کد خبر: 33436
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
وزیر نیرو

وزیر نیرو با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: در همین ارتباط مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی اکبر محرابیان ظهر روز شنبه در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسالی و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان در جمع خبرنگاران در تصفیه خانه آب همدان افزود: این طرح یک ابر پروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی ادامه داد: این طرح فراز و نشیب زیادی داشته است و با توجه به وضعیت تامین آب همدان و خشکسالی ممتد این استان و به ویژه سال آبی جاری قرار شد این طرح جزء طرح های ویژه و اولویت دار دولت قرار گیرد وهر چه سریعتر برای تکمیل آن اقدام شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: البته سال گذشته که قرار بر این شد که این طرح تکمیل شود بخش قابل توجهی از طرح باقی مانده بود.

وزیر نیرو با تشریح جزییات این طرح گفت: اجرای این طرح با طول ۱۴۰ کیلومتر و خط انتقال ۱۶۰۰،  لوله ای به قطر یک متر و ۶۰ سانتی متر، سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به ۶۰۰ متر دارد که آب در ارتفاع در کوهستان پمپ می شود و طی یک مسیر صعب و مشکل این آب به تصفیه خانه می رسد و به شهر همدان منتقل می شود.

محرابیان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که این پروژه در ماههای اخیر داشته و با توجه به سرعت و بسیح همه امکانات در کشور و تامین اعتبار سعی شده این طرح در اسرع وقت راه اندازی شود.

وی اظهار داشت: در بازدید از این طرح و بر اساس گزارش های مهندسان و متخصصان طرح امیدواریم شاهد افتتاح فاز یک آن طی هفته های آینده باشیم و بتوانیم آب همدان رو به طور کامل تامین کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از آب همدان از محل سد اکباتان تامین می شود که به خاطر کاهش بارش ها وضعیت این سد نگران کننده است و بخشی از آب شهر همدان نیز از محل چاهها تامین می شود که با پیگیری های استاندار و نمایندگان مجلس تلاش شده آب این چاهها را افزایش دهیم تا بتوانیم تا آب مورد نیاز مردم تا زمان بهره برداری از این طرح تامین شود.

محرابیان ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد افتتاح این ابر پروژه و خدمت رسانی به مردم همدان و شهرهای مسیر و روستاهای داخل مسیر باشیم.

وزیر نیرو گفت: به خاطر کمبود بارش ها نیمی از خروجی آب به سد را از دست دادیم و امیدواریم با افتتاح فازهای بعدی این طرح  مساله آب همدان برای همیشه رفع شود و سالهای بعد آب مطمئن و پایداری برای همدان ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

درهمین ارتباط رییس جمهور در جریان سفر به استان همدان نیز بر پیگیری جدی این طرح با هدف تکمیل و بهره برداری از آن طی ۲ ماه آینده تاکید کرد. 

آیت الله رییسی در نشست خبری پایان سفر خود به همدان با اشاره به اینکه مساله آبرسانی به استان به ویژه شهر همدان از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم پیگیری شده و اولویت های کاری استاندار و وزرات نیرو است، گفت: اجرای این طرح حدود ۱۷ سال طول کشیده و با این وجود پیشرفت چندانی نداشته است، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح با قوت پیگیری و حداکثر ظرف ۲ ماه به پایان می رسد.

رییس جمهور تصریح کرد: ناکارآمدی موجب معطل ماندن پروژه ای(طرح انتقال و آبرسانی همدان) به مدت ۱۷ سال در همدان شده در حالیکه طی همین چند ماه اخیر به اندازه ۱۷ سال گذشته در این پروژه کار شده است.

آیت الله رییسی تاکید کرد: دراین زمینه از استاندار همدان خواستم که این پروژه ظرف ۲ ماه تکمیل و بهره برداری شود.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو نیز هفته جاری در بازدید از طرح آبرسانی به همدان گفت: با پیگیری استاندار همدان و اقدامات صورت گرفته توسط مسوولان اجرایی پروژه آبرسانی به همدان، این طرح یک گام دیگر به بهره‌برداری نزدیک شده است.

محمد جوانبخت افزود: در طول ۲ سال گذشته میزان بارش نزولات آسمانی در استان همدان مناسب نبوده و کاهش بارندگی و خشکسالی در سال آبی جاری، موجب کاهش منابع آب استان و ایجاد شرایط ویژه در تامین آب آشامیدنی شهر همدان شده است.

وی اظهار داشت: از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب شهر همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و طرح اضطراری تامین آب برای این شهر عملیاتی شد.

استاندار همدان نیز که از ابتدای حضور در استان به صورت جدی و شبانه روزی پیگیر تکمیل و آماده شدن طرح آبرسانی به شهر همدان است، اخیرا اظهار داشت: برای طرح آبرسانی همدان در سفر استانی هیات دولت، یک هزار میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: پیش از آن نیز با دستور آیت الله رییسی در یک مرحله یک هزار میلیارد تومان اختصاص یافت همچنین وزیر نیرو ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات در اختیار به این طرح اختصاص دادند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید رییس جمهور به تسریع در اجرای این طرح و تکمیل آن در کمتر از ۲ ماه امید می رود با شتاب بخشی به کار، عملیات انتقال آب به همدان به زودی تکمیل و به پایان برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =