کد خبر: 35916
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
انار

بخشدار بخش مرکزی ساوه به تشریح ویژه برنامه‌های روستاهای بخش مرکزی و نوبران ساوه در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی انار این شهرستان که از ۱۱ الی ۱۳ آبانماه در مسجد جامع تاریخی ساوه برگزار می‌شود پرداخت.

به گزارش روستانیوز، مجید ولدخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه انارستان‌های ساوه در بخش مرکزی این شهرستان واقع هستند، اظهار کرد: شرایط آب و هوایی و اقلیم خاص بخش مرکزی ساوه موجب تولید محصولات باغی و زراعی متعددی شده که شاخص‌ترین آن انار، پسته و زیتون است و در جشنواره ملی انار این سه محصول شاخص باغی به صورت ویژه معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری سه روزه جشنواره و برپایی یک هفته‌ای نمایشگاه ملی انار در قطب تولید انار جهان اظهار کرد: ۱۹ روستای شاخص بخش مرکزی و دو روستای بخش نوبران با برپایی غرفه در نمایشگاه ملی انار محصولات تولیدی، صنایع دستی و سوغات روستاهای خود را در معرض دید علاقمندان قرار خواهند داد.

وی افزود: غرفه‌های روستاهای شرکت کننده در نمایشگاه ملی انار اقدام به عرضه فرآورده‌های این میوه بهشتی نظیر آب انار، رب انار، هسته انار، ارقام مختلف انار شامل ملس، یوسف خانی، تبریزی، محمدعلی خانی، سیاه، شیرین تابستانه و پائیزه، زیتون، روغن زیتون، پسته و ... خواهند کرد.

بخشدار مرکزی افزود: در غرفه روستاهای بخش نوبران نیز قرار است محصولاتی نظیر گردو، بادام، شیره انگور، باسلوق، توت خشک، میوه خشک و ... عرضه شود.

وی برگزاری بازی‌های بومی و محلی شامل طناب کشی، هفت سنگ، چوب کشی و ... پختن آش انار و آش رشته، تولید و عرضه شیرینی نان قندی به عنوان یکی از سوغات ساوه و عرضه صنایع دستی را از دیگر برنامه‌های روستائیان در نمایشگاه دانست و افزود: برگزاری مسابقه و جشنواره غذاهای سنتی و محلی و نیز جشنواره عکس انار با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ساوه از جمله برنامه‌های پیش بینی شده است.

ولدخانی با اشاره به اینکه نخستین جشنواره ملی انار ساوه با هدف معرفی ظرفیت ها و توانمندی قطب تولید انار جهان در حوزه کشاورزی، صنعتی، گردشگری و تفریحی برگزار خواهد شد، افزود: در طول برگزاری نمایشگاه نیز قرار است از تولیدکننده بزرگترین انار این شهرستان تجلیل شود. همچنین تجلیل از انارکاران نمونه و سه غرفه برتر از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از عشایر استان مرکزی در شهرستان های ساوه و زرندیه اسکان موقت دارند، افزود: در این نمایشگاه عشایر این منطقه با برپایی سیاه چادرهای عشایری به تولید و عرضه تولیدات عشایری خواهند پرداخت.

وی بیان کرد: قرار است نمایشگاه ملی انار از ۱۱ آبان‌ماه به مدت یک هفته و از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب در محوطه مسجدجامع تاریخی ساوه دایر شود.

قرار است جشنواره ملی انار ساوه به مدت سه روز در مسجد جامع هزارساله تاریخی ساوه با حضور مسئولان کشوری، سفرای کشورهای خارجی، باغداران از نقاط انارخیز ایران و تولیدکنندگان انار ساوه برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =