کد خبر: 36085
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
تب برفکی

عملیات واکسیناسیون رایگان تب برفکی ویژه دام‌های سنگین و بیماری هاری از امروز در استان کردستان آغاز شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کردستان گفت: این مرحله از واکسیناسیون با بهره گیری از توان گروه‌های بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی و به صورت رایگان آغاز و به مدت ۲۰ روز ادامه دارد.

رحمانی افزود: در این فاز که تا هفتم آذر ماه امسال ادامه دارد ضمن مراجعه کارشناسان دامپزشکی به تمام روستاهای دارای دام سنگین و واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی کردستان، پیش بینی می‌شود بیش از ۷۵ هزار رأس دام سنگین استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شود.

وی با دعوت از دامداران و روستاییان استان برای همکاری با گروه‌های واکسیناسیون، اضافه کرد: ۷ هزار قلاده سگ صاحب دار مناطق روستایی نیز واکسن هاری دریافت می‌کند.

از ابتدای سال تاکنون در کردستان ۷۱ هزار رأس دام سنگین و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار رأس دام سبک در استان بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

تب برفکی بیماری مخصوص دام است، تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =