مرغداری

افزایش قیمت دلار تأثیر خود را بر همه قسمت‌های اقتصاد گذاشته است، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها تأثیر روی افزایش مواد غذایی است؛ افزایش قیمت مواد غذایی سبب شد قدرت خرید کاهش یابد و سبد غذایی مردم کوچک‌تر شود.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، افزایش قیمت دلار تأثیر خود را بر همه قسمت‌های اقتصاد گذاشته است، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها تأثیر روی افزایش مواد غذایی است. افزایش قیمت مواد غذایی سبب شد قدرت خرید کاهش یابد و سبد غذایی مردم کوچک‌تر شود. در این میان دولت نیز برای حل این مشکل تصمیم گرفت برای متعادل‌شدن قیمت‌ها به برخی از موادغذایی یارانه اختصاص دهد تا بتواند تعادلی در بازار ایجاد کند.

مرغ یکی از مواد غذایی بود که دولت تصمیم گرفت قیمت آن را در بازار متعادل کند و به همین منظور قرار شد به نهاده‌های دامی که از خارج از کشور وارد می‌شود، ارز دولتی اختصاص پیدا کند. این اتفاق سبب شد دولت قیمت مرغ را کاهش داده و آن را هشت هزار و 175 تومان اعلام کند. اما از سوی دیگر مرغداران معتقدند که این قیمت اصلاً منصفانه نیست و حتی از قیمت تمام‌شده آن برای مرغدار نیز پایین‌تر است و به همین دلیل می‌گویند مرغ نمی‌تواند برای مصرف‌کننده زیر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تمام شود.

این اختلاف قیمت اعلام‌شده از سوی دولت و تفاوت آن با قیمت بازار سبب شده مصرف‌کننده در این میان سردرگم شود. اما به تازگی بعد از نوسانات قیمت مرغ در بازار، سرانجام نرخ این کالا از سوی سازمان حمایت 9 هزار و 800 تومان در هرکیلوگرم تعیین شده که به زودی ابلاغ خواهد شد؛ این درحالی است که تولیدکنندگان به این نرخ تعیین شده هم معترض هستند و معتقدند که با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید، این نرخ جوابگوی هزینه‌های تولیدکنندگان نیست و منجر به زیان آنان می‌شود.

با وجود اختصاص یارانه، قیمت نهاده‌ها ۷۰ درصد افزایش داشته است

محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی، در گفت‌وگو با روسنا می گوید: دولت به سویا و ذرت ارز یارانه‌ای سه هزار و ۸۰۰ تومانی داده که برای ما چهار هزار و 800 تومان درمی‌آید. با همین قیمت ارز، سویا در مرز دو هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود و تا وقتی در اختیار مرغدار در مزرعه قرار گیرد، به قیمت دو هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد. ذرت هم یک هزار و ۲۵۰ تومان در بندر امام قیمت دارد و تا به دست مرغدار برسد، به مرز دو هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

وی در ادامه می‌افزاید: سویا در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ و ذرت حدود ۸۰۰ تومان بوده است. همین دو قلم کالایی که با ارز دولتی در اختیار مرغدار قرارگرفته، بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است، درحالی که مدام در بوق و کرنا می‌شود که این اقلام با ارز یارانه‌ای در اختیار مرغدار قرار گرفته است.

کمالی با اشاره به این‌که نهاده‌های دامی تنها بخشی از هزینه‌ها برای یک مرغدار است، ادامه می‌دهد: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت مجموعه این دو قلم کالا یعنی ذرت و سویا بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌های مرغدار را پوشش می‌دهد. قیمت بقیه اقلام مثل ریزمغذی‌هایی که مرغدار در تهیه خوراکش از آن‌ها استفاده می‌کند، تقریباً بیش از پنج برابر شده است. در کنار این، هزینه‌های دیگری را نیز مرغداران پرداخت می‌کنند؛ مانند هزینه کارگر، هزینه مرغداری، بیمه و ... که این هزینه‌ها به طرز سرسام‌آوری افزایش داشته است؛ به‌طور مثال می‌توان گفت یک قلم هزینه باربری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. همه این‌ها با اضافه‌شدن ۷۰ درصد نقدینگی که مرغدار نیاز دارد تا با آن مرغداری را اداره کند، درواقع کمر مرغدار را تاکرده است، زیرا شرایط به وجود آمده باعث شده که مرغدار مجبور شود تمام اقلامش را به‌صورت نقد تهیه کند.

قیمت اعلام شده غیر واقعی است

این کارشناس حوزه مرغ با تأکید بر این‌که اگر همه این‌ها را در کنار هم حساب کنید، متوجه می‌شوید قیمت مرغ برای تولیدکننده بسیار بیش‌تر از این می‌شود، اظهار می‌کند: در مقایسه با سال گذشته حداقل هزینه تمام‌شده یک کیلوگرم مرغ برای مرغدار حدود ۶۰ درصد افزایش‌یافته است؛ با این حساب حداقل قیمت مرغ زنده حدود هشت هزار تومان برای یک مرغدار تمام می‌شود، پس چطور انتظار دارند که مرغدار این مرغ را با قیمت هشت هزار و 175 یا 9 هزار و 700 تومان (قیمت اعلامی سازمان حمایت) در بازار به فروش برساند. واقعاً محاسبات باید بر اساس منطق صورت گیرد. امروز مرغ برای مصرف‌کننده نمی‌تواند کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تمام شود. با وضعیتی که در بازار وجود دارد، هنوز مرغ ارزان‌ترین ماده مغذی است که در اختیار مردم قرار دارد و نسبت به سایر اقلام، این ماده پروتئینی با افزایش قیمت کمتری روبه‌رو شده است. کافی است نگاهی به افزایش قیمت سایر اقلام در بازار داشته باشید. افزایش قیمت مرغ در برابر افزایش قیمت گوشت، حبوب و لبنیات نشان می‌دهد این ماده غذایی افزایش زیادی از نظر قیمت نداشته است.

اصرار به کاهش قیمت مرغ سبب نابودی صنعت مرغداری می‌شود

وی تصریح می‌کند: درحالی که دولت تنها ۵۰ درصد از هزینه مرغدار را با ارز یارانه‌ای در اختیار او می‌گذارد، انتظار دارد مرغ با قیمت پایین در اختیار مردم قرار گیرد، در حالی‌که در همین قسمت یعنی خرید سویا و ذرت، هزینه مرغدار نسبت به سال قبل ۷۰ درصد افزایش‌یافته است. تأکید می‌کنم که این افزایش تنها در چند قلم کالایی است که دولت به آن یارانه می‌دهد و سایر مایحتاج مرغدار با افزایش چهار تا پنج برابری روبه‌رو بوده است. این مسائل در کنار هم سبب می‌شود این‌طور به نظر بیاید که دوستان ما در سازمان‌های دولتی می‌خواهند از جیب مرغدار مرغ ارزان در اختیار ۸۰ میلیون نفر قرار دهند و هر چه ما عدد و رقم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، باز هم محاسبات خودشان را انجام می‌دهند و قیمت تمام‌شده خود را اعلام می‌کنند. وی در ادامه می‌افزاید: اصرار بر این مسأله نتیجه‌ای جز نابودی صنعت مرغداری به همراه ندارد.

قیمت مرغ، دعوای همیشگی مرغدار و سازمان‌های دولتی است

کمالی با اشاره به این‌که بحث قیمت اعلام‌شده از سوی مرغدار و سازمان‌های دولتی دعوای همیشگی بین آن‌ها است، ادامه می‌دهد: مرغداران همیشه از این گله‌مند بوده‌اند که چرا محاسبات صورت گرفته از سوی کارشناسان بر اساس واقعیت‌های موجود در بازار نیست. اگر مسئولان می‌بینند که مردم قدرت خرید ندارند و نمی‌توانند مواد پروتئینی مصرفی خود را تأمین کنند، باید به آنان در خرید کمک کنند، نه این‌که فشار مضاعف را روی دوش مرغدار قرار دهند. درواقع تولیدکننده نمی‌تواند تاوان عدم توانایی خرید مصرف‌کننده را بپردازد.

خرید نکردن مصرف‌کننده اثرش را بر تولیدکننده می‌گذارد

کمالی تصریح می‌کند: تولیدکننده هم از این وضعیت ناراحت است. اگر مصرف‌کننده توان خرید نداشته باشد، از میزان خریدش کم می‌کند و این موضوع دوباره اثرش را بر مرغدار می‌گذارد. تولیدکننده زحمت خود را با وجود همه ریسک‌های موجود می‌کشد؛ یعنی امروز مرغداری که برای جوجه‌ای هزینه کرده است نمی‌داند که آیا تا فردا می‌تواند برای او دانه تأمین کند یا نه. وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، فشارش بر روی مرغدار است. وقتی کشور تحریم می‌شود و ماده غذایی و دارو در بازار کم می‌شود، اثرش را مرغدار باید تحمل کند. بیماری آنفلوآنزا می‌آید و مرغدار در این ‌بین ضرر می‌کند. کامیوندارها اعتصاب می‌کنند و ضرر این امر را مرغدار می‌بیند و در نهایت نیز دولت انتظار دارد که مرغدار حتی سود قانونی خودش را نیز کاهش دهد.

بسیاری از واحدهای مرغداری ورشکست شده‌اند

کمالی با اشاره به این‌که بسیاری از واحدهای تولیدی ورشکست شده‌اند، ادامه می‌دهد: هزینه‌های تولید بالای ۶۰ درصد افزایش‌یافته است و بسیاری از مرغداران قدرت جوجه‌ریزی ندارند، ولی اگر امروز می‌بینیم مرغ در داخل بازار است، علتش آن است که پروانه‌هایی که در دست مردم قرار دارد بسیار بیش‌تر از میزان موردنیاز مردم به مرغ است. کشور ما به حدود دو میلیون تن مرغ نیاز دارد، درحالی که بیش از سه میلیون تن پروانه و ظرفیت تولید در اختیار تولیدکننده است. اگر همین مقدار پروانه تولید در اختیار مردم بود، در حال حاضر نمی‌توانستیم در بازار مرغ پیدا کنیم، زیرا برخی از تولیدکنندگان دیگر قدرت جوجه‌ریزی نداشته و جرأتش را هم ندارند که دوباره وارد بازار شوند.

این کارشناس حوزه مرغداری در ادامه خاطرنشان می‌کند: زیان مرغدار برای امروز و دیروز نیست و در سال‌های گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد از مرغداران ما از گردونه تولید خارج شدند. آن‌ها یا جایشان را به آدم‌های جدید دادند یا مشکلات اقتصادی سبب شده واحدهای تولیدی آن‌ها بسته شود و این معنای حمایت از تولید را زیر سوال می‌برد. اگر می‌خواهیم پایداری تولید داشته باشیم، باید در قدم اول از ۲۳ هزار تولیدکننده که در حال حاضر در این صنعت حضور فعال دارند، حمایت کنیم.

مرغداران این قیمت‌ها را قبول ندارند

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، نیز می‌گوید: مرغداران این قیمت را قبول ندارند، زیرا این قیمت برای هشت سال پیش است. از سال گذشته تمام قیمت‌ها در همه زمینه‌ها افزایش پیدا کرده است. قیمت دانه مرغ با وجود ارز دولتی دو برابر شده است و مرغدار باید بتواند هزینه‌های تولید مرغ  را دربیاورد. به همین دلیل مرغ نمی‌تواند کمتر از ۱۱ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به این‌که هزینه‌های مرغدار تنها سویا و ذرت نیست، ادامه می‌دهد: افزایش قیمت‌ها روی همه جنبه‌های کار تأثیر داشته است. هزینه کارگر، بیمه، قیمت آب و برق و هزینه فضای مرغداری سبب شده است که هزینه تمام‌شده مرغ برای مرغدار افزایش پیدا کند و به همین دلیل مرغدار هم باید بتواند حساب دخل‌وخرج خودش را داشته باشد.

مرغداران زیادی از این صنعت خارج شده‌اند

 عطاالله حسن‌زاده، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی، نیز می‌گوید: مرغدارها در حال ضرردهی هستند و به همین دلیل بسیاری از آنان از این صنعت خارج‌شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که قیمت تمام‌شده نهاده‌ها برای مرغدار افزایش داشته است، افزود: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا سبب زیان مرغداران شده و این روند سبب کاهش جوجه‌ریزی از سوی تولیدکنندگان شده است.

حسن‌زاده با بیان این‌که در کنار حمایت از مصرف‌کننده باید هوای تولیدکننده را نیز داشت، ادامه می‌دهد: باید تولیدکننده قوی حضور داشته باشد که مصرف‌کننده بتواند با خیال راحت خرید کند. در حال حاضر تولیدکنندگان مرغ با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند که باید هرچه زودتر این مشکلات و موانع برطرف شود تا مرغداران بتوانند این صنعت را سرپا نگه‌دارند.

گزارش از ملیحه محمودخواه

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =