زنبورداری

زنبورداری یکی از مشاغل پرخطر است چراکه شب و روز در دشت‌ها و صحراها در معرض بلایای طبیعی هستند، با وجود این بیمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و لازم است برای رفع مشکل بیمه‌شدن زنبورداران تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

ایران به‌لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و تولید عسل مرغوب، یکی از 10 کشور فعال در جهان است. زنبورداری نیز شغلی است که اتفاقات طبیعی در آن نقش بسیار پررنگی دارد و به همین دلیل بیمه در این صنعت بسیار مهم است. توسعه بیمه زنبورداری می‌تواند یکی از راه‌های مهم برای کاهش خطرپذیری این شغل باشد ولی تاکنون این مهم صورت نپذیرفته است و زنبورداران به دنبال حق خود در سبد بیمه تأمین اجتماعی هستند. در این باره روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) با برخی از مسئولان و فعالان صنعت زنبورداری به گفت‌وگو نشست که در ادامه می خوانید ...

با وجود پیگیری‌های متعدد، زنبورداران بیمه نشده‌اند

ماشاءالله جمشیدی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، درباره بیمه زنبورداران گفت: با توجه به پیگیری‌های مکرر صورت‌گرفته در سال 88 و براساس مصوبه هیئت دولت و بخش‌نامه شماره 10 فنی و درآمد صندوق تأمین اجتماعی گروه‌های خاص مقرر شد 45 هزار نفر از زنبورداران با تأمین حق بیمه متعلقه آن‌ها از محل منابع حاصل‌شده از هدفمندی یارانه‌ها، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند. با توجه به این‌که در برخی از بندهای بخشنامه مذکور، از جمله ماده 20، مبنی بر عدم پذیرش متقاضیانی که سابقه پرداخت بیمه از تاریخ یکم فروردین سال 1388 داشته‌اند (بیمه زنبورداران که از سال 1391 اجرایی شده است)، متأسفانه نه‌تنها از پیگیری‌های صورت‌گرفته و مکاتبات وزیر جهاد کشاورزی با وزیر تعاون، کار و تأمین اجتماعی نتیجه مثبتی حاصل نشد، بلکه سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد نه‌تنها امکان پذیرش متقاضیان جدید وجود ندارد، بلکه به‌علت تأمین نشدن اعتبار در قانون بودجه 1394 به بعد، قرارداد زنبورداران تحت پوشش فعلی نیز با حذف یارانه مربوطه از نوع حمایتی به اختیاری تبدیل و تداوم آن نیز به تأمین اعتبار در قانون بودجه منوط می‌شود.

وی گفت: تقاضای عاجزانه اتحادیه سراسری زنبورداران از مسئولان کشور، از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت دولت و وزرای جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص و تأمین اعتبار لازم برای بیمه‌کردن تمامی زنبورداران کشور است که جزو محروم‌ترین و زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه هستند.

دولت به بهانه کمبود منابع مالی، از بیمه‌کردن زنبورداران سر باز می‌زند

فرامرز حیدری، نائب‌رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، نیز با اشاره به این‌که بیمه‌شدن زنبورداران یکی از خواسته‌های همه فعالان این بخش است، گفت: در دولت‌های قبلی مقرر شد 45 هزار نفر زنبوردار بیمه شوند، این در حالی است که تعداد بیمه‌شدگان از 6 هزار و 500 هزار نفر تجاوز نمی‌کند. متأسفانه با وجود پیگیری اتحادیه سراسری زنبورداری کشور از سازمان تأمین اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، هیئت دولت، کمیسیون‌های مجلس و انعکاس این دغدغه در رسانه‌ها تاکنون این موضوع حل نشده است و دولت به بهانه کمبود منابع مالی، از بیمه زنبورداران سر باز می‌زند.

ممانعت دولت از تعیین بودجه برای بیمه زنبورداران

آرش سالارکیا، نایب رئیس اتحادیه زنبورداران استان تهران، نیز در ارتباط با بیمه زنبورداران کشور گفت: در گذشته اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفت، اما طرحی در سال 88 تصویب شد که دارای بخشنامه‌ای به اسم ماده 20 بود که اعلام می‌کرد کسانی که قبل از سال 1388 در سازمان تأمین اجتماعی (چه خویش‌ فرما یا هر بیمه دیگر) بیمه بودند، بیمه زنبورداری به آنان تعلق نمی‌گیرد.

نایب رئیس اتحادیه زنبورداران استان تهران در ادامه افزود: استدلال تأمین اجتماعی بر این است که اگر فردی قبل از سال 88 زنبوردار بوده، چرا بیمه خویش‌فرما یا بیمه‌های دیگر شده و باید فقط بیمه زنبورداری می‌شده، چون قبلاً صراحتاً بیان نکرده که زنبوردار است، اکنون این بیمه به او تعلق نمی‌گیرد.

سالارکیا تصریح کرد: قانونی به اسم ده بیست و ششم در سازمان تأمین اجتماعی نام‌گذاری شده ‌است که طبق آن 10 درصد حق بیمه را زنبوردار و 16 درصد مابقی را خود بیمه از طریق یارانه دولتی پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: صحبتی که در حال‌حاضر مطرح است، این است که کسانی که قبل از سال 88 زنبوردار بودند و بیمه دیگری داشتند، آیا زنبورستان‌شان در حدی بوده که بخواهند به بخش بیمه زنبورداری مراجعه کنند؟ شاید تعداد کلنی زنبورشان 40 یا 50 عدد بوده و زنبورداری شغل دوم و سوم‌شان بوده و بعد از سال 88 زنبورداری خود را توسعه دادند و به تعداد 200 تا 300 عدد و شاید بیش‌تر رسانده‌اند و یا اصلاً قبل از سال 88 زنبوردار نبوده‌اند.

نایب رئیس اتحادیه زنبورداران استان تهران با بیان این‌که ماده 20 مصوب دولت، قانون دست‌وپاگیری است، افزود: دولت برای این‌که بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بیمه زنبورداران تعلق گیرد و از این طریق خرج ‌شود، این قانون را تصویب کرد.

سالارکیا اظهار کرد: زمانی‌که طرح هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد، شعار دولت یارانه برای تولیدکننده بود که سیاست درستی هم بود، زیرا هدفش این ‌بود که با پرداخت یارانه به تولیدکننده، محصول تولیدی‌اش با هزینه کمتری تولید ‌شود و همچنین این محصول تولیدی ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد، ولی عملاً به بخش تولید 100 درصد یارانه تخصیص داده نشد و زمانی‌که یارانه به دست تولیدکننده نمی‌رسد، مواد اولیه را گران‌تر می‌خرد و در نهایت مصرف‌کننده هم باید مبلغ بیش‌تری بپردازد.

وی اظهار کرد: در این میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها می‌توانند با کمک و همکاری هم این مشکل را به راحتی رفع کنند؛ ولی به دلیل ممانعت دولت از تعیین بودجه تاکنون اقدامی ‌صورت نگرفته است.

یارانه زنبورداری باید از محل یارانه کشوری تأمین شود

مسلم فراهانی، رئیس اتحادیه زنبورداری استان مرکزی و بازرس صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، نیز بیمه‌نشدن زنبورداران را با وجود مصوبه دولت، از چالش‌های پیش روی این صنعت دانست.

وی با اشاره به این‌که یارانه زنبورداری باید از محل یارانه کشوری تأمین شود، عنوان کرد: با وجود مصوبه دولت برای بیمه زنبورداران، به‌دلیل عدم پرداخت بودجه از سوی دولت، بیمه نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.

زنبورداران در دشت‌ها در معرض بلایای طبیعی هستند و بیمه ندارند

ناصر اصغرپور، زنبوردار استان تبریز، نیز یکی از دغدغه‌های اصلی زنبورداران را بیمه زنبورداری عنوان کرد و گفت: زنبورداری یکی از مشاغل پرخطر است. زنبورداران شب و روز در دشت‌ها و صحراها در معرض بلایای طبیعی هستند، با وجود این بیمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.به همین سبب از مسئولان امر تقاضا داریم برای رفع مشکل بیمه‌شدن زنبورداران تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند.

گزارش از  سیمین ابراهیمی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =