لایروبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان از رایزنی جهت اخذ مجوز خرید یک فروند لایروب برای استان گلستان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، سیدمحمدرضا سیدالنگی شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱) در نخستین جلسه کارگروه اجرای لایروبی کانال آشوراده در راستای علاج بخشی و لایروبی خلیج گرگان، اظهار کرد: لایروبی خلیج گرگان به مدت سه دهه به دغدغه مدیران استانی و کشوری تبدیل شده است تا اینکه در دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور، مسئولان و متولیان با هدف احیای خلیج دست به کار شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه از آغاز عملیات لایروبی تاکنون ۶ ماه می گذرد و هم اکنون ۳۷ درصد پیشرفت اجرایی دارد، ادامه داد: عملیات لایروبی و پمپاژ آب سبب می شود تا به وسعت ۱۰۰ هکتار دایک در منطقه ساحلی ایجاد شود و در این زمینه محیط زیست نقش مهمی را دارد که پس از پایان کارهای آزمایشگاهی، گونه هایی گیاهی متناسب در این دایک ها کاشته شود تا گرفتار ریزگردها نشویم.

وی با اشاره به آخرین مطالعات صورت گرفته در خلیج گرگان، از شوری آب خلیج خبر داد و افزود: پس از لایروبی ممکن است زندگی موجوداتی که با آب شیرین خلیج زیست می کردند، به خطر افتند و در این زمینه باید دست اندرکاران شیلات اظهار نظر کنند و راهکارهای خود را ارائه دهند.

سیدالنگی با تأکید بر اینکه ما باید خودمان را با تغییرات اقلیمی و طبیعی این خلیج وفق دهیم، خاطر نشان کرد: در کل متولی تالاب، محیط زیست است و کار برای اجرا به سایر سازمان ها محول شده و همه باید حساسیت های مرتبط با عملیات لایروبی را داشته باشند.

سیدالنگی در ادامه سخنان خود به گران بودن هزینه انتقال لایروب از خلیج فارس به دریای خزر اشاره کرد و ادامه داد: خلیج گرگان با عمق زیادی لایروبی نمی شود و به همین دلیل به لایروب های نرم نیاز است و در تلاش هستیم تا مجوز خرید یک فروند لایروب را برای استان دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه بنادر و دریانوردی مسئول پیگیری اخذ مجوز خرید لایروب است، گفت: در شمال کشور، دستگاه لایروب با مشخصات خاص که بتواند به لایروبی در اعماق کم خلیج گرگان اقدام کند، وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =