کد خبر: 33442
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
آبخیزداری

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: ۶ طرح عمرانی منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری و تثبیت شن‌های روان با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد و ۵۹۹ میلیون ریال هفته دولت بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا کشاورزیان با اشاره به اینکه حجم عملیات این ۶ طرح عمرانی ۱۶ هزار و ۱۰۰ متر مکعب است، افزود: طرح‌های آبخیزداری قابل افتتاح در هفته دولت شهرستان شاهرود در روستاهای بخش بیارجمند و بسطام از محل اعتبارات ملی، استانی و سفر رییس جمهوری تأمین شده است.

وی با بیان اینکه چهار طرح آبخیزداری در روستاهای خارتوران بخش بیارجمند و ۲ طرح در روستاهای بخش بسطام به بهره برداری می‌رسند، ابراز داشت: این طرح‌ها در روستاهای زمان آباد، صالح آباد و یزدو بخش بیارجمند و روستاهای ابرسج، میقان و جیلان بخش بسطام قرار دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری بندهای خاکی، سنگ و ملات و دیوار ساحلی در روستاهای بخش بیارجمند و بسطام از سال ۱۳۹۹ آغاز شد، ادامه داد: این سه طرح از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به بهره برداری می‌رسد.

کشاورزیان اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری بند سنگ و ملات در روستای ابرسج و میقان بخش بسطام نیز با اعتبار اختصاص یافته سفر رییس جمهوری به مبلغ پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال انجام شد.

به گفته وی، برای اجرای عملیات آبخیزداری بند سنگ و ملات روستای یزدو در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود سه میلیارد و ۷۹۹ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود تصریح کرد: به منظور تثبیت شن‌های روان و مقابله با بیابانزایی در روستای جیلان بخش بسطام هم مبلغ ۹هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری به استان سمنان هزینه شد.

وی ابراز داشت: هدف از ساخت این نوع بندهای خاکی و سنگ و ملات تقویت سفره‌های آب‌ زیر زمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک است.

کشاورزیان با بیان اینکه بندهای خاکی می‌توانند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارند، افزود: این نوع از بندها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =