کد خبر: 34377
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
منابع طبیعی

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع، آبخیزداری و منابع طبیعی کشور گفت: سه برابر میانگین جهانی از منابع طبیعی در ایران بهره‌برداری می‌شود که این خود زنگ خطر را برای همه به صدا درآورده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، رسول اشرفی‌پور عصر دوشنبه در دومین کنفرانس ملی مدیریت منابع طبیعی و پسماند سبز در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: همچون سایر حوزه‌ها بهره‌برداری بی‌رویه از ظرفیت منابع طبیعی کشور را به مخاطره انداخته است در حالی که ما باید در کنار استفاده از مواهب خدادادی، به بازتولید این منابع نیز کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا مهمترین شاخص‌ها ایجاد تعادل در نظام بهره‌برداری و تولید سالانه در کمک به تقویت جنگل، مرتع و فضای سبز است که از آن به عنوان شاخص اکولوژیکی سالم یاد می‌شود.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع، آبخیزداری و منابع طبیعی کشور گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه توجه به شاخص محیط زیست سالم و غنای منابع طبیعی است که در کشورمان نیز در تحقق برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی بهتر است رویکردهای واقع‌بینانه مورد توجه قرار گیرد.

اشرفی‌پور افزود: ظرفیت‌ها و مصارف منابع طبیعی در حوزه شهری و روستایی و نحوه بهره‌برداری از منابع آب و طبیعت مشخص و معلوم است و بر همین اساس باید برنامه‌ریزی‌ها به شکل صحیح و درست انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها با مطالعات دقیق در این زمینه باید کمک کار مجموعه‌های اداری و اجرایی باشند چرا که استفاده از ظرفیت منابع زیستی و طبیعی در ایران سه برابر میانگین جهانی است.

اشرفی‌پور الزامات تحقق مدیریت سبز پسماند را پایبندی به قوانین و ضوابط ملی و بین‌المللی توصیف کرد و ادامه داد: قوانین و ضوابط موجود نمی‌تواند ما را در مدیریت صحیح منابع طبیعی کمک کند.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع، آبخیزداری و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: صیانت از طبیعت الزاماتی دارد که بهتر است به دقت مورد توجه قرار گیرد و لازمه این اقدام تعریف معیارها و شاخص‌های علمی صحیح و دقیق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =