.
معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه برنامه ما رهاسازی، رصد و پایش گوزن‌ها است، اظهارداشت: در تلاش هستیم جوامع محلی را در امر حفاظت و پایش گوزن زرد مشارکت دهیم.
وی با اشاره به اینکه جنگل‌های دز و کرخه، جنگل‌های باقی مانده نیمه گرمسیری نوار بین النهرین و خاستگاه و زیستگاه گوزن زرد و در گذشته شیر ایرانی بوده‌اند، افزود: با توجه به بررسی، مطالعات و شواهد، پارک ملی دز جولانگاه گوزن زرد است.

مولا گفت: متاسفانه با دخالت‌های انسان، اجرای طرح‌های غیرضروری و توسعه کشاورزی سال‌هاست گونه گوزن زرد از این منطقه رفته و در مواردی نیز تلف شده یا به دیگر کشورها منتقل شده است.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده در سال ۸۹ به این نتیجه رسیدیم که هنوز ژن خالصی از این گوزن وجود دارد بنابراین در سایت کرخه و میانرود اقدام به تکثیر این گونه کردیم و اکنون برنامه رهاسازی در مناطق آزاد را اجرا کردیم تا هم گونه و هم زیستگاه احیا شوند.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مجوز انتقال ۱۷ راس گوزن از ایلام گرفته شده است، بیان کرد: ۲۰ راس گوزن نیز در مرحله بعد از فارس منتقل می‌شود ولی در مرحله اولٰ ۱۰ راس گوزن رهاسازی خواهد شد.

وی با اظهار امیدواری برای جولان این گونه در جنگل‌های خوزستان افزود: پنج راس گوزن زرد روز گذشته از ایلام به اهواز منتقل شده که امروز در پارک ملی دز رهاسازی شدند ضمن اینکه در زنده گیری‌های آینده نیز برای تقویت کرخه برنامه داریم.
مولا گفت: طبق شواهد و گفته محیط بان و یگان حفاظت، در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۲۰ راس گوزن زرد در منطقه حفاظت شده دز و حدود هفت راس در کرخه نگهداری می‌شوند.

فاز نخست رهاسازی گوزن زرد ایرانی روز سه شنبه در آیینی با رهاسازی پنج راس گوزن در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز آغاز شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =