کد خبر: 30823
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
جهاد کشاورزی

۴۶۲ پروژه آب و خاک به ارزش ۳۸۷ میلیارد تومان اعتبار دولتی در هفته جهاد کشاورزی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارتخانه امروز یکشنبه در نشست مطیوعاتی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: بسیاری از این طرح‌ها نزدیک با ۱۵ درصد آورده کشاورزان یا سهم خودیاری همراه است که به مبلغ ۳۸۷ میلیارد تومان افزوده می‌شود.

فریبرز عباسی افزود: این پروژه‌ها در سطح ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی اجرا و برای ۸۳۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: این پروژه‌ها شامل طرح‌های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، احیا و بازسازی قنوات، تجهیز و نوسازی اراضی، انتقال آب با لوله و زهکشی می‌شود.

اجرای سالانه ۱۰ هزار پروژه آب و خاک

عباسی با بیان این که سالانه بیش از ۱۰ هزار پروژه کوچک و بزرگ آب و خاک در کشور اجرا می‌شود، گفت: ۷ تا ۸ هزار از این پروژه‌ها در زمینه توسعه انواع سامانه‌های آبیاری و یک تا ۲ هزار پروژه مربوط به احیا و مرمت قنوات و مابقی در زمینه سایر عملیات آب و خاک است.

وی کل سطح اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور را بیش از دو میلیون و ۵۷۰ هزار عنوان و خاطرنشان کرد: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی کشور حدود ۳۰ درصد آن به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، سطح اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی را ۴۰ تا ۴۵ هزار هکتار پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: معمولا به دلیل استقبال کشاورزان، اجرای این پروژه بیش از پیش‌بینی صورت می‌گیرد.

وی با اذعان به این که در برنامه پنجم و ششم توسعه بیشترین سطح اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور به اجرا درآمده است، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد از این طرح به علت خشکسالی و ضرورت مصرف بهینه آب طی ۱۰ سال اخیر اجرا شده است.

عباسی سطح اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال ۹۹ را ۱۰۵ هزار هکتار و سال گذشته نزدیک به ۶۵ هزار هکتار عنوان و تاکید کرد: کاهش سطح اجرا در سال ۱۴۰۰ به علت محدودیت اعتبارت بوده و در صورت تامین اعتبارات به موقع، ظرفیت اجرای این پروژه در سطح بیشتری را داریم.

وی با اشاره به سطح اجرای سایر پروژه‌های آب و خاک توضیح داد: تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی به شبکه‌های فرعی و بیش از یک میلیون هکتار و ۶۶۰ هزار هکتار نیز تجهیز و نوسازی شدند و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی سنتی را پوشش انهار داده‌ایم.

این مقام مسول در مورد عملیات احیا و مرمت قنوات اظهار داشت: از حدود ۴۱ هزار هکتار رشته قنات در کشور تاکنون ۳۰ هزار هکتار آن احیا و مرمت شدند.

وی علت روند آهسته احیای قنوات کشور را محدودیت اعتبار دانست و افزود: سال گذشته برای احیا و مرمت قنوات در کشور نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد که تنها بخشی از این اعتبار محقق شد و قسمتی از آن هم به صورت اوراق ۳ ساله بود که راندمان کاری و سطح اجرا را کاهش داد.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به احیا و مرمت قنوات

عباسی با بیان این که امسال علاوه بر اعتبار منابع عمومی، در قانون بودجه ۱۴۰۱ از محل محرومیت‌زدایی، یک ردیف اعتبار خوبی برای احیا و مرمت قنوات دیده شده است، گفت: در صورت تحقق این اعتبارات عملکرد بهتری در حوزه قنوات کشور خواهیم داشت.

وی اعتبار حوزه قنوات در سال جاری را ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش سخت‌افزاری و سازه‌های آب و خاک در دولت سیزدهم را از برنامه‌های اولویت‌دار این معاونت نام برد و اظهار داشت: احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی ایلام و خوزستان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه آب و خاک است که فاز نخست آن تمام و فاز دوم هزار هکتار در مرحله مطالعه و طراحی است و به محض تامین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مطالعه ۲۵۵ هزار هکتار برای اجرای فاز دوم

وی ادامه داد: فاز نخست این پروژه در سطح ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی ایلام و خوزستان اجرا شده و فاز دوم ۲۵۵ هزار هکتار پیش‌بینی شده است.

عباسی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اعتبار پیش‌بینی شده فاز دوم این پروژه گفت: اعتبارات این پروژه پس از تکمیل مطالعه و طراحی آن پیش‌بینی و در سال نخست اجرا می‌توان عدد دقیق را برآورد و اعلام کرد.

وی مصرف بهینه آب، افزایش امنیت غذایی، ارتقای بهره‌وری، استفاده از آب سبز و افزایش اشتغال را از آثار اجرای پروژه های آب و خاک برشمرد.

عباسی با اشاره به خرید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در سال جاری اذعان داشت: بخشی از این تولید خریداری شده گندم در خوزستان مرهون اجرای فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.

ضرورت تکمیل پروژه های نیمه تمام

وی تکمیل پروژه احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در غرب و شمال غرب کشور را از اولویت دیگر این معاونت خواند و گفت: این پروژه در سطح ۲۲۷ هزار هکتار در حال اجرا است و تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار آن اجرا و به بهره‌برداری رسیده و نزدیک به ۱۰۰ هزار هتار آن باقی مانده است.

خلق فناوری های نو در پروژه های آب و خاک

عباسی افزایش ضریب دانش و فناوری در پروژه‌های آب و خاک را از برنامه‌های مدیریتی و غیرسازه‌ای عنوان کرد و بیان داشت: ما از فناوری‌های موجود استفاده می‌کنیم و در عین حال به دنبال خلق فناوری‌های نو در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: افزایش ضریب دانش و فناوری با کمک مراکز تحقیقاتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاوری و به ویژه معاونت ترویج این سازمان پی‌گیری می‌شود و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های پژوهشگران، مروجان معین و مروجان پهنه برای آموزش فناوری‌های نو به کشاورزان بهره ببریم.

تقویت تشکل‌ها برای اجرای پروژه‌ها

این مقام مسوول در همین حال بر نگاه ویژه به اجرای پروژه‌های آب و خاک در قالب تعاونی‌های تولید، شرکت‌های سهامی زراعی و تشکل‌ها تاکید کرد و گفت: پروژه‌های آب و خاک اجرا و تحویل کشاورزان می‌شوند، اما در بهره‌برداری با مشکل روبرو هستیم و برای رفع این چالش در پروژه‌های بزرگ و کوچک آب و خاک کشور با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط، یک بخش کوچکی از اعتبارات را به تشکیل تعاونی‌های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی اختصاص می‌دهیم، زیرا اراضی آنان یکپارچه‌تر هستند و اثربخشی پروژه‌ها در اراضی آنان بیشتر است.

تحقق ۵۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و اولویت‌های برنامه هفتم توسعه در بخش آب و خاک اعلام کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد اهداف کمی تکالیف و برنامه‌های آب و خاک در کشور در برنامه ششم توسعه محقق شده و علت آن به عدم تامین کامل منابع مالی برمی‌گردد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: جلسات و رایزنی‌های ما برای تدوین برنامه هفتم توسعه در حوزه آب و خاک با مجلس و سازمان برنامه و بودجه از یک ماه اخیر آغاز شده و قرار است در سال ۱۴۰۱ این برنامه تدوین شود.

کاهش مصرف برق چاه‌های کشاورزی

وی درباره مصوبه کاهش مصرف برق در بخش کشاورزی به علت شرایط خشکسالی کشور گفت: طبق این مصوبه دولت، وزارتخانه جهادکشاورزی و نیرو یک دستورالعمل مشترک تهیه کردند و بر این اساس برای حدود سه ماه برق چاه‌های کشاورزی ۵ ساعت در روز و در ساعات پیک مصرف خاموش می‌شود.

عباسی از کشاورزان خواست در این زمینه با دولت همکاری کنند و با مدیریت و برنامه‌ریزی در ۱۹ ساعت باقیمانده تولید خود را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =