صنعت حلال

جلسه کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال پس از یک‌سال تأخیر در نهایت دیروز تشکیل شد.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، در جلسه کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال محمدرضا کرباسی، رئیس کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال با بیان این‌که با توجه به هدف‌گیری افق 1404 ایجاب می‌کرد جلسات شورا هر 6 ماه یکبار برگزار شود، اظهار کرد: متأسفانه با وجود این‌که 2 سال از تأسیس این شورا می‌گذرد، تاکنون تنها یک جلسه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رئیس شورا برگزار شده که نهایتاً خروجی آن جلسه، تشکیل چهار کمیته و شرح وظایف آن‌ها شد.

وی افزود: با مشاهده تراز تجاری غذای حلال از سال 2012 تاکنون سیر نزولی چشمگیری مشاهده می‌شود و نتوانسته‌ایم بر اساس اهداف افق 1404 سهم مورد نظر در محصولات حلال را در منطقه و کشورهای اسلامی به دست آوریم.

رئیس کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال گفت: به واسطه عدم برگزاری جلسات شورا هم‌افزایی درونی بین اعضا صورت نگرفته. این در حالی است که در سال گذشته با هماهنگی مناسب دستگاه‌ها و اعمال نظر کمیته‌های دیگر نقشه راه تجارت حلال تدوین شد اما متأسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد توسط اعضای کمیته توسعه تجارت و درخواست تعیین وقت جلسه با وزیر وقت جلسه‌ای برگزار نشد و نتوانستیم نقشه راه تدوین شده را اجرایی کنیم.

بر واردات محصولات کنترلی نیست

کرباسی با ابراز ناامیدی از عملکرد این کمیته عنوان کرد: متأسفانه کشور سهم چندانی در دستیابی به بازارهای جهانی در زمینه غذای حلال ندارد. گردش مالی تولیدات حلال در دنیا 4 هزار میلیارد دلار در سال است؛ این در حالی است که ایران با وجود داشتن محصولات حلال تنها کم‌تر از یک‌درصد از این بازار را در اختیار دارد.

رئیس کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال افزود: در شرایط فعلی بیش‌تر کشورهای مسلمان از خرید محصولات ایران با برند حلال سر باز می‌زنند، این درحالی است که به‌دلیل نبود نظارت کافی نتوانسته‌ایم از واردات محصولات حلال دیگر کشورها جلوگیری کنیم. حتی نتوانستیم قانون مدونی برای واردات داشته باشیم.

به وفور مواد غذایی چه با لوگوی حلال و چه بدون این لوگو وارد کشور می‌شود و علی‌رغم این‌که گفته می‌شود بر واردات کنترل است، در عمل چنین نیست. برای مسئولان ما هم مهم نیست این کالا با لوگوی چه کشوری وارد شده. از معضلات عمده واردات ژلاتین با مواد غذایی است که نظارتی بر آن‌ نیست. می‌گویند نظارت داریم، ولی در عمل نظارتی نیست.

مسئولان باید سیاست واحدی را در چارچوب منافع کشور اتخاذ کنند. ما نه تنها نتوانستیم سهمی از بازار حلال به‌دست آوریم بلکه بر واردات هم نتوانستیم کنترل داشته باشیم و این زنگ خطری برای مسئولان است. در بحث گوشت و صید آبزیان، سازمان دامپزشکی و دفتر ولی فقیه به شدت حساس هستند؛ به طور مثال ماهیانی وارد شد که مشکل داشت، ولی جلوی آن گرفته شد، اما در حال حاضر برای سایر کالاها هیچ نظارتی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار است در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که سوم تا ششم بهمن‌ماه برگزار می‌شود، همایش تجارت حلال نیز برگزار شود. این در حالی است که تاکنون هیچ‌گونه آسیب‌شناسی و مطالعه‌ای برای برگزاری این همایش و واردات محصولات حلال از سایر کشورها توسط اعضای این کمیته صورت نگرفته است.

بنابراین گزارش، این کمیته شامل کارگروه تخصصی متشکل از سازمان توسعه تجارت، میراث فرهنگی (جامعه هتلداران)، دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان ملی استاندارد ایران و کانون انجمن‌های صنایع غذایی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =