گیاهان دارویی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: طبق برنامه ابلاغی به سازمان، امسال نیز ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم و آبی زیر کشت انواع گیاهان دارویی می‌رود.

به گزارش روستانیوز، مظفر یوسفی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گیاهان دارویی تحمل زیادی به خشکی دارند و گزینه مناسبی برای کاشت در مناطق خشک و نیمه‌خشک هستند. همچنین به لحاظ تامین نیازهای اقتصادی روستاییان، صنایع مختلف غذایی، دارویی، حفاظت از منابع آب، معشیت مردم منطقه‌ای و بهبود مصرف آب به سبب اینکه اکثر گونه‌ها کم آب‌اند، حائز اهمیت است.

وی افزود: پارسال ۶۷۰ هکتار از زمین‌های استان زیر کشت گل محمدی، زعفران، زیره و رازیانه قرار گرفت و تاکنون بیش از ۸۰۰ هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت گیاهان دارویی است.

یوسفی‌پور با اشاره به اینکه استان زنجان مستعد کاشت انواع گیاهان دارویی است، بیان کرد: به طور میانگین سالانه ۶۳۳ تن گیاهان دارویی در استان تولید و روانه بازار شده و امسال نیز در حدود ۳۰۰ هکتار کشت دیم و ۲۰۰ هکتار کشت آبی گیاهان دارویی انجام خواهد شد.

این مسئول با اشاره به بودجه اختصاصی وزراتخانه برای کشت گیاه دارویی، افزود: امر بازاررسانی، وجود چند واحد فرآوری در زمینه گلاب، عرقیات گیاهی و روغن‌های گیاهی با حمایت بخش خصوصی، استان زنجان را در جایگاه خوبی قرار داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی از جمله سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی است تا علاوه بر حفظ منابع برای استان، ارزآوری نیز ایجاد شود، تصریح کرد: بیشترین تولید گل‌محمدی استان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود؛ با این حال یکی از فعالان در بخش گیاهان دارویی صادارت این گیاهان را به‌ صورت خشک شده و عرقیات آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز داشته است.

یوسفی‌پور خاطرنشان کرد: خوشبختانه چند شهرستان در تولید گیاهان دارویی پیشرو هستند. در شهرستان  ابهر بالای ۱۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی در سه مزرعه انجام شده و این سطوح قابلیت توسعه نیز دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =