کد خبر: 28519
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
ساداتی نژاد

96 درصد اراضی کشاورزی کشور فاقد سند مالکیت هستند که وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد کار صدور سند این اراضی را طی 4 سال و تا پایان دولت سیزدهم به پایان برساند.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا وسیما، حدود ۱۹ میلیون، هکتار از اراضی کشور زمین کشاورزی است که حدود ۱۴ میلیون هکتار آن در حال حاضر زیر کشت است. نکته مهم اینجاست که این میزان اراضی، سند مالکیت مشخصی ندارد و فقط یک میلیون هکتار از آن سند دارد. در این‌راستا چالش‌های متعددی در محاکم قضایی ناشی از مشخص نبودن مالکیت اراضی کشاورزی وجود دارد که از زمین خواری تا کاربری اراضی را شامل می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: با این روند فعلی، ۴۰ سال طول می‌کشد تا اراضی کشور صاحب سند شوند؛ بنابراین تلاش دولت و سازمان امور اراضی به‌عنوان متولی طرح این است که روند صدور سند سرعت بگیرد.

سید جواد ساداتی نژاد افزود: صدور سند برای اراضی کشاورزی موجب حل شدن بسیاری از مشکلات به وجود آمده بین دولت و مردم می‌شود و از طرفی کشاورز بدون سند زمین دچار مشکلات مختلفی هستند چرا که برای گرفتن حتی یک وام نیز نمی‌تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند.

براساس ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و رفع تداخلات، اختلاف مالکیتی بین دولت و مردم باید حل شود. این در حالی است که طرح کاداستر یا نقشه‌برداری از اراضی که از سال ۹۵ شروع شده و بعد از ۲ سال تاخیر در واخر سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =