کد خبر: 30904
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
جاجیم بافی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: همزمان با هفته صنایع‌دستی رشته جاجیم‌بافی در شهرستان سلطانیه احیا شد که این مهم می‌تواند در جذب علاقه مندان نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، امیر ارجمند افزود: در راستای باز زنده سازی رشته‌های صنایع‌دستی و رشته‌های در حال فراموشی با توجه به بررسی‌های موجود از این رشته‌ها، تصمیم بر این شد که رشته جاجیم‌بافی در شهرستان سلطانیه پس از گذشت ۸۰ سال احیا شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس  این رشته توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه در آرامگاه چلبی اوغلو هم‌زمان با هفته صنایع‌دستی احیاء شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان  ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کلاس‌های مختلف آموزش جاجیم‌بافی برای ترویج این رشته در شهرستان سلطانیه و روستاهای اطراف برگزار خواهد شد تا این هنر به‌سرعت گسترش یابد.

 این مسوول ادامه داد: رشته جاجیم‌بافی یکی از رشته‌هایی است که بیشترین کاربرد را در زندگی مردم و بین اهالی روستا و عشایر منطقه و حتی مناطق شهری به‌عنوان روانداز دارای بیشترین استفاده درگذشته نه‌چندان دور بوده است.

 ارجمند خاطر نشان کرد: جاجیم پارچه‌ای ضخیم و کم‌عرض است که با استفاده از پودهای کلفت بافته می‌شود که رنگ‌های بکاررفته در جاجیم در ۶ تا ۸ رنگ است و بیشتر از رنگ‌های سنتی و گیاهی و طرح‌های ساده و هندسی و اغلب به ۲ شکل راه‌راه و ستاره‌ای باف می‌شود.

در زمان حاضر بیش از ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =