زیتون

رئیس شورای ملی زیتون، «دامپینگ» را یکی از عوامل رکود بازار میوه زیتون در داخل و خارج از ایران دانست و گفت که برای تولیدات داخلی این میوه و صادرات و واردات باید برنامه‌ریزی درستی تدوین و اجرایی شود.

مهدی عباسی در گفت وگو با روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) درباره وضعیت تجاری زیتون در بازار داخلی و خارجی ضمن انتقاد از قیمت فروش زیتون و محصولات این میوه در صنایع تولیدی گفت: سال 96 در شرایطی که باغات زیتون سرمازده شده بودند قیمت زیتون کیلویی 6 تا 7 هزار تومان بود و قیمت روغن زیتون هم تا 35 هزار تومان در بازار به فروش میرسید؛ امسال نیز قیمت زیتون و محصولات تولیدی آن در بازار همانند سال قبل است و افزایش قیمتی نداشته است در حالی که کوچک‌ترین وسایل و تولیدات افزایش چندین برابری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه امسال 80 هزار تن تقاضای تولید زیتون داشتهایم، ادامه داد: امسال با توجه به سرمازدگی باغات و کمبود تولید که از سال قبل جبران نشده، تولید زیتون در سال جاری 35 درصد کاهش داشته است.

رئیس شورای ملی زیتون "دامپینگ" را عامل اصلی وضعیت نابسامان زیتون در بازار داخلی دانست و گفت: واردات روغن زیتون از کشورهایی چون ترکیه، اسپانیا و یونان به بازار داخلی ایران یکی از عوامل اصلی آسیب به بازار زیتون در داخل کشور است؛ واردات باعث کاهش قیمت روغن زیتون می‌شود و همچنین موقعیت ایران را در بازارهای بین‌الملل متزلزل می‌کند. این امر منجر به کاهش تولید زیتون در ایران می‌شود به طوری که حتی نمی‌توان نیاز داخلی را تامین کرد.

عباسی درباره "دامپینگ" توضیح داد: فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی را دامپینگ می گویند؛ بر این اساس تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمتی کم عرضه می‌کنند. استراتژی کلی دامپینگ به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می‌شود و امکان دارد در دامپینگ به طور مستمر یا تصادفی سودی که برای پایین بودن قیمت نصیب مصرف‌کننده می‌شود بیش از زیانی باشد که تولیدکننده می‌بیند.

به گفته رئیس شورای ملی زیتون، حدود 15 هزار تن مصرف داخلی زیتون و صنایع تبدیلی آن در ایران است که از این میزان حدود 7 هزار تا 8 هزار تن صادر می‌شود و برای جبران 7 هزار تن دیگر واردات انجام می‌دهیم این در حالی‌ است که از حدود 5 ماه گذشته صادرات روغن زیتون تا مدت نامعلومی ممنوع شده است.

عباسی پیشنهاد داد برای تغییر در وضعیت بازار زیتون بهتر است تا صادرات میوه زیتون و همچنین واردات آن هم ممنوع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =